/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
HJÆLP min bærbare er død
Fra : Sindt01
Vist : 1151 gange
120 point
Dato : 12-07-09 19:22

Hej

Har tidligere stillet et spørgsmål med overskriften "Skærm går o sort".

Jeg kam nu tilføje at jeg ikke kan starte den. Den starter kun lige i 1 sekund og så slukker den igen.
Det skal siges at den altid er tilsluttet laderen. Kan den have overladet batteriet. Mener bare jeg har læst i manualen at det ikke var et problem.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-09 19:47

Citat
Kan den have overladet batteriet
nej det er ikke der problemet er, kan du starte i fejlsikret tilstand ? Tryk mange gange på F8 tasten mens computeren starter.
Hvilken styresystem har du ?

Kommentar
Fra : pilgrimmen

Dato : 12-07-09 19:51

Jeg er desværre sikker på, det er en softwarefejl, og din maskine er færdig.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 12-07-09 20:02

Til pilgrimmen. Du må da mene en hardware-fejl . !!

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 12-07-09 20:08

til o.v.n. den slukker efter 1 sekund.

Må nok bide i det sure æble og sende den til rep.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 12-07-09 20:17

Stakkels dig. Det var jo også det, jeg kom frem til, desværre

Mvh

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-09 20:28

Har du ikke en recovery cd til den ? Forsøg så at gendanne til fabriks indstillinger først

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 12-07-09 20:36

Citat
Har du ikke en recovery cd til den ? Forsøg så at gendanne til fabriks indstillinger først
Hvordan hulen kan Sindt01 gøre det, når hans/hendes pc ikke vil starte ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-09 20:39

Heller22 du har en uheldig evne til at gøre andres spørgsmål til DINE spørgsmål, spørger kan ikke starte Windows men kan sikkert godt starte en recovery

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-09 20:41

Prøv lige > tag batteriet ud > sæt strømforsyningen til > start.

Ser du noget som helst på skærmen.

Kan du høre om comp. kører videre uden at vise noget på skærmen

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 12-07-09 20:57

Citat
Heller22 du har en uheldig evne til at gøre andres spørgsmål til DINE spørgsmål
Og jeg har oplevet, at du svarer, hvad andre har svaret før dig . Og du må da meget undskylde, at jeg blot stiller spørgsmåltegn ve et af dine indlæg. Men helt ærligt: Hvordan pokker skal en, der ikke kan starte en pc med en disk, når pc-en ikke vil starte. Du forvirrer sgu da spørgeren med sådan noget

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 12-07-09 21:00

Til o.v.n.
Jeg kan ikke starte den, når jeg trykker på tændknappen slukker den igen efter 1 sekund eller under.

Til Eyvind
Har lige prøvet dit forslag, men det er det samme. Og der sker ikke noget på skærmen.

Plejer kassen til laderen ikke altid at være varm, man skulle nemlig tro at det var fordi maskinen manglede strøm at den ikke kørte længere

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 12-07-09 21:02

Hej ovn. Det er jeg sgu ked af at du synes . Det er i hvert fald ikke min hensigt. Jeg skal nok skrive mig det bag ørebasserne, og tænke mig om 2 gange inden jeg skriver, ok?

Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-09 21:10

Ok
men er noget lys at se nogen steder på computeren
går det lys også ud.
Når batteriet er isat og der er tændt for strømforsyningen bør der være mindst een lampe som lyser, nemlig den til opladningen.

Er det den originale strømforsyning.
Der er forskel på de stik der sættes ind i comp. selvom spændingen passer.
Nogle passer så dårligt at der ikke skabes forbindelse.

Kommentar
Fra : rs232

Dato : 12-07-09 21:11

hej
det kunne tyde på at cpuén ikke får kølling nok " der sider en thermo føler ved cpuén og når den bliver varm slukkes pcén .
( har oplevet det at pasta´en faktisk smelter )

og det kan være skærmkortet bliver for varm , så slukkes den også

ja det er sikkert pgr. kølling , som desvæerer er det generale problem i bærbar

mit råd er selvfølgelig send den til rep.
fordi her skal du dælme have fingersnilde hvis du selv rep den

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 12-07-09 21:30

Til Eyvind
Det er den originale strømforsyning. Når jeg tar stikket ud og sætter det ind igen tænder den lampe der viser at den lader, den slukker også hvis man tænder flere gange. Og den tænder alle lys og de går også ud. Har lige haft øret nede ved den og man kan høre et meget svagt bip.

rs323
Det kan ikke være på grund af varme da den har været slukket hele dagen og først forsøgt startet her til aften.

Kommentar
Fra : rs232

Dato : 12-07-09 22:02

jo varme kan det da godt være hvis der IKKE er ordenligt forbindelse mellem køler og cpu
det er det samme som der sker på en (ældre ) komfur hvis der ikke er en gryde eller pande på plade så bliver plade sg rød

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 12-07-09 22:35

Det lyder bare mærkeligt for cpuen kan ikke nå at blive varm på 1 sekund, men om den kan regere som den gør ved en løs forbindelse mellem køler og cpu ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : rs232

Dato : 12-07-09 22:46

jo jeg siger dig sådan en cpu bliver varm på et split sek men nu er det jo ikke sikkert at det lige er cpuén men 1 ting er jeg næsten 100 % sikker på at det nemlig er en hardware fejl af en eller anden grund , det kan jo ikke være software da biosen er det første der bliver indlæst.

bare for sjov skyld se lige dette billede :
http://blog.uncovering.org/archives/uploads/2008/08062108_blog.uncovering.org_portatil.jpg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-09 22:46

Hvis du kan komme til det - så tag den ene eller begge ramklodser ud og start.

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 12-07-09 22:50

Til eyvind
Jeg har haft skiftet ramklodserne ud med andre og det hjalp heller ikke. Må nok gå den tunge gang imorgen ned til rep med den, håber det kan laves og at det ikke er harddisken.

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 12-07-09 22:58

Til rs232
Ok hvad kan man skifte af hardware i en bærbar

Kommentar
Fra : rs232

Dato : 12-07-09 23:05
Kommentar
Fra : rs232

Dato : 12-07-09 23:10

jeg så lige dette .
Citat
håber det kan laves og at det ikke er harddisken

du kan prøve at tage harddisken ud og så prøve at boote op med en boot cd og se hvad maskinen siger til det

så kan du få bekræftet at det ikke er din harddisk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-09 23:33

Jeg tror det er en strømfejl.

Mit gæt er , at fejlen skyldes noget der "kortslutter" umiddelbart efter maskinen tændes, , eller at forbindelsen mellem batteriet og computeren forsvinder af en eller anden årsag, måske at batteriet er ødelagt. Eller at laderen ikke dur så det blot er strømmangel.

Hvis batteriet er ødelagt eller kortslutter når det skal afgive strøm, så sker der sådan som du beskriver...lidt på samme måde som hvis en mobiltelefon eller et digitalkamera laver samme fejl med et defekt/dødt batteri.

Og det gør det også hvis der ingen strøm/ikke nok strøm er.

Citat
Plejer kassen til laderen ikke altid at være varm, man skulle nemlig tro at det var fordi maskinen manglede strøm at den ikke kørte længere

Jo, den plejer at være varm og batteriet ligeså når laderen er koblet til.
Og jo, det kan ødelægge batteriet at have laderen til at lade på det hele tiden

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 13-07-09 01:23

Jeg tror lidt som Dova, at det kan have noget med strøm at gøre !!!

Typisk kan selve stikket, der hvor strømmen kommer går ind i den bærbare, være løsnet fra printpladen. Det er meget udsat sted, specielt hvis det er direkte on board. Det skete for min bærbare, som jeg loddede på igen efter at have skilt den ad, og problemet var løst, og jeg har ikke haft det siden.

Prøv at ''lirke'' lidt på stikket (forsiktigt altså), når du starter op, og se om du kan påvirke opstarts mønsteret !!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-09 10:02

Citat
Og jo, det kan ødelægge batteriet at have laderen til at lade på det hele tiden

Øh - min bærbare har da strøm til hele tiden undtagen når jeg tager den med ud og gå en tur.

Ps. Er comp. uvirksom falder forbruget til mindre end 6 Watt, så der foregår ikke ret meget ladning.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 13-07-09 10:37

Genopladelige baterier har da begrænset levetid; nogle ''lever'' lidt længere end andre; de gammeldags har det vist bedst med at blive afladt 100% en gang i mellem; hvorimod de nyere, lithium, vist nok ikke har det så slemt med ''sjat'' ladning. Jeg skulle have haft købt nyt til min bærbare, men fik ikke gjort det, og har nu vænnet mig til at den kun kører som net-strøms-pc. Jeg har simpelthen pillet batteriet ud, og den kører da fint uden - Om det sparer på bateriet at blive pillet helt ud og kun brugt, når man skal bruge det,,, kan da tænkes at det forlænger levetiden en del, men genopladelige baterier har begrænset levetid selvom de bare ligger. D.v.s. nedtællingen starter fra de forlader fabrikken, lidt ligesom dæk. Her skal man jo også sikre sig at datoen er ''ny''.

(En bibemærkning: GPS'erne som alle køber i stor stil, er vist ikke beregnet til at få skiftet batteri (min Navigon er i hvert fald ikke), så det skal nok blive lidt af et cirkus når folk opdager, at det ikke er som med mobiltelefonerne og de bærbare, at man bare kan købe et nyt - bare tænk på hvor lang ledning man så skal have med sig )

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 13-07-09 10:40

Kære Sindt01.

Jeg tror, du gør bedst i, at sende din pc til reparation. Så vidt jeg er orienteret, koster det omkring 500-600 kr. at få stillet en diagnose og pris for eventuel operation, så du kan tage stilling til, om det er prisen værd .

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-09 10:48

Enig med Eyvind, alle jeg kender incl. jeg selv, har strømmen tændt til deres bærbare, det er med sikkerhed ikke det som er årsagen til at computeren ikke vil starte, batteriet og computeren styrer selv om der lades eller kke lades, det er nærmere lednings forbindelser som blandt andre Line99 er inde på.
Styring af ladestrømmen kan selvfølgelig gå i stykker, men det er batteriet som bliver ødelagt, ikke computeren, min bror slukker næsten aldrig for strømmen, heller ikke når computeren slukkes, det har kørt i over 2 år nu og hverken computer eller batteri fejler noget, batteritiden er lige så kort (Vista) som da computeren var ny

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 13-07-09 11:41

Dette kneb har hjulpet mig en gang - håber du kan bruge det.
http://www.version2.dk/artikel/7854-mystisk-stroem-kneb-vaekker-doede-baerbare-til-live
Hilsen Kirstineka

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 13-07-09 21:52

Har lige været forbi et rep. sted de ville ikke lave den, og de kunne så oplyse at den skal sendes ind til hp og de tager 1500 for bare at finde fejlen og komme med et overslag på rep. prisen.

Har prøvet det med at holde tændknappen nede i 30 sek. det hjalp ikke. Det skal siges at det rep. sted jeg har været ved mente at det var en strømfejl, muligvis på bundkortet.

Er der nogle der har erfaring med hp support/værksted

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 13-07-09 23:49

ovn

Citat
Heller22 du har en uheldig evne til at gøre andres spørgsmål til DINE spørgsmål, spørger kan ikke starte Windows men kan sikkert godt starte en recovery
Nej, spørger kunne slet ikke starte sin pc . Det havde jeg da fattet, og så "skælder" du mig ud, fordi du ikke havde fattet det. Underlig verden .

Mvh

Kommentar
Fra : pilgrimmen

Dato : 14-07-09 09:14

Sry men jeg gav dig allerede svaret i indlæg # 3, for en bærbar kan det aldrig betale sig udskifte dele

Citat
Jeg er desværre sikker på, det er en softwarefejl, og din maskine er færdig.

Bortset det self er en hardwarefejl.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-07-09 16:27

Hvis laderen er i stykker, så har den jo heller ikke opladet batteriet,
så hvis du kender en med samme type pc og lader kunne du jo prøve at låne laderen,
det er da et forsøg værd

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 14-07-09 16:54

Kære Klaudi.

Citat
Det skal siges at det rep. sted jeg har været ved mente at det var en strømfejl, muligvis på bundkortet.
Citat fra Sindt01

Mvh

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-07-09 18:32

>heller22
Du behøves ikke at citerer Sindt01's indlæg jeg HAR læst det.

Det var såmænd bare en mulighed der var værd at prøve

Accepteret svar
Fra : kolibri2o3

Modtaget 120 point
Dato : 14-07-09 19:47

Havde samme problem med min HP bærbare. Det var bundkortet. på daværende tidspunkt dækkede garantien, så prisen kender jeg ikke, men det lader til at det kan være andre ting også.

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 14-07-09 20:22

Har aflevet den til rep. nu Har snakket med hp og de har sagt at det ikke kommer til <t koste mig noget da den er under 2 år. Så jeg skulle bare aflevere den der hvor jeg havde købt den.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-07-09 20:26

Fino

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 14-07-09 23:15

Klaudi.
Citat
Du behøves ikke at citerer
Undskyld . Jeg troede, at du havde overset det. Og hvorfor har vi alle sammen glemt at spørge Sindt01 om alder på pc og eventuel garanti ? Sikke da noget .

God natter

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 15-07-09 23:47

Kære Sindt01

Citat
Jeg tror, du gør bedst i, at sende din pc til reparation. Så vidt jeg er orienteret, koster det omkring 500-600 kr. at få stillet en diagnose og pris for eventuel operation, så du kan tage stilling til, om det er prisen værd
Bare lige en bemærkning til dig og heller: Jeg er også over, at jeg ikke tænkte på det med garanti-ordning. Det må lige huskes til de næste, der muligvis har det samme eller lignende problem, som du havde.

Og gad vide om o.v.n. og heller er blevet gode venner igen ? For de blev vist sure på hinanden . Og det er da ærgerligt

Hilsen

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 16-07-09 00:14

Til beroligelse kan oplyses, at ovn og mig morer os kosteligt over nord, øst, syd og vestpolen

Kommentar
Fra : pilgrimmen

Dato : 17-07-09 12:54

Citat
Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 14-07-09 20:22

--------------------------------------------------------------------------------
Har aflevet den til rep. nu Har snakket med hp og de har sagt at det ikke kommer til <t koste mig noget da den er under 2 år. Så jeg skulle bare aflevere den der hvor jeg havde købt den.

Så mangler du bare at annullere spørgsmålet eller godkende et af svarene.

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 17-07-09 17:26

Venter lige med at godkende et af svarene til jeg har fået den tilbage så kan jeg jo lige skrive hvad der blev lavet på den

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-09 19:56

God ide så kan vi alle blive lidt klogere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-09 19:59

Til oplysning: Jeg er ikke sur på nogen

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 17-07-09 20:49

OBS! Det er jeg heller22 ikke

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 24-07-09 21:57

Citat
Dette kneb har hjulpet mig en gang - håber du kan bruge det.
http://www.version2.dk/artikel/7854-mystisk-stroem-kneb-vaekker-doede-baerbare-til-live
Hilsen Kirstineka

Du er fandme et geni!!! DET VIRKEDE SKU!!! TAK! Troede min HP var 100% død, men tak! Hold kæft hvor er jeg glad for dig nu !! :D

Godkendelse af svar
Fra : Sindt01

Dato : 25-07-09 19:59

Tak for svaret kolibri2o3.
Du får pointene, da du ramte rigtigt med fejlen.