/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dør inderbeklædning i Fiat
Fra : bublebee
Vist : 1830 gange
100 point
Dato : 12-07-09 16:45

Hvordan f..... får man dør beklædningen af i en fiat punto - har fjernet alle skruer, men mangler at få det håndtag til vinduet af. Det siges der sidder en dims inden under - men hvordan kommer jeg ind og får den ud.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-07-09 17:05

Det er bare en låse fjerder. den får man af ved at stikke en spidstang ind og trække den ud eller vipper den af med en synd skruetrækker.

Det er en bøjle der er formet lidt i retning af et "U" hvor de 2 lige ben er bøjet som "S".

Bare træk i den buede del.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 12-07-09 17:59

Evt. kan du stikke et lille stykke karrosseriplade ned, og lirke clipsen tilbage. Men vær opmærksom på, at sådan en meget let springer ad h e l g o l a n d til, når den slipper. Og i grus eller ærtesten er det noget nær umuligt, at finde bæstet igen.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-07-09 18:22

Det er inde i at værksted - problemet er bare, at jeg ikke kan se hvad retning benene peger, da jeg slet ikke kan kigge ned bag den....

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 12-07-09 18:54

Den vender som regel med benenefremad. På værkstederne har man en speciel tang der ligner en
kageske hvor den flade del er formet som bagenden af en ørentvist. Man kan så kile den ind bag
håndtaget og klemme sammen om fjederen og trække den ud. Selv om jeg altid har haft en sådan
tang, har det været lige så nemt at tage en stump ståltråd og bukke de yderste 3mm om så der
dannes en krog, ved at trykke inderklædningen væk fra håndtaget kan man føre krogenden ind og
gribe om ryggen af fjederen og så trække den ud. Det er en ren rutinesag når man laver fiatbiler.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 12-07-09 20:02

Låsen der holder håndtaget,.. ser sådan ud, :
http://peecee.dk/upload/view/180370

den sidder på håndtaget (skjult under rosetten)
når håndtaget vender nedad,.. er låsens åbning normalt også nedad,

tag fx en tynd strimmel karosseriplade eller lign.
bøj de yderste 3 – 4 mm. (så det kommer til at ligne et = L
det skal fungere som en krog,

stik en mellem stor skruetrækker, ned mellem rosetten,.. og håndtaget, (øverst)
vrid skruetrækkeren,.. så der bliver en åbning,
stik krogen ned mellem åbningen,

nu skal du ”fange” låsen,.. (den lukkede ende vender opad,. når håndtaget vender nedad)
så kan du rykke låsen op,.. og håndtaget er fri,

ps…. princippet er det samme på langt de fleste biler,
fotoet af låsen er fra en GM bil (Chevrolet, Opel osv.)

original værktøj ser sådan ud :
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/WINDOW-DOOR-TRIM-REMOVAL-TOOL-KIT-FORD-GM-CLIP-REMOVER_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZalgoQ3dLVIQ26ituQ3dUCIQ26otnQ3d3Q26psQ3d5QQ_trksidZp3286Q2em7QQcategoryZ35625QQihZ001QQitemZ110362887126

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 12-07-09 20:31

Vi bruger ikke specialtangen mere, da mange amatører vender låsen forkert.

Idag skærer man en strimmel klud på ca. 60 x 10 cm og trækker den mellem håndtag og dækplade, hvorved låsen kommer af, og samtidig sidder i kluden.

Så skal man heller ikke feje hele gulvet for at finde den.

( sæt det under tips og scor et par point )

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 12-07-09 21:46

Tak for svaret EA_HS. - så fik vi den endelig af.....

Puha, det var besværligt, der er ikke meget plads jo hehe.