/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
anisometropi-briller
Fra : preb1944
Vist : 1854 gange
200 point
Dato : 11-07-09 13:16

Hej .Jeg har et problem med mit syn hhv.minus 3.5 og 9.5 på øjnene.Dansk øjenlæge siger man ikke må lave briller med så stor difference,så får man synsforstyrrelser.Det hedder anisometropi.Spurgt en stor brillekæde i Bangkok(hvor man laver 300 briller om ugen) og tre engelske brilleforretninger hvor man begge siger det ikke er noget problem at lave brilleglas med den forskel for mig og man ikke har modtaget nogle reklamationer.Spurgt øjenlæge på netdoktor og fik ingen svar retur. Nogen som har erfaring med ovennævnte ?
Hilsen Preben

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-07-09 13:24

Synsforstyrrelser, fuldemandsgang og hovedpine har man vel kun de første par dage efter ibrugtagen af briller der er anderledes end dem man er vant til.

Hvad siger andre danske øjenlæger ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-07-09 14:18

Citat
.Dansk øjenlæge siger man ikke må lave briller med så stor difference,så får man synsforstyrrelser

Citat
Forskellig brillestyrke imellem øjnene

Også kaldet : Anisometropi.

Såfremt der er forskellig brillestyrke på de to øjne kan det være svært for hjernen, at samle billederne til et.

Man regner med, at er brillestyrke forskellen størrer end 3,00, så er kontaktlinser normalt det eneste, der kan få øjnene til at samarbejde. Briller duer som regel ikke.

Hos små børn, med stor sideforskel i brillestyrken, skal man passe på, at der ikke opstår et dovent øje.

taget herfra http://www.brilleland.no/Syn/dk/RightMenu/Leksikon/f/forskellig+brillestyrke+imellem+oejnene.htm

Bortset fra det, så har jeg en svoger, der har stor forskel på styrken i sine brilleglas, jeg kan dog ikke huske hvor stor, men han har ingen problemer, så det må da kunne lade sig gøre... få du dem lavet i Bankok, så er det ikke så dyrt at gøre forsøget.

Har du overvejet at blive opereret, så du slipper for briller/kontaktlinser??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-07-09 21:04

Jeg ville lytte til øjenlægens mening og ikke til brilleforretningernes. selvfølgelig kan brillerne sagtens laves. Men det er jo ikke det samme ssom at man har godt af at bruge dem.

minus 9,5 dioptri er jo ret ekstremt. Er du sikker på at der ikke er noget du har misforstået.

Du bør opsøge en alternativ øjenlæge, for at høre hans mening også.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 12-07-09 11:20

Overvej en Lasik operation, så kan du helt undvære briller

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 12-07-09 22:58

og lasik operationen laves gratis i det offentlige, hvis man har +/-6 eller mere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-07-09 23:05

Citat
og lasik operationen laves gratis i det offentlige, hvis man har +/-6 eller mere

Ikke alle kan få en operation... en af mine bekendte fik oplyst,at man kun lavede den slags operationer indtil man var 50 år??

Men som jeg skrev i mit første indlæg, så syntes jeg bestemt det er værd at overveje,... det kan jo også være tiderne har gjort at aldersgrænser har flyttet sig, siden min bekendte fik den oplysning

Som der også står i det jeg har indsat, så kan det lade sig gøre med kontaktlinser

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 13-07-09 01:01

Nordsted1 - der tages individuelle hensyn - så 50 år er ikke en fast aldersgrænse, selv om det stod i BT

Kommentar
Fra : preb1944

Dato : 13-07-09 08:52

Hej.
Tak for indlæggende her.Lidt suppl. oplysninger Det offentlige vil ikke lave det (lasik operation) når ikke begge øjne er over minus 6.Jeg har været til synsprøve med hensyn til kontaktlinser,men fik at vide at det ikke kunne lade sige gøre på grund af animesotripi.jeg vil lade tråden køre lidt for at se om der er nogle som har fået lavet den store difference-og det har haft nogen negativ effekt.Men tak for besvarelserne hidtil. Hilsen Preben

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 13-07-09 14:56

prøv om en anden øjenlæge vil give en henvisning, da man kan få operationen, hvis man på anden måde har problemer med at bruge briller. jeg har det fra en læge der laver lasik-operationer. eler hvis det er afd. der siger nej, så prøv at få en henvisning til et andet hospital

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-07-09 16:54

Hmm, underligt at det offentlige ikke støtter når der ikke er ret mange andre alternativer, der er mindre væsentlige ting som er gratis at få lavet, som f.eks at min læge har tilbudt mig at få et ar efter en fingerskade kirurgisk fjernet hvis det generer eller er for grimt.

Det er så kun grimt og jeg lader det være.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 13-07-09 17:06

Skytten49

Citat
Nordsted1 - der tages individuelle hensyn - så 50 år er ikke en fast aldersgrænse, selv om det stod i BT

Jeg har det ikke fra BT, men en af mine veninder der fik foretaget den operation... hun var under 50 år og fik at det var nu hun skulle få den foretaget, ellers ville det være for sent

Dejligt at folk over 50 år også kan komme i betragtning

Preb1944

Citat
Lidt suppl. oplysninger Det offentlige vil ikke lave det (lasik operation) når ikke begge øjne er over minus 6.

Kan du så ikke få opereret det svageste øje, så du kan bruge briller??

Det kan ikke være rigtigt at man i dagens Danmark ikke kan hjælpe folk med et problem, som man ved kan afhjælpes---- hvor bliver jeg agressiv når jeg hører sådan noget

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 13-07-09 17:21

ja, og når man kan få høreapparater gratis, er det lidt underligt, at når det gælder øjnene skal man selv betale. men jeg har også en fornemmelse af, at de forskellige hospitalers øjenlæger, ser forskelligt på, om en operation kan kome på tale

Godkendelse af svar
Fra : preb1944

Dato : 14-07-09 15:32

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : camho

Dato : 20-09-09 00:36

Når man har stor forskel på styrken på øjnene er problemet, at øjnene har svært ved at samarbejde, da det ene øje ser billedet meget mindre end det andet. Dermed vil hjernen udelukke det ene øje. Man løser disse problemer med at lave såkaldte aniseikoni-glas. Det betyder at glas-leverandøren laver glas, så billedstørrelsen bliver næsten ens og hjernen derfor kan modtage samme billedstørrelse fra begge øjne. I praksis vil der betyde, at det glas med mindst styrke vil blive en del tykkere.

En anden ting som i dette tilfælde også spiller ind er, hvordan det eksisterende samsyn er/har været. Hvis man aldrig har haft samsyn på øjnene er det ligegyldigt at lave aniseikoni.

Hvis man laver kontaktlinser bliver "onverdenen" afbilledet ens og er derfor ofte en god løsning.

Måske kan dette bruge til noget.....

Kommentar
Fra : camho

Dato : 20-09-09 00:39

ps til transor......9,50 er da ikke ekstremt. Hvad bygger du den opstand på??