/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kontantværdi
Fra : lham
Vist : 925 gange
50 point
Dato : 10-07-09 14:43

Mig bekendt handles al fast ejendom i dag i kontantpris,men hvad betyder det
Er det køber eller sælger der hænger på at infri hvad der måtte være af gæld i huset på handelstidspunktet?
Eks solgt til kontantpris 400.000
Samlet gæld i huset 200.000
Ender sælger så med 400.000 eller 200.000 i pungen ?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-07-09 14:45

200.000 det er sælgeren der skal sørge for at indfri hvad der måtte være af gæld i huset fra deres side af.....

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-07-09 14:47
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-09 14:48

Normalt sælges en fast ejendom anmærkningsfrit - det vil sige at der ikke er gæld ud over det der står i salgsaftalen.

Brug altid din egen advokat til at ordne købet for dig..............................det kan betale sig.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-07-09 14:49

med mindre man leger med tvangsauktioner....

http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-22900839.html

Kommentar
Fra : lham

Dato : 10-07-09 14:53

eyvind
hvis bubblebee har ret står der vel ikke noget om gæld i salgsaftalen det er jo køber helt uvedkommende da det er sælgers problem at indfri den ???

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-07-09 14:56

Altså da vi købte hus skyldte sælger stadig penge i det, men det betaler de ud af de beløb de får for huset og resten havde de så til sig selv bagefter....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-07-09 15:06

Som nævnt af flere, det er (i dag) det normale, at sælger skal indfri al gælden i huset, men også, at han ikke skal indfri så tidligt, at køber ikke kan bruge pantebrevene til at reducere tinglysningsafgiften, idet man kan "genbruge" afgiften, der er betalt på et pantebrev til det næste (hvis pantebrevene opfylder betingelserne, selvfølgelig).

Men hvis der skulle være et rigtig lavt forrentet pantebrev i huset (og det er med fast rente) har man stadig mulighed for at lade det stå i huset, hvis kreditor vil godkende køber.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-09 15:38

Man køber en ejendom med den gæld som der er pantsat.
Det er vigtigt at kende denne gæld.
En advokat kan sikre at der ikke er skjult gæld i ejendommen.

Jeg har selv købt ejendom med påhæftet gæld, for mange år siden, men min advokat sørgede for at det var sælger selv som skulle udrede denne gæld...........de penge til advokat var givet godt ud.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-07-09 15:47

Ja, men i dag skal salgsaftalen følges af en masse papirer, bl.a. en ny tingbogsudskrift. Desuden indbetales købesummen på en spærret konto, der først bliver frigivet når der er tinglyst et anmærkningsfrit skøde, så risikoen er ikke så stor som "i gamle dage".

Jeg er netop ved at købe sommerhus, har fået skødet i dag, det er ganske kort, men salgsaftalen med bilag fylder som en lokaltelefonbog, hvilket er både godt og skidt

Men at have sin egen advokat på, der har styr på tingene OG er ansvarsforsikret hvis det går galt er bestemt pengene værd, min koster 5000+moms.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-07-09 15:49

Har solgt via ekspropriation. Når man taler om kontantværdi/eller hvad de giver, er det det det beløb advokaten fik i mit tilfælde. Han skulle så sørge for at kreditforeningen fik deres tilgodehavende (indfri lånene). Det resterende beløb blev indsat på min bankkonto. Omkostningen til advokaten blev i dette tilfæde betalt af dem der eksproprierede (og tak i den forbindelse til Rina2, som henviste til en advikat med røv i bukserne).

Så kontantværdi er det erlagte beløb. Det du realiserer er hvad der er tilbage efter kreditforening mv har fået deres.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-07-09 16:04

Købte igen kontant. Dvs jeg betalte den aftalte sum kontant og sælger måtte så indfri hvad han måtte skylde. Selvfølgelig behørigt overvåget af advokater, så jeg ikke stod med skjult gæld i ejendommen.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 10-07-09 17:26

HVD SKAL JEG TRO-hvad er rigtigt ?

Eyvind
"Man køber en ejendom med den gæld som der er pantsat. "
Det er vigtigt at kende denne gæld. " dvs køber kommer samlet kommer af med 6 mill hvis han vælger at indfri gælden ?

er lige modsat bubleebe og flere andre

vil det sige at når man ser en boligannonce ved m
mam ikke om det er 4mill eller 2 mill man kan forvente som resultat ?

DET KAN DA IKKE PASSE

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-07-09 17:36

Nej, selv om vi skriver det lidt forskelligt, så køber du til den kontantværdi, der er aftalt. Hvis sælger har lån i ejendommen, skal han sørge for at indfri dem, før får han ikke den deponerede købesum udbetalt.

Og som nævnt før, der skal vedlægges en tingbogsattest, der viser hvilke lån mv. der er i ejendommen

Accepteret svar
Fra : Gasmanden2

Modtaget 25 point
Dato : 10-07-09 17:51

Du hæfter ikke for gæld i huset, da det ikke er optaget i dit navn eller du har skrevet under på lånepapirne.

Du betaler sælger en pris for huset, I bliver enige om, derefter hæfter du ikke for andet.
Hvad sælger gør med de penge han får fra dig, er dig uvedkommen.

Man kan ikke "overtage" gæld i huset, med mindre det er klart og tydeligt aftalt.

Hvis det skulle kunne lade sig gøre, kunne man jo bare belåne huset til skyerne, derefter sælge det meget billigt, og lade ny ejer hænge på gælden.
Gælden følger ham der har optaget lånet, og ikke ham der ejer huset.
Der kan være taget pant i huset, men det vil heller ikke have noget med dig at gøre, det betyder bare at panttager har "førsteret" til pengene når huset er solgt.

Gasmanden2

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 10-07-09 18:08

Tak for svaret Gasmanden2.
hovedparten af "puplikum" er enig med dig . Du får point på grund af klar tekst