/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Temp mappER
Fra : Line99
Vist : 699 gange
70 point
Dato : 10-07-09 12:01

Hej

Kan man i princippet slette alt der ligger i disse to Temp mapper, eller er det fortrinsvist *.tmp filer der kan slettes ??

===========================================
.1.
===
C:\Documents and Settings\WIN-LOG-ON-BRUGER\Lokale indstillinger\Temp\xxFIL.endelse f.eks.: tmp

============================================
.2.
===
C:\WINDOWS\TEMP\fil.endelse
============================================

Du må gerne spørge til mit spørgsmå, hvis det forekommer uklart !! (Jeg kan på forhånd ikke afgøre om det er svært eller let !! Eller om mit spørgsmål kan afføde flere spørgsmål; prøver vel egentligt bare at forstå mappERne Temp)

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 10-07-09 12:07

,,,, kikker lige ind lidt senere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-07-09 12:08

I princippet ja til dit spørgsmål, vil du have et lille gratis program aom rydder godt op på midlertidige filer og lidt mere, så læs om ATF Cleaner:
http://www.atribune.org/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=25

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 80 point
Dato : 10-07-09 12:10

Du kan komme ud for at nogle filer ikke umiddelbar kan slettes, det er fordi de er oprettet af et program som er åbent, for eksempel din antivirus når den opdaterer, så lægges der en fil i Temp mappen

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 10-07-09 12:21

Der er 2 programmer, som er vældig gode at ha til oprydning af temp-filer mm. Det ene er Advanced System Care og kan hentes her:

http://programmer.downloadcentral.dk/?AdvancedSystemCareFree/Tweaks-Tunes/Diverse/3158

Det andet er CCleaner og kan hentes her:

http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/

Ved jævnligt brug af disse 2 progs. holder du din pc fri for meget "snask", og den holder derfor en god hastighed

Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-09 14:39

.tmp = temporary = midlertidige filer som kan slettes efter brug.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-07-09 15:06

Jeg ryder jævnligt op i Temp mapperne. Det er jo som der bliver nævnt, blot Temporary (midlertidige) filer der bliver lagt i mapperne. Dvs der kommer en fil når du udskriver og når du dit og når du dat, så de hober sig op. Så bare ud med dem. Og husk også at fjerne dem fra papirkurven

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-09 16:03

Tak Line99 - så fik jeg lige søgt og fundet nogle genveje, som førte ud i det blå.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 10-07-09 16:09

Hej Line.

Jeg glemte at skrive, at hvis du vælger at downloade CCleaner, skal du ved installation være opmærksom på, at fjerne fluebenet ved Yaahuu-Toolbar, hvis du ikke vil ha den med . Men forøvrigt er de 2 programmer, jeg omtaler, meget anbefalesværdige til at holde din pc på toppen .

God weekend

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-07-09 16:23
Kommentar
Fra : heller22

Dato : 10-07-09 16:37

Tak for det Klaudi (og jeg er endelig holdt op med at tude )

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-07-09 16:51

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 11-07-09 00:15

Herligt med alle indslag

Som jeg skrev, er det mest Temp mapperne jeg ville vide lidt om; måske ikke så meget programmer til at rense op med; mit spørgsmål er måske affødt af ...hvad/hvor det mon er at programmerne renser op i, og, hvad det mon er man skal rense op efter !!!....

CC har jeg brugt længe og AdvancedSystemCare har jeg brugt lige siden Molokyle tippede om det; men for andre, som kunne finde på at læse med i tråden, er det selvfølgelig en god repetition at få programmerne til rensning med.

En ting er at vi sidder og betjener computeren via ''bruger-grænsefladen'' en anden ting er jo, at der sker en hel masse neden under, som man så skal have programmer til at rydde op i - det ville jo være lidt fedt, at vide mere om hvad/hvor det var der blev rodet rundt med. Jeg er klar over at det ikke kan besvares i et hug; sådanne et spørgsmåls svar ville formentlig fylde flere bøger, men ikke desto mindre, har vi jo også opdaget, at der er programmer der ''rager-rundt'' mere end andre, f.eks., at vi normalt ikke gidder have en toolbar fordi den formentlig ''rager/snager'' for meget!!

Efter en opdatering på MS hjemmeside, har jeg nu på min stationære pc med xp pro, også pludselig en ''ms-tool-bar'' lignende ting liggende; en ''søge dims noget'' i min proceslinie: Windows Search til søg på pc'en og søg på internettet. Hvis jeg var blevet ''spurgt'' tror jeg havde sagt nej, men nu ligger den der, og hvad mon den gør?? altså udover det den siger den gør osv. osv. ,,, lidt kommentarer til at forklare mit spørgsmå l!! Det er også mit indtryk, at de der ''free-mails'' rager/snager rundt !! Det er jo ikke altid man får læst, end mindre forstået alt hvad der bliver skrevet med de små bogstaver. Nå, men altså på mine computere er jeg lidt nysgerrig over hvad og hvor der hentes og gemmes, og Temp mappen er et af stederne !!

Det er på tide at kunne opretholde anonymitet på nettet på lige linie med at vi har brevhemmelighed - det ville vel kunne få renset ud i det værste ?!?!?!

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 11-07-09 00:22

Eyvind det lyder spændende, og bare du havde en god tur, så plejer du jo at komme tilbage og dele med dig

ps. jeg har kigget lidt på Partition Magic, den ser fin ud !!

pps. jeg har også fået mit krydskabel til at fungere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-07-09 00:40

Og du har fået et nyt patchwork tæppe som avatar
Jeg linkede netop til ATF Cleaner fordi den er så enkelt at bruge, du får et vindue hvor du hakker de temp mapper af, som du vil rydde op i, og du bliver overrasket over hvor mange der er.
Og alt i disse mapper er midlertidige filer, filer som er blevet brugt til en eller anden opdatering eller installation,mapen midlertidige internet filer kender du, der bliver alt som vises fra internettet lagret, og overskrevet automatisk af nye filer, når max. grænsen på mappen er nået, den tømmer du sikkert allerede en gang imellem, eller hver gang browseren lukkes.
Mange gange med forbindelsen på kryds kablet
God weekend

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-07-09 00:42

Den der Windows search ting kan du afinstallere og gå til Windows update og skjule opdateringen, det har jeg gjort på min XP computer, den er rigtig træls og unødvendig

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 11-07-09 00:53

Jamen jeg undskylder da gerne på egne vegne, at jeg helt og aldeles har misforstået dit spørgsmål .

Temp-mapperne er der vel ikke den store hokus-pokus ved. Der bliver der bare gemt ligegyldige filer, så pc-en, når den er tændt, "snakker" en anelse hurtigere med sig selv, fx når du søger på nettet o.l. Den finder bl.a. ud af, hvor du har været før, og så går det måske 9ms hurtigere med at finde det frem, du leder efter. Dette bare et exempel .

Mvh

Og god weekend

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 11-07-09 00:57

Og ovn har skiftet Avatar fra bondemand . Har du nu fået fritidsjob i "Herreløse Killingers Hjem"?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-09 09:15

Line99 - jeg har ikke automatisk opdate på nogen af mine comp. og derfor kigger jeg altid efter, hvad det er som de vil levere. Microsoft slås i øjeblikket med Google og derfor prøver de at prakke os en søgemaskine på, ved opdate og installation af bl.a. gratis programmer.

Inden jeg beslutter mig for at klistre noget på mit styresystem laver jeg som regel lige en backup af partitionen, og kan så vende tilbage hvis det var noget hø.

Partition Magic er egentlig et godt program - - - - - men programmet er ikke fulgt helt med tiden.
PM kan til tider ville lave om på partitionstabellen, som ikke altid går godt.
Jeg har læst et sted at det er en konstateret fejl, som ikke er blevet rettet da programmet udfases.

Jeg bruger de mere solide som gparted og den CD som hedder Parted Magic (incl. gparted)

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 12-07-09 13:01

Citat
Kan man i princippet slette alt der ligger i disse to Temp mapper, eller er det fortrinsvist *.tmp filer der kan slettes ??

Det var mit spørgsmål !!

Til det har I sådanne set alle haft rigtige besvarelser - og tak for det
Ovn kom først så lukker til ham.

Citat
og den CD som hedder Parted Magic (incl. gparted)

,,,,,,,,, Eyvind det var den jeg mente, men det er selvfølgelig svært at forstå når jeg vrøvler og skriver noget andet ,,,,,,, har den ovenikøbet liggende som cd og skreve det rigtige udenpå - mon ikke der findes nisser i juli og ikke kun jul

,,, den der ms-toolbar skal jeg nok have pillet af igen
,,,,, jeg har også nogle spm. til parted magic

Jeg stiller nok nogle flere spørgsmål senere, håber i gidder lege med en anden gang igen

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 12-07-09 13:02

Tak for svaret o.v.n..

Tak til alle andre også

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 12-07-09 13:05

Parted Magic
herfra: http://www.kandu.dk/Spg137219.aspx
,,,,,,,, det er denne jeg har kigget på - jeg får nok nogle spm. senere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-09 13:38

Selv tak
God søndag
Spørg endelig mere