/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Hvad for en skal jeg vælge?
Fra : MadZo
Vist : 2231 gange
20 point
Dato : 09-07-09 10:05

Heey.

Jeg tvivler lidt på hvad for en gøje jeg skal vælge.
Jeg har aldrig haft en papegøje før.
Jeg vil gerne have en dværgpapegøje, men er en rosenhovedet let at gøre tam?
Jeg vil være hjemme ved den, mindst 5 timer om dagen.

Jeg har også et andet spørgsmål :).

Min mormor har haft mange fugle, og jeg snakkede lidt med hende om det.
Hun siger man skal ligge hånden ind i buret, en halv time om dagen ca, for at få den til at sætte sig på hånden, er det rigtigt?

Når man har lært den at sidde på hånden, skal man så tag den ud og snakke med den der? Eller hvornår skal man snakke med den?

Skal man give den lidt salat, eller en lille godbid imens?

Ps: er meget nygbegynder med fugle, så håber i kan hjælpe mig :).

Mange hilsner fra

Mads (:.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-09 10:23

Det er den metode jeg har brugt til undulater, der så samtidig hurtig accepterer at man nusser dem lidt under næbbet uden at de vil hoppe op på fingeren.

½ time om dagen er nok i overkanten de første par dage, hvis fuglen bliver lidt for urolig så træk hånden ud igen....men med rolige bevægelser hvis den allerede panikker lidt.

Hvad gøjer angår har jeg ellers ingen erfaring, men vil tilføje at Du skal købe den et "roligt" sted. Nogle dyrehandlere har pladsproblemer så dyrene står steder hvor børn uden omtanke tjatter til buret, og en stresset fugl kan være laaaang tid at komme over det, hvis den overhovedet gør.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 09-07-09 10:48

Køb dig en hindue. De er ikke udrydningstruede og nemme at holde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-09 11:26

Håndopmadet gøjer bliver nemmest tamme - siger en gøjeentusiast, som jeg kender.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 09-07-09 12:15

HåndOPmadede....Kan man så osse håndNEDmade??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-09 12:44
Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 09-07-09 13:00

Jamen det er utroligt..... man skal lære så længe man lever. Bare Dansk retskrivning kan følge med

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-09 13:05

Dværgpapegøjer er søde og smukke små fugle, men de skal helst holdes 2 sammen ellers trives de ikke...og de er ikke lette at gøre tamme, jeg har aldrig set en tam dværgpapegøje.
Og de larmer som bare pokker.

Når man skal gøre en fugl tam er tålmodighed og rolige bevægelser det absolut vigtigste.

Når man får en ny fugl hjem, der er stresset over indfangning hos sælgeren og transporten, så bør man gi' den et par dage til at falde helt til ro.

begynd så med at tale til fuglen mens du er tæt på buret....indtil den har vænnet sig til dig.

Først når den er rolig og tryg ved det og viser nysgerrrighed, måske selv kommer tættere på, kan du begynde forsigtigt at sætte hånden ind til den.

Nu kan man læse sig til meget, men papegøjer er ikke gode begynderfugle.

Hvad med en nymfeparakit i stedet for, de er nemme at gøre tamme og de kan lære at tale..det kan dværgpapegøjer ikke

Kommentar
Fra : MadZo

Dato : 09-07-09 17:40

Er det næsten helt umuligt at gøre en dværgpapegøje tam? :).

Kommentar
Fra : MadZo

Dato : 09-07-09 17:46

Kan du forslå andre fugle, end en nymfeparakit?

Det skal være små fugle :).

Kommentar
Fra : MadZo

Dato : 10-07-09 16:28

Tak for alle svarene :).

De hjalp mig meget :).

Kommentar
Fra : Capable

Dato : 14-08-09 15:06

Jeg synes du skal tage en grå Jako, hvis du godt kan lide store fugle. Den kan lære at snakke rigtig meget!

Og jeg synes måske lidt det er dumt med den hånd, fordi fuglen kan blive rigtig skræmt, men på den anden side? jeg har aldrig gjort det med mine fugle, og en af dem blive tam på 1 måned!

//Capable

Kommentar
Fra : Capable

Dato : 14-08-09 15:08

Undskyld, så ikke du er til små fugle! Hvad med noget så almindeligt som undulater? De kan være rigtig søde, og nemme at holde og gøre tamme hvis du giver dem tid.