/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvor høj last på en trailer?
Fra : bassenborg
Vist : 9367 gange
100 point
Dato : 08-07-09 07:00

Hvor høj må lasten på en trailer være?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 08-07-09 07:05

4,20m høj

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-07-09 07:05

Der er ikke nogen maxgrænse på højden

Der er en maxgrænse for bredde og længde (og vægt) men ikke højden... bare tænk på hvor høj en campingvogn er

For at køre med vores campingvogn skal vi have trailerkørekort

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 08-07-09 07:09

bassenborg

Lasten må ikke være som vic skriver 4,2 meter, men totalhøjden fra vejbanen må være 4,2 meter forudsat, det er forsvarligt surret fast.

per

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-07-09 07:10

Der er pudsigt nok en der spørger om det samme - og hvor der også bliver sammenlignet med en campingvogn her

http://www.rc-unionen.dk/nytforum/topic.asp?TOPIC_ID=29617

Hvis du bygger meget højt, så skal du også tænke på, at der er lave broer

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 08-07-09 07:24

Citat
Der er ikke nogen maxgrænse på højden

Der er en maxgrænse for bredde og længde (og vægt) men ikke højden... bare tænk på hvor høj en campingvogn er

For at køre med vores campingvogn skal vi have trailerkørekort

nordsted det noget bavl og lukke ud.

h, 4,20 m. i 1968 da var max h, 3,75
b, 2,50 m. i 1968 da var max b, 2.30

nordsted der er blevet mere luft under broer, og vejene er blevet breddere, så derfor forskellen,

en campingvogn, de fleste ligge på fra 2,40 h, -- 3,10 h
nordsted der er campingvogne hvor du skal have stort trailer/ anhænger køre kort for at må køre med disse, hvor alm person vogn,s trailer kort ikke gælder.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-07-09 08:37

Jeg gad gerne se den der kunne køre med et læs, der er så højt, på en almindelig trailer!
Hvis traileren er en almindelig 2 hjulet til en almindelig bil; så vil jeg nærmest betegne detsom noget uansvarligt.
Så stor højde på et så lille areal, vil flytte tyngdepunktet på traileren, og den vil blive meget ustabil at køre med.
Jeg må gå ud fra at spørgsmålet kun er teoretisk.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-07-09 08:48

vic2000........nu snakker du igen om noget du ikke har forstand på

Citat
der er blevet mere luft under broer, og vejene er blevet breddere, så derfor forskellen

Der stadig broer, hvor du ikke kan komme under med en lastbil

Citat
nordsted der er campingvogne hvor du skal have stort trailer/ anhænger køre kort for at må køre med disse, hvor alm person vogn,s trailer kort ikke gælder.

Skal vi ikke holde os til spørgsmålet

Citat
Hvor høj må lasten på en trailer være

Der er ingen grænse, men du skal overholder bredde, vægt, og længde

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 08-07-09 09:02

Ikke 4, 20 m

Gældende lov fra 2007:

Citat
§ 12. Et køretøj må ikke have større højde end 4 m.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22694

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-07-09 09:02

Der er mange sider, hvor reglerne er oplyst, men jeg har kun kunne finde denne, hvor der står oplyst om bredden.... men læs mere i linket vedr vægten osv

http://www.taenk.dk/test/trailerudlejning/tips-og-raad/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-07-09 09:03

Nordsted, du er bare forkert på den.....selvfølgelig er der en grænse for hvor højt et køretøj må være......det lærer man bl.a. også når man tager kørekort

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-07-09 09:04

dova... vil du ikke nok finde mig et link??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-07-09 09:06

se mit første indlæg i tråden her....det tal på 4 meter gælder for alle køretøjer, om det så er biler, campingvogne, trailere, lasstbiler/anhængere, cykler o.s.v.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-07-09 09:23

Dova, du har ret... jeg tænkte slet ikke i de højder, mere campingvogne og hestetrailerehøjder... og vægten, som for det meste jo alligevel bestemmer hvor højt det så kan være

§ 12. Et køretøj må ikke have større højde end 4 m.

Stk. 2. Uanset køretøjets højde har føreren efter færdselslovens § 84, stk. 2, pligt til ved kørsel under viadukter, ledninger og lignende at sikre sig, at passagen kan foretages uden fare eller ulempe.

§ 13. Højden måles lodret fra plan vejbane til den del, der rager højest op, med de undtagelser, der fremgår af bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjer.

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 08-07-09 10:25

Tak for svaret dova
Også en tak til i andre fordi i tog jer tid til at kigge på sagen

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 09-07-09 22:09

Hmm Her blev det da meget tydeligt hvem der IK ved hvad de taler om

Lige for at gøre det klart...

Max højde: 4,0m (som andre har sagt)
Max brede: 2.55m (kølebiler dog 2,6m)
Max brede på reg.pligtigt påhængsvogn: Max 35cm bredere i hver siden en det trækkende køretøj
Max længde pr. del i vogntog: 12m (specielle regler for busser (M2 og M3))
Max længde vogntog, forvogn+hænger:18,75m (trækker/trailer dog kun 16,5m)
Max længde modulvogntog: 25,25m

Bare lige et sur opstød over nogle som IKKE burde svare