/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forbehold i købsaftale
Fra : mama78
Vist : 4564 gange
50 point
Dato : 07-07-09 19:49

Min partner og jeg er ved at købe hus. Vi er langt om længe kommet langt i købsprocessen - der har været en del udfordringer undervejs. Her til slut dukker der så et nyt "problem" op.
Vores advokat (og dermed os) havde et par forbehold i forbindelse med godkendelse af købsaftalen. Det er et af disse forbehold som nu viser sig, at volde problemer.

Det er nedgravet olietank på grunden. Vi planlægger dog at konvertere til fjernvarme indenfor et år.

I købsaftalen står der som et individuelt vilkår:

[I]"Sælger oplyser, at der sælger bekendt ikke er konstateret nogen form for olieforurening fra den pågældende olietank. Køber accepterer, at der hverken nu eller senere kan gøres krav gældende mod sælger som følge af evt. senere konstateret forurening fra olietanken, uanset hvornår denne forurening er opstået." [/I]

Vores advokat skriver tilbage til ejendomsmægleren, at dette vilkår ikke kan accepteres, hvorefter mægler svarer tilbage, at dette vilkår fastholdes under henvisning til Dansk Ejendomsmæglerforeningens normer.

Vores advokat er i mellemtiden gået på ferie, og nu står vi med "håret i postkassen"..ØV!

Er der nogen der kan hjælpe?! Har nogen hørt om disse normer, som mægleren henviser til? Hvor står vi? Skal vi annullere handlen? Er det for risikabelt, eller er det en storm i et glas vand? Vi tager naturligvis fat i en anden advokat, men det ville være rart at høre andres erfaringer på området..

Venter spændt og på forhånd tak.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-07-09 19:59

Hej med jer.
De vilkår som tilbydes her er fuldstændigt uacceptabelt.
I skal IKKE gå ind for det.

Hvis de ikke kan vente med at få huset solgt til jeres advokat kommer tilbage så er det bare ærgeligt for dem.

Det kan vise sig at blive meget kostbart for jer med en event. oprensning af grund og med hvad der følger.

Gør sælger klar at de vilkår vil i ikke godtage .

Som minimum skal der tages jordprøver og det skal i forlange . De vil hurtigt fastslå om der er en forurening.

Bare hold på jeres og insister på at vente til jeres advokat er tilbage.

Held og lykke med det.
V.H. Pia Skov

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-09 20:11

En oprensning som i så skal betale......................bliver dyr.
(han ved nok at den er gal)

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 07-07-09 20:29

mama78

følg jeres hjerte, drop købet såfremt sælger ikke kan vente på at jeres advokat kommer hjem, det er købers marked for tiden, men accepter ikke kravet, det er efter min overbevisning fordi sælger ved at der kan være en utæthed i tanken, og i det tilfælde der er det koster en oprensning typisk fra 30-100.000 kroner.
Så forlang et afslag i købsprisen på 100.000.- kroner, husk det er købers marked.

mvh
Per

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-07-09 22:40

Min ældste søn har et vennepar, der faldt pladask for et hus... der hævdede sælger at han ikke anede at der var en olietank i haven, for han havde ikke selv haft huset så længe, og slog den

De unge forlangte tanken fjernet inden de ville underskrive...... det trak ud meget længe, men de fik da deres vilje

Så som andre har skrevet, vent til jeres advokat kommer tilbage..... bliver huset solgt i mellemtiden (hvilket næsten er utænkeligt i disse tider) så er det bare ærgeligt

Hvis huset bliver solgt på så kort tid, lyder det som om det er meget billigt?? Og hvorfor mon??

Husk drømmehuset næsten altid kommer til at koste mere end i drømte om... og det skulle nødig være pga noget i kunne have undgået

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-07-09 22:43

I skal ikke acceptere, det er ikke usandsynligt at ved lidt dybdegravning på grunden vil man opdage at tanken er utæt. Og har i accepteret, så hænger i på regningen. Og det er DYRT at få renset grunden. Og umuligt at sælge huset igen.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 07-07-09 22:58

mama78.... har i papirerne på tanken så i kan se hvor gammel den er??

Citat
Nedgravede tanke fra før 1. april 1970 er ulovlige
Hvis din nedgravede olietank er fra før 1. april 1970, er risikoen for forurening som hovedregel for stor, og tanken skal sløjfes. Kun hvis det kan dokumenteres, at tanken med tilhørende rør opfylder de moderne krav, kan den fortsat benyttes.
Det er dog som regel vanskeligt at fremskaffe en sådan dokumentation, og disse gamle tanke skal derfor som regel afskaffes.

Min tank er nedgravet - er den lovlig?
Hvis man har købt en ældre bolig med nedgravet olietank, kan det være vanskeligt at vide, om der er tale om en kugletank af plast. Ind imellem kan man være heldig at der blandt de papirer, man som huskøber får overdraget, er en tankattest. Men desværre er tankattesten ofte bortkommet.

Imidlertid findes der ofte et lille typeskilt ved påfyldningsstudsen til den nedgravede olietank, og deraf vil det fremgå, hvilket fabrikat og hvilken type tanken er.
Hvis skiltet er rustet væk eller blevet ulæseligt, kan man henvende sig til sin lokale kommunes tekniske forvaltning. Forvaltningen vil i mange tilfælde ligge inde med en kopi af tankattesten. Det er dog langtfra alle ældre tanke, der er blevet anmeldt til kommunen, men i mange tilfælde vil forvaltningen kunne hjælpe.

Hvordan sløjfes en ulovlig olietank?
Det er ikke sikkert, at det er nødvendigt at grave en ulovlig olietank op. Først og fremmest skal den tømmes for eventuelle olierester, derefter vil den ofte blive fyldt op med sand. Det er også vigtigt, at påfyldningsstudsen afmonteres, så det ikke længere er muligt at fylde olie i tanken. Husk at underrette kommunens tekniske forvaltning om at tanken er sløjfet.

herfra hvor du kan læse mere http://www.ok.dk/Bolig/ProdukterOgTilbud/Olietanksforsikring.htm

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-07-09 07:02

Da ingen kander omfanget af en eventuel olieforurening, kender ingen heller til belæøbets størelse - hvis der er tale om forurening.

Tænk også på ejerskifteforsikring som I skal have tilbudt. Siger I nej, hænger I selv fremover på alle evt. skjulte fejl og mangler, og tegnet i ejerskifteforsikringen, skal I være opmærksom på, om der står noget om oliforurening.

Mit råd: Hold Jer fra handlen. Der er formentlig en grund til, at der tages forbehold. Hvor gammel er oliebeholderen? Skulle den have været gravet op for længe siden, jeg syntes det lugter - måske af olie!

Gå ikke ind på et nedslag på fx 100.000 kr. som bibsamie skriver - I kender ikke ikke omfanget!

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 08-07-09 08:30

Hvis det var mig der stod i jeres situation, ville jeg foretage en trykprøvning for at minimere
risikoen. Jeg havde sat et tryk på 1,5 - til 2 bar på og så vente et par timer, for så at se på om trykket var faldet. Men det var ikke noget jeg ville fortælle nogle om, da en evt. læg vil gøre skaden større, hvis altså den var der. Det er jo ikke altid at det vil være muligt at slippe af sted med.
Så vent med at handle.
Højris

Kommentar
Fra : mama78

Dato : 08-07-09 08:59

Ekstra oplysning: Olietanken er fra 1970. Der foreligger mod forventning ikke en tankattest ved kommunen, så man ved ikke om det er en tank med en levetid på 40 eller 50 år. Derfor må man tage udgangspunkt i, at tanken bliver 40 år næste år (2010) og derfor skal sløjfes.

Kunne man stille som krav før vi accepterer handlen, at sælger skal sørge for, at der bliver indlagt fjernvarme og opgrave olietank før vi skriver under?! Synes det er meget omstændigt, og tror efterhånden det ender med, at vi annullerer handlen... øv!

Kommentar
Fra : mama78

Dato : 08-07-09 09:02

Til Nordsted1: Huset er ikke meget billigt, og det har været til salg nogle måneder. Vi har dog fået et godt afslag, men det sælges ikke "mistænkeligt billigt"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-07-09 09:18

Køb ikke det hus uden at DIN advokat ser på salgsbetingelserne først..............................

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-07-09 09:27

Citat
Kunne man stille som krav før vi accepterer handlen, at sælger skal sørge for, at der bliver indlagt fjernvarme og opgrave olietank før vi skriver under?!

Ja da så kan han accepterer eller lade være

Citat
De unge forlangte tanken fjernet inden de ville underskrive...... det trak ud meget længe, men de fik da deres vilje

fra igår kl 22.40

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-07-09 11:44

Citat
Synes det er meget omstændigt, og tror efterhånden det ender med, at vi annullerer handlen... øv!

I skal da ikke annulere handlen....men PRESSE dem til I får det som i vil.
Længere er den ikke .

Bliv ved med at holde på at i venter til jeres advokat er tilbage fra ferie , det er jo netop derfor i har en advokat

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-07-09 12:08

Her kan du læse om, hvornår en olitank skal skiftes/sløjfes:

http://www.mst.dk/Jord/Miljoeregler+for+olietanke/Villaolietanke/Sloejfningsterminer.htm

Som du kan se, kan det være, at tanken skulle være skiftet? Hvad er det for en tank?

Jordbundsprøver kan også afsløre, om der er forurening:

http://www.poulfalkenberg.dk/default.asp?menuIDX=210&parentFkey=193 - og det er nok ikke helt billigt!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-07-09 12:14
Kommentar
Fra : mama78

Dato : 08-07-09 12:30

Sælger kan IKKE presses mere. Sælger er en ældre dame, som allerede nu synes det hele er meget besværligt og at vi er nogle irriterrende og krævende købere... Sidste nyt i sagen er, at vi har forlangt en jordprøve på grunden. Så må vi se om sælger indvilliger, ellers er der ikke nogen handel. Vi tør ikke gamble med vores økonomiske fremtid.

HVIS det viser sig, at der ER olieforurening på grunden er der dog vist en forsikring der dækker, har vi fundet ud af. MEN det vil jo altid figurere i husets historik, at der har været en olieforurening...og det kan i værste fald gøre, at vi ikke ville kunne sælge huset igen, og "brænder inde" med huset. Personligt ville vi i hvert fald ikke være interesserede i at købe et hus, hvor man i tilstandsrapporten kan læse, at der har været en sag om olieforurening!

Tak for jeres mange indlæg :)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-07-09 14:19

Citat
Sælger er en ældre dame, som allerede nu synes det hele er meget besværligt og at vi er nogle irriterrende og krævende købere..

Det er så hendes problem ikke jeres.

Men rent generelt skal mam IKKE snakke med sælger men med mægleren der er på.
Det er så hans opgave at snakke "damen" til ro.
Han tjener jo sine penge på salget og i denne forbindelse er han sælgers mand ikke købers.
Jo højere pris han kan sælge til jo mere fortjeneste får han
Jeg kan næsten forstå på jer at det er "drømmehuset" men gør jer selv den tjeneste og vent.
Hvis i skal snakke ,med nogen inden jeres advokat kommer hjem SKAL det være mægleren.

IKKE ejeren.

Kommentar
Fra : mama78

Dato : 08-07-09 15:26

Bare lige for en god ordens skyld vil jeg nævne, at al kommunikation til sælger naturligvis går gennem mægleren. Vi kunne aldrig drømme om, at kontakte sælger direkte...

Vi afventer stadig svar vedr. jordprøve. Hvis sælger nægter, må vi vente til vores advokat er tilbage fra ferie. Og så må vi genforhandle overtagelsesdatoen...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-07-09 15:33

Citat
. Hvis sælger nægter, må vi vente til vores advokat er tilbage fra ferie.

SÅDAN skal det være.

Kommentar
Fra : mama78

Dato : 08-07-09 20:45

TAK for alle jeres indlæg - det var en stor hjælp for os.
Det er svært at vurdere, hvem der er kommet med de bedste råd, men jeg har besluttet, at Nordsted1 får points for svar. Mest rimeligt ville det være, hvis man kunne dele points, men det kan man jo ikke...

:)

Godkendelse af svar
Fra : mama78

Dato : 08-07-09 20:46

Tak for svaret Nordsted1.