/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Skæppen til mit lys, hvor stor
Fra : Eyvind
Vist : 1677 gange
50 point
Dato : 06-07-09 09:26

Jeg vil købe mig et lys og sætte det under en skæppe.
Men hvor stort et lys kan der være under en skæppe, eller rettere sagt, hvor stor er sådan en skæppe og hvordan ser den ud.

Ps. Useriøse indlæg, må påregnes i dette spørgsmål, da flere fjollehoveder nok allerede er stået op.

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 60 point
Dato : 06-07-09 09:29
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-07-09 09:30
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-07-09 09:31
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-07-09 09:31

Af lutter beskedenhed undlade at vise, hvad man egentlig duer til.
Egentlig ’sætte sin fremragende begavelses lys ned under en skæppe, så man ikke kan se det’.En skæppe er oprindelig en tønde, og desuden et rummål, der svarer til rumfanget af en sådan tønde.Udtrykket spiller på et bibelcitat fra Mathæusevangeliet kapitel 5 vers 15: ”Man tænder heller ikke et lys og sætter det under en skæppe, men i en stage, så det lyser for alle i huset”.

Så kommer det an på hvor stor tønden er

http://www.middelalderinfo.dk/ord.php

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-09 09:39

Jeg manler et billede af den skæppe på ca. 17 liter.
Jeg kan jo ikke bare bruge en plastspand, som måske vil smelte, og skære den til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-09 09:47

Jeg har selv kigget efter sådan en skæppe.
Og ved et tilfælde dukkede der nu et billede op fra Hjerl Hede:
http://www.hjerlhede.dk/dk/gamle_haandvaerk/boedker/boedkerprodukter/skaeppemaal.htm
Det er nok den store (1/1) som svarer til de ca. 17 liter

Men i skal have tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-09 09:50

Tak for svaret Manse9933. Dine 20 cm. passer nok meget godt.
Spørgsmålet er så bare, om man også under en skæppe, kan brænde lyset i begge ender.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 06-07-09 10:02

Man skal aldrig sætte sit egen lys under en skæppe...

Løsningen er at du lader naboen gøre det, hvis han så får lyst til at få et lys under et skæppe gør du det for ham.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-07-09 10:15

Eyvind det er da utroligt, at nogen tror, det har noget, og gøre med
evangeliet, side 4711 vers 15, men ok eyvind!

samme individ, tror så også, at den kan lyse, for vedkommendes TANKS
kompani, rundt i en Rundkørsel, når samme står og svinger med Skæppe
staven, for at få kanonen uden om hellen, i midten.

""efterlysning af dunken, du skal nok lede hos beholdere til tællelys""