/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Er det en skrøne...??
Fra : vedikkealt
Vist : 9394 gange
100 point
Dato : 05-07-09 09:52

...at f.eks., handicappede kan samle en vis mængde kilo af disse hersens jern dimser man åbner øl og sodavands dåser med, og så få et hårdt tiltrængt hjælpemiddel...altså en blind kan få førehund eller en gang besværet kan få en elektrisk kørestol.

God søndag

Hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-07-09 10:03

Davs, længe siden........

Den er lavet af aluminium, så der skal mange til et kilo, og de fleste bliver vel siddende.

Ikke for at ringeagte en blind person, men hvor store muligheder har han lige for at "udpege" ting og samle dem op ??

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 05-07-09 10:06

Det eneste jeg lige har kunne finde, drejer sig om benproteser til Indien

http://groups.google.com/group/dk.fritid.hus-og-have/browse_thread/thread/4d37e6b305b76885/9b70059ca4d39ff5?lnk=raot

Kikker videre senere

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 05-07-09 10:11

Hej LuffeA...selv daws igen...

Jeg har været med i et større ombygnings projekt...så tiden er sprøjtet afsted de seneste måneder...

Og så forstår jeg ikke lige...

Citat
Ikke for at ringeagte en blind person, men hvor store muligheder har han lige for at "udpege" ting og samle dem op ??

Det er jo ikke meningen de selv skal samle dem alle...venner og bekendte hjælper selvfølgelig med...

PS. Har man leverancer af disse dimser fra kolonihave miljøet, bliver der nu hurtigt samlet en del... ....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-09 10:13

Jeg husker for et par år siden, at en hel kolonihave samlede "dimserne" og gav dem til en person.

Hun afleverede dem så et sted , husker ikke hvor, men på en eller anden måde gik det til godgørende formål

Så der er noget om snakken.

LuffeA

Det er jo ikke de handicappede der samler ind, men andre der vil være med til at støtte et "godt" formål.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-07-09 10:18

Både dåser og flasker med genbrugsmærke bliver jo stadig smidt i flæng, så en indsamling kunne også give et tilskud til en lidt trængt handicappet.

Men vær lidt mere diskret end de typer der roder i skraldespande m.m.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 05-07-09 10:20
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-07-09 10:21

Det er altså en såkaldt vandrehistorie, læs mere her:

Men jævne mellemrum bliver Dansk Handicap Forbund kontaktet af voksne eller børn, som har indsamlet mange kilo "pop tabs" - den ring man brækker af for at åbne øl- eller sodavandsdåser. Folk har nemlig hørt, at hvis man sender dem til et bryggeri, får nogen en kørestol.
For nogle år siden ringede folk, fordi de havde samlet kapsler, men formålet var det samme. I de seneste måneder er henvendelserne øget i antal, og derfor meldte nysgerrigheden sig. Hvad ligger bag?
Bryggerierne får også en del af den slags henvendelser. Men ingen bryggerier kender noget til en sådan kampagne. Flere bryggerier undrer sig også over, at folk kan samle i kilovis af tabs her i landet - specielt når øl- og sodavandsdåser indtil den 23. september kun kunne købes i udlandet.

En vittighedFormålet burde få alarmklokkerne til at ringe. Man må gå ud fra at alle i Danmark, der har behov for en kørestol, får en fra det offentlige. Ikke som en gave fra et bryggeri eller andet privat firma.
Konklusionen er derfor, at man står overfor en pratical joke, som spiller på, at folk gerne vil være gode ved handicappede. For en del år siden huserede en anden, som gik ud på, at man skulle samle guldstrimler fra cigaretpakkernes åbning, som så skulle sendes til tobaksfabrikkerne. Det gik også til et godt formål.
Helle Wagner Pedersen fra St. Merløse har sammen med nogle andre samlet 40.000 pop tabs.
- Det var en gammel klassekammerat til min mand, som samlede ind sammen med nogle naboer. Jeg forsøgte at få lidt mere at vide om indsamlingen fx på skrift, så jeg kunne hænge det op og få flere med. Derfor ringede jeg til Faxe bryggerierne, for jeg havde hørt, at det var der, man skulle aflevere dem, men de havde ikke gang i nogen indsamling. Så ringede jeg til Dansk Handicap Forbund, fortæller Helle Wagner Pedersen.
Det er hun ikke den eneste, der har gjort, og opkaldene kommer fra hele landet. Når folk hører, det er en joke, bliver de lidt skuffede. Måske ærgrer de sig over deres godtroenhed eller finder det ondskabsfuldt.

Ingen joke i USA
I USA er indsamling af pop tabs dog ikke en practical joke. Her kan man aflevere dem i dertil indrettede genbrugscontainere opstillet ved fx McDonald's spisesteder. Pengene går til Ronald McDonald Houses, en slags hoteller bygget tæt på hospitaler, hvor forældre kan bo, mens barnet er indlagt. Mange børn i USA er optaget af projektet. På en hjemmeside www.rmhc.com under linket "Kids helping Kids" kan børn se, hvordan de kan indsamle pop tabs. Siden 1987 er der indsamlet 400 mio. tabs, som har givet 300.000 dollars (ca. 2, 3 mio. kr). Metallet genanvendes, men der skal samles enorme mængder ind, før det giver nogle penge. I USA har der derfor været kritik af projektet fra miljøfolk. Det ville være langt bedre, hvis folk afleverede hele dåsen inklusiv tab til genbrug.
Man skal samle 4.000 tabs førend man har et kg. Ifølge genbrugsfirmaet "Kronborg Metal" indbringer et kg tabs ca. fem kr., så der skal samles nogle stykker, før man har til en kørestol.
http://dhf-net.dk/handicap-nyt/nr._7_oktober_2002/side_30_163

Kommentar
Fra : snabel-a

Dato : 05-07-09 10:27

Det er IKKE en skrøne.

De små "dimser" bruges til led på kunstige arme og ben.

- bliver naturligvis smeltet om til formålet.

-man kan desværre kun bruge "dimsen" og ikke hele dåsen-

De samler ind i forskellige "Miljø og energi centre" Fair trade o.s.v.

Har en stor bøtte stående. Og er er mange. Sendes vel kun afsted, når der er en god portion.

Så lad endelig være med at smide "dimsen" ud.

Kan komme andre mennesker til gavn.

(I modsæting til de der strimler fra cigaretter, som skulle give en førerhund til en blind - dårlig "spøg" !!!)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-07-09 10:28

Det er ikke en vandrehistorie i mit link, da der bliver oplyst hvor man kan afleverer dem,... desværre

kommer det så ikke danskere til gode

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-07-09 10:32

De historier om at samle mærkelige ting og dimser sammen, i den tro, at det udløser en eller anden gave, har floreret gennem, i hvert fald, 40 år.

Da jeg var barn dengang, kan jeg huske, at det var et vist antal banderoler fra cigaretpakker, der skulle kunne udløse, at indsenderen fik en scooter.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 05-07-09 10:37

Jeg ved at i USA indsamler man disse dåse dimser, der så på en eller anden måde kan omsættes til noget der kan give penge til godgørende formål /handikap. Muligvis (sandsynligvis) er det læskedrikfirmaerne der har noget ''bonus-ordning'', hvor dimserne indløses - jeg kan jo ikke helt huske det Men i USA er det helt sikkert noget om det !!

En anden ting der falder mig ind, er at der indenfor de seneste par år har været et program i tv, fra et ikke europæisk, men ''sydlansk'' geografisk område, hvor man indsamlede ''dimserne'', der så blev omsmeltet til fremstilling af metal mekanikken i benproteser. Det var en læge, en ild-sjæl, der var programmets ''fortæller'', han viste sit ''hospital'' frem; der var mange formentlig krigsskadede personer, der herved fik mulighed for førlighed. Knapheden var at der ikke var økonomi til at købe protese-mekanikken, men at metallerne fra dimserne var en særlig velegnet metalsammensætning, i modsætning til almindeligt aluminium. ,,dimserne fra dåse-mad duede nemlig ikke, det var kun fra læskedrik,,,,,,,,,,,, sådanne noget lignende

Kommentar
Fra : snabel-a

Dato : 05-07-09 10:47

Citat
kommer det så ikke danskere til gode

Det er vel lige godt om det er en Inder eller en Dansker, som får gavn af det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-07-09 10:52

Citat
Det er vel lige godt om det er en Inder eller en Dansker, som får gavn af det.

Jow da

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 05-07-09 10:55

,,,,,,,, og så indsamles de i øvrigt til smykkefremstilling:
http://global.ebay.com/2000_Aluminum_beer_can_tabs_SODA_POP_TABS_pull_tabs/110410047277/item

,,,,,,,,,, hvor man hækler, strikker og ''nørkler'' dem til tasker og andet pynt

Havde selv et spm. om det på det tidspunkt
http://www.kandu.dk/Spg133719.aspx

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 05-07-09 11:09

,,,,,,,, her er eksempel på en taske lavet af ''pull tabs''
http://blog.knicolekindred.com/2009/04/aluminum-pull-tab-bag.html

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-07-09 11:13

Apropos genbrug.

Jeg læste at under krigene i 17-1800 tallet gik nogle folk ind på slagmarken og hev sunde tænder ud af de unge døde soldater, de skulle bruges til proteser til rige folk.
Ved næste besøg hos min tandlæge spurgte jeg ham how to do ??

Jo, på den tid var tandlægerne dygtige og kreative.........blot ikke til bedøvelse
De var i stand til at tilpasse og lave stifttænder samt broer af guldtråd og også proteser der blev lavet i horn påsat afdødes tænder.
Problemet var bare at den tids dårlige hygiejne hurtigt fik genbruget til hurtigt at rådne op.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 05-07-09 11:30

,,,Luffe,,,,, genbrug er bestemt en god ting !! Og var der ikke også noget om, at der indenfor nyere tid var en historie om at danske krematorier pillede guldet og måske andet genbrug ud af folk, og at der så blev handlet lidt ''genbrug'' frem og tilbage, altså uden at det var pga. miljøhensyn til snavset røg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-09 11:42

Fup og fidus....................jeg har aldrig snakket med en som har oplevet resultat i virkeligheden.
Jeg hørte også en gang om "guld" strimlen på cigaretpeakken, for meget længe siden.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-07-09 13:41

Citat
Er det en skrøne...??

NEJ DA???

Aflevere 100 stk, hele tomme ØL DÅSER fra Tuborg eller Carlsberg,
( dog ikke grænse dåser)

her hos mig: Så får du stukket en 50,er i hånden,

Kommentar
Fra : snabel-a

Dato : 05-07-09 13:44

Fup eller ej ...

Så tror de mennesker, som har med det at gøre på det.
Kan læse, at her bruger man "dimserne" (Inner wheel) til benproteser i Thailand.

(Ja, der skal vist mange til!)
*********
Vi tager vi imod

* Brugt værktøj til brug i ulande. Værktøjet leveres videre til Produktionshøjskolen MultiCenter Syd ved Nykøbing F., som istandsætter det før det leveres videre.
* Rengjort metal. Det leveres videre til Vestforbrænding, der sikrer at aluminium sorteres fra til aluminiumsgenbrug.
* Rengjort blødt plastic (mindre mængder). Afhentes til Genbrugspladsen på Lervangen.
* Brugte batterier. Afhentes til Miljøfarligt affald
* Miljøfarligt affald i mindre mængder. Afhentes til miljøfarligt affald
* Brugte briller til reparation/test for så at blive brugt i ulandene (MultiCenter Syd)
* Brugte høreapparater til tjek og istandsættelse før det sendes til Folkekirkens Nødhjælps projekter i Afrika (MultiCenter Syd)
* Brugte frimærker hvor pengene fra salg til samlere indgår i Folkekirkens Nødhjælps arbejde.
* Garn- og stofrester. Bruges af Røde Kors` nørklergruppe, der sørger for tøj til nødhjælp.
* Lysestumper som vi leverer videre til Kirkens Genbrug. De sørger så for at de smeltes om til nye lys.
* Brugte symaskiner til brug i 3. verden (landsbyprojekt i Ghana)
* Brugte børnecykler (landsbyprojekt i Ghana)
* Dåseringe (Inner wheel - omsmeltes til brug i benproteser i Thailand)

****************

snabel-a

Det med "guld" strimlen var FUP - desværre.

Håber ikke at inner wheel er.

Men man kan jo aldrig vide.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 05-07-09 16:32

Jeg tror da også på at julemanden findes.

Når man svarer på e-mail fra Afrika bliver man millionær.

Jo god daw do, hvor kan folk dog hoppe på mange ting.

vic200

Kommentar
Fra : snabel-a

Dato : 05-07-09 17:25

Jo Jo ...

Men det er da en god idé for sin samvittighed at bælle endnu en six-pack med guldøl, og så aflevere 6 inner weels til et, forhåbentlig, godt formål ...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-07-09 20:27

Citat
Er det en skrøne
Det var dit spørgsmål ....

Det er jo så ikke nødvendigt, i Danmark, at samle disse dåse låg, for at blive hjulpet som handicappet - og mange udnytter tilsyneladende folks godtroenhed se mit inlæg :1o:20

Tror bestemt, at Innerwheel, er seriøse
http://www.innerwheel.dk/indsaml_daaseringe.htm

Kommentar
Fra : snabel-a

Dato : 05-07-09 23:23

Fint link til InnerWheel !

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 08-07-09 00:18

Som Nordsted1 skriver, er der en der samler ringene sammen og afleverer dem i Indien, hvor de bliver brugt til proteser.
Jeg har læst en artikel om vedkommende, som også har været i GodMorgen Danmark på TV2 om dette. Vi afleverer ringene i den lokale kegleklub, som sørger for den videre forsendelse/afhentning.

/f.larsen

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 12-07-09 13:33

,,,,,,, det kan der være noget om, som manden (m/k) sagde da han rullede lokumspapir om rundetårn.........

,,,,,,,dette var der vist også noget om.......

Krematorier sælger metal fra døde
======================
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/07/12/081456.htm

(herfra: http://www.kandu.dk/Spg137708.aspx#1575661 )

,,,,,,genbrug er vist en god forretning !

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-07-09 04:51

Hmm, stålpriserne er helt i bund i dag så de burde måske gemme lidt på det.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 13-07-09 05:27

Der er 2 ting der undre mig...!!

Det er spøjst at der åbenbart ingen billeder findes af, at nogen genbruger disse dimser til noget fornuftigt...

Og at der ikke her i denne tråd er blevet bekræftet, at der i DK findes projekter hvor man som...handicappet eller ikke handicappet kan opnå EN eller anden fordel.

For går der 4000 på et kilo til 5 kr......så er der dælme langt til en elektrisk kørestol til 25 - 30.000 kr....

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 13-07-09 09:16

Her er da masser af billeder:
=====================

Aleppo Shriners Pull Tabs Collection
http://www.youtube.com/watch?v=6VGep8_WBjQ

Shriners Hospitals for Children
http://en.wikipedia.org/wiki/Shriner%27s

http://www.youtube.com/results?search_query=pop+tabs&search_type=&aq=f

..og..

det tv program som jeg omtalte, gik ikke ud på at sælge metallet, men handlede om at dimserne blev smeltet direkte om, og, at man selv støbte /fabrikerede protesedelene.

Jeg har sådanne set heller ikke hørt om Danske projekter,,, ud over, at et effektivt dåsepant system ville være fint !!!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-07-09 09:19

Som jeg har nævnt før bliver de jo siddende på de dåser man bruger i dag, man vipper bare ringen og så er der et ovalt hul hvor "flappen" så sidder nede i dåsen.

I gamle dage trak man den helt af og så var det et trekantet hul, som iøvrigt var lettere at drikke af end de nuværende.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 20-07-09 06:37

Tak for svaret Nordsted1.

Men det er da egentligt sjovt...eller måske mere underligt HVEM der starter sådanne historier om at man kan få alverdens ting blot man har dåseringe nok....

Så det er vel en ½ skrøne...og en halv sandhed....

Fortsat god sommer...

PS. Mon de kvinders mænd der er med i denne klub ligefrem bliver opfordret til at... .... så kender jeg flere der med fordel kunne melde deres kone ind der...

Fortsat god sommer...