/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
opladning af nyt Li-ion-akku
Fra : momomo
Vist : 1327 gange
100 point
Dato : 04-07-09 10:41

Har lige købt en Bosch græstrimmer med ovennævnte batteri, når jeg stiller den til opladning lyser en grøn knap der viser at den er helt opladet. Silvan siger at den skal oplades 24 timer første gang inden den tages i brug er det rigtigt???

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 04-07-09 10:49

Hej momomo.

Prøv at trykke på den knap der hedder sæt, kommer der lys i en rød så kører det.

Hilsen Carner.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-07-09 10:55

Batteret skal lige "trænes op", derfor 24 timer.

Samme procedure næste år efter vinterhiet.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 04-07-09 11:14

Carner, der er ikke nogen sæt knap og ikke noget med rødt lys, kun grønt, blinkende når den ikke er opladet og konstant lysende når den er fuldt opladet.
LuffeA, det kan da godt være det skal "trænes op" det er bare mærkeligt der ikke står noget om det i brugsanvisningen.
hilsen momomo

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 04-07-09 11:19

Hej momomo.

Undskyld mit forkerte svar.

God weekend
Carner.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 04-07-09 11:24

jeg ville lade den fuld op og køre med trimmeren til batteriet er tomt 3 gang inden der evt bliver sjat ladet på den

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-07-09 11:41

Hmm, nogen batterier skal trænes op, andre ikke, men forvent at den ikke kører så længe første gang.

Bosch har vist aldrig fejlet i deres manualer, og ikke mange ekspedienter er veluddannede, såe.......

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-07-09 11:45

Jeg går ud fra du har en Bosch Rotak LI? Sådan en har jeg haft 1½ års tid, glad for den, virker fint.

Hele ideen med Lithium-Ion batterier er, at de ikke har hukommelse, så de kan tåle at blive sjatladet, ikke skal trænes op til at blive fuldt opladet, og ikke mister ladning ved at stå et stykke tid.

Det Silvan sagde er rigtigt på Ni-cad batterier, men ikke for LI-ION, derfor står det heller ikke i brugsanvisningen.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 04-07-09 11:54

Fordele og ulemper ved Li-ion batterier
Li-ion batterier bliver stadigt oftere brugt i elektroniske batterikrævende apparater, på grund af Li-ion batteriernes mange fordele:

•Li-ion batterier har et lavt energi/vægt forhold

Li-ion batterier er lavet af de lette grundstoffer Litium (Li) og Kulstof (C). Da litium også er et særdeles reaktivt grundstof resulterer i et højt energi/vægt forhold. Et typisk Li-ion batteri indeholder således ca. 150 Watt timer (Wh) pr. kg batterimateriale. Sammenlignes med NiMH batterier (Nikkel Metal Hydrid) indeholder disse kun 100 Wh/kg (oftest kun 60-70 Wh) mens et gammeldags blysyre batteri (som kendes fra bilbranchen) kun indeholder 25 Wh/kg. Et Li-ion batteri er således 6 gange lettere end blysyre batterierne i forhold til dets kapacitet. Hvor meget strøm et Li-ion batteri kan indeholde afhænger af batteriets spænding (Volt, V) og dets strømkapacitet (Ampere timer, Ah). Mængden af strøm angives i Watt timer (Wh) og beregnes som produktet af spændingen og kapaciteten (V x A = W). Et 36 Volt Li-ion batteri med 10 Amperetimers kapacitet (10 Ah) vil således have strøm svarende til 360 Watt timer (0,36 kWh), og batterimaterialet vil typisk veje 2,5 kg
•Li-ion batterier har ingen hukommelses effekt og kan således oplades når som helst

Manglende hukommelses effekt betyder, at man ikke behøver at aflade batteriet helt før det oplades for undgåelse af permanent hukommelses tab. Dette er et særdeles praktisk forhold for især transportmidler, da det nærmest er umuligt at afstemme opladningerne med de afstande man typisk har.

Man kan desuden ”klatlade” batteriet, dvs. give batteriet en kortere opladning som man nu har tid til. I nedenstående kurve kan du se, hvor hurtigt et Ebike Li-ion batteri oplades, både fra ”tom” tilstand, og ved klatladning.

Kilde:
http://www.ebikeshop.dk/teknik/batterier_uddybende.html

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-07-09 11:55

Batteriet har sandsynligvis været fuldt opladet, da du købte, så alt er i skønneste orden. Kør du med klipperen, til den går i stå og lad så igen. Ham der har skrevet anvisningen har nok enten en masse erfaringer fra nikkel-cadmium- og nikkel-metalhydridbatterier (eller også var det ham, de kunne undvære på afdelingen. Jeg har selv oplevet det!). Der er det ved lithium-ion og lithium-polymer batterier, at de taber ladningen uhyre langsomt - i modsætning til nikkelteknologierne - og det kan forbavse en gammel batterimand. En ting mere, som gør mig skråsikker i, at de har været opladet fra fabrikken, er at de nævnte lithiumbatterier ikke kan tåle at ligge afladet, og jeg tror næppe, at Bosch er interesseret i, at du pakker et defekt batteri ud. Og lithiumbatterier tåler fuldladning og klatladning i vilkårlig rækkefølge, hvis bare maximalgrænserne for strømme og spændinger overholdes. Derfor skal man heller ikke tage en tilfældig batterilader men kun den, der hører til (dette gælder selvfølgelig ikke eksperter, men det er heller ikke dem, der behov for at spørge her.)
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-07-09 11:56

Lithium-ion batterier SKAL IKKE TRÆNES

Godkendelse af svar
Fra : momomo

Dato : 04-07-09 12:08

Tak for svaret Klaudi, jeg vil straks gå i gang med at klippe græs m.m.
hilsen momomo

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-07-09 13:11

Velbekommen