/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fliserens
Fra : LASWILD
Vist : 6184 gange
100 point
Dato : 03-07-09 12:36

Halløj

Nogen der har et tip til hvordan man nemmest gør ældre holmegårdsfliser rene for belægninger? (alge, mos samt hvad der ellers er på fliser der er 8 år gamle) Desuden vil jeg gerne have et tip til hvordan man nemmest gør revnerne frie for ukrudt, uden at bruge gift.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-07-09 13:13

Vi har afprøvet to forskellige metoder, som virkede

1. Lige dele klorin og vand... hæld det over, og brug så en stiv kost til at skrubbe

2. Eddike, ufortyndet

Vi bruger kun eddike nu, for jeg kan ikke holde lugten af klorin ud

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-07-09 13:27

Citat
hvordan man nemmest gør revnerne frie for ukrudt, uden at bruge gift.

Ja vi har en el fliserenser a la denne her - det er virkelig et godt værktøj til at rense mellem fliserne
http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10201&storeId=10201&mfPartNumber=coming&productId=44358&langId=-100

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 03-07-09 13:29

til dine revner i fliserne, brug jeres vand fra de kogte kartofler, det er efektivt,

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-07-09 14:53

Vi bruger eddikesyre, 7 liter vand 1 stor flaske eddikesyre. Det lugter kun kort og er effektivt. Og en stor flaske eddikesyre koster 12 kroner.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-07-09 17:00

Citat
Hvis cementfliserne er blevet grønne af mos og alger, kan dette fjernes på følgende måde:

Hæld strandsand ud på fliserne. Tilfør hele tiden vand fra slange. Det letter arbejdet. Skrub med en stiv kost. Når fliserne er tørre, fjernes resten af sandet, og fliserne bliver som nye. Metoden kan med fordel anvendes på nyanlagte fliser, hvor vandet på en effektiv måde skyller sandet ned i mellemrummene og sikrer, at fliserne ligger meget stabilt.

Prøv dette.
Fra ask-alex.

Accepteret svar
Fra : JesperKal

Modtaget 100 point
Dato : 30-07-09 10:27

Klorin vil jeg på ingen måde bruge. Klorinen kan gå ind farvningen på fliserne og afblege dem. Jeg vil heller ikke bruge en højtryksrenser, da strålen kan slå små stykker af fliserne, således de bliver grimme og lurvede at se på.

Jeg vil heller ikke benytte Kinzo elrenseren da den burde kunne tendere samme resultat som en højtryksrenser.

Jem og fix har et produkt der hedder BN Almo, og det virker ret godt. Jeg bruger det i en opløsning 1:20 på mine fliser derhjemme.

Til mellem fliserne kan du finde en fugekniv eller en fuge-le - det er hårdt knokkel-arbejde men du får et pænt resultat ud af det, uden at ødelægge fliserne...

De bedste hilsner

Jesper

Godkendelse af svar
Fra : LASWILD

Dato : 09-08-09 11:01

Tak for svaret JesperKal.