/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isdannelse INDE i køleskabet!
Fra : kammanoerup
Vist : 3796 gange
200 point
Dato : 02-07-09 20:50

Hjælp-
I denne varme har mit køleskab fået hedeslag!

Der dannes et lag is bagvæggen - en nydelig firkant øverste halvdel med ca, 5 cm til
siderne, køleskabet kører, men der plejer at være 5 gr. nu er der næsten 11,
jeg har haft tømt og fjernet isen, men den dannes meget hurtigt igen. står nu på trin 4-næst højeste

Jeg kan ikke få skabet ud og kigge på bagsiden, da det står oppe på en hylde!!

Hvad kan arme jeg gøre?????

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 02-07-09 21:03

arme dig kan fjerne stik kontakten og lad køleskabet tø..kom noget varm vand i en gryde så går det hurtigere

tør alt vand væk og sæt stikket tilbage i kontakten

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 02-07-09 21:10

Sørg for at der er luft nok i skabet, så luften kan cirkulere.
Og check at døren ikke er utæt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-07-09 21:16

Er du sikker på at vandet, når køleskabet afrimer, kan løbe fra.

Tjek om hullet er forstoppet.

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 02-07-09 21:41

Hej
arme mig har forlængst fjernet alt is, men som sagt- det dannes lyn hurtigt igen!
Nu har jeg tømt den lille fryser, der sidder sammen med køleskabet, det løse termometer viste 30 gr.

For god ordens skyld må jeg hellere nævne at det er et Bosch type SF 28N/2 TA
Ka' det hjælpe

afløbs hullet virker ikke stoppet!

noget rigig møj

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-07-09 21:59

Skulle sige fra manden at det højst sandsynligt mangler vædske.
Det skal du ha' en proff. til at ordne ellers er det et nyt.
Smadder surt i denne varme.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 02-07-09 22:29

Dit skab har det meget svært lige nu.

Luftfugtighed / våde ting i skabet.
Hvis skabet er pakket for godt ind så varmen ikke kan slippe væk.
Hvis rummet er for varmt og med stillestående luft så varmen ikke kan transporteres væk
Luftcirkulationen bliver måske bremset inde i skabet af varer som står for tæt på kølefladen.

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 03-07-09 00:21

Hej-

Har sat en ventilator op i det lille spisekammer - og ja der er ikke megen plads rundt om Køleskabet
-fik da ordnet fryseren -rydet lidt op- så det er da godt for noget!
Nu kan ventilatoren stå og køre i nat med åbent ind til køkkenet-- så får vi se i morgen

Foreløbig tak til alle og en go' og -ja det må vel blive en varm -nat

Hilsen Kamma

Kommentar
Fra : lham

Dato : 03-07-09 06:41

90% fugt og 27 grader i rummet hvor køleskabet står-ja så "æder " den rigtig meget fugt hvergang lågen åbnes-og det bliver på meget kort tid til is på kølelegemer.

Har selv ældre skab med lille hul til smeltevandsafløb i smeltevandsbakke.
Jeg lukker hullet ( feks med rund kinaspisepind ) så smeltevandet ikke løber over bagpå skabet.

Fylder godt op med aviser forneden i skabet ( skiftes om nødvendigt jævnligt ) evt og også under skabet hvis der er plads.

varmeblæser ind i skabet ( fuld knald ) åben låge

på en time er mere end 5 cm is klaret

Madvarerne i en stor bajle gerne med fordelte fryseelementer ,stilles på en dyne der foldes indover

PS husk at lade varmeblæseren tørre køleskabet helt efter afisning og rengøring ( rodalon )
Tænd ikke køleskabet før den indvendige temp er lig rumtemperaturen

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 03-07-09 09:42

Tak for svaret Eyvind.

Nu har det stået med god ventilation hele natten, ventilator ogdøren åben til køkkenet! Det vil jeg forsætte med
sålænge denne varmeperiode varer! Temp. i køleskabet 5 gr. - fryser 25 ??

Tak for alle gode råd. Det er dejligt, at man ved man kan få hjælp, når det kniber

Go' week-end til jer alle!

Venlig hilsen Kamma (de' godt nok varmt)

Kommentar
Fra : Eyvind