/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmtvandsbeholder
Fra : Mokof
Vist : 768 gange
100 point
Dato : 02-07-09 20:49

Varmtvandsbeholderen i min tokammerkedel er kaput, og da en ny er ret dyr og kedlen har set sine bedste år, sætter jeg en ekstern varmtvandsbeholder op. Jeg vil ikke være afhængig af at cirkulationspumpen kører, for jeg plejer at slukke den om sommeren. Vil vandet cirkulere hvis jeg sætter varmtvandsbeholderen op lige over kedlen, det er kun 3/4" studser, så jeg er lidt i tvivl.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-09 22:33

Hvis det opvarmede keddelvand kan stige naturligt op til varmtvandsbeholderen vil det kunne lade sig gøre.
Det var faktisk den metode der blev brugt i gamle dage uden de nymodens elektriske pumper.

Accepteret svar
Fra : Gasmanden2

Modtaget 100 point
Dato : 03-07-09 07:01

Det vil under ingen omstændighedder virke, modtrykket i spiralen i VVBH er for stort + at hvis kedelpumpen ikke kører, vil kedlen koge.

Du skal gør det, at du monterer en varmtvandstermostat til 230V sammen med en pumpe på spiralen til den nye VVBH. Når termostaten kalder på varme starter pumpen, ( Her er det smart at kører driftsignalet fra kedlen med over, så starter den kun op når der skal laves varmt vand) og varmer beholderen op. Når termostaten så stopper stopper pumpe (og brænder) også.

Det bedste ville være at sætte et forsinkerrelæ ind, så pumpen forsatte med at køre ca. et min. efter falmmerene er stoppet, så er du sikker på den ikke går på overkog.

Gasmande2

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 03-07-09 09:22

Jeg fyrer med piller om sommeren (og brænde om vinteren) så kedlen kommer ikke til at koge og jeg kan ikke sætte pillebrænderen over omtalte termostat da den så vil gå på fejl og skal "rense" op i brænderhovedet hver gang.

Godkendelse af svar
Fra : Mokof

Dato : 02-08-09 20:56

Tak for svaret Gasmanden2.