/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Suzuki Swift 3 cyl. årg 1999
Fra : dhmoelsted
Vist : 891 gange
300 point
Dato : 02-07-09 15:03

Min ellers flinke Suzuki km 80000, har i løbet af det sidste knap 2 år drillet en del ,skulle der være en der har en vogn mage til og kender til problemet ville det være dejligt ,ingen mek. vil stille en sikker diagnose før den kommer på et fejeblad!!!!!
symptomer :
af og til starter den op og dør så ... ved gentagne startforsøg kører den ....har ligeledes stoppet "gået kold"ved kørsel ,samme procedure genstart og den virker i uger herefter...
man har forsøgt fra aut suzuki værksted at skifte indsprøjtningsdyse, uden held ( fik den gamle dyse genmont.)
har lagt mærke til at når nøglen drejes kommer der en lyd fra benzinpumpen bagi, formentlig skabes der tryk... når den dør og ikke vil starte igen kommer der ingen lyd fra pumpen , men der kan jo være mange andre ting galt, så gode råd er dyre ....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-07-09 15:07

Made in Japan

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 02-07-09 15:15

bygget i ungarn

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-07-09 15:40

Tør næsten ikke nævne det.Men en så simpel ting som en dårlig stelforbindelse,til pumpen.........

Iøvrigt har min søn en Suzuki Swift 1,5 2008.Superbil.Der kan jeg ikke følge med i min Vectra.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 02-07-09 16:08

hej mosebaek
lyder da som et godt bud men det er jo med denne model kan man ikke komme til pumpen fra kabinen men skal have tanken ned , nok ikke lige for gør det selv mek...

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 150 point
Dato : 02-07-09 17:28

Hej dhmolsted -

Jeg mener også udfra din beskrivelse, at du har et problem med strømfødning til benzinpumpen, evt. en udslidt pumpe.
Den skal normalt snurre i ca. 1.5sekund i samme øjeblik du sætter tændingen på, for at lade trykket op til et startforsøg.

Herefter kører pumpen KUN når starteren drejer motoren rundt.
Eller når motoren kører selv.
Eller når du afbryder tændingen og sætter den til igen (ny 1.5sekund opladning).

Du kan derfor bruge din hørelse til på forhånd at vide om motoren vil starte

Og du kan så prøve at "lege" lidt frem og tilbage med tændingsnøglen.
Men kun for en kort periode.
De elektriske kontakter i tændingslåsen slides unødigt.

Det lyder slemt, men er almindeligvis ikke en vanvittig kompliceret opåeration at få benzintanken ned.
Det værste er, når man knækker rustne bolte til ophænget.
Her gælder det om at bevare overblikket, og så tænke et nyt hul ind ved siden af den knækkede bolt.
men i mange tilfælde kan det faktisk fint lade sig gøre at bore knækkede bolte ud, hvis du bruger et af de "dyre" Titanium bor (15-30kr stk), og køler med rent postevand.

Du skal huske at boret hele tiden skal køre vådt i vand !

En anden mulighed er at tage bestik af hvor pumpen sidder neddykket i tanken, og så helt enkelt skære et stykke plade ud under bagsædehynden, så du kan komme til indefra.
Når du er færdig, skærer du bare et nyt stykke plade til som dækker over kanten, og popnitter/skruer det fast med lidt tætningsmasse.
Du kan jo forsigtigt (med et stop monteret på boret) bore et par kighuller indefra.

Du er helt bombesikker der ikke sidder nogle originalmonterede plastdæksler indefra ?

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 02-07-09 19:18

hej Beestone
nej der sidder ingen dæksler i kabinen har set en manual fra modellen , jeg er godt nok forvirret ...en pumpe skulle vel ikke slides op på 80000 km , kan man udelukke at det kommer fra en elektron dims under instrumentbord?? man har osse da det var koldt snakket om at det skulle være en slags chooker føler der fejlagtig lukker for benzin ...men pt er det jo ikke særligt koldt
ellers en god forklaring på mekanikken ...

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 02-07-09 19:35

Jeg kan fortælle dig, at alt på en bil kan blive ødelagt på 80000 km eller 10 år.
alimak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-07-09 03:56

Jeg tror ikke at du skal fokusere for meget på den pumpe, selvfølgelig kan den være defekt, men jeg tror du skal lede et andet sted, det lyder ikke unormal det du beskriver, jeg har en bil magen til, det vil sige min kører som en drøm, der er ikke noget med at den går istå eller andet, det at pumpen kører lidt når du sætter tænding til første gang, den fylder svømmerhuset i karburatoren og når den er fyldt så kører den naturligvis ikke igen før der er behov.
Til alle som vil protestere, det er altså korrekt at den bil fra årgangen slut 90erne har karburator.
Og jeg vil ikke komme med bud på hvad der kan være galt med din bil, men en elektronisk styret karburator kan fejle mange ting, og jeg tror du vil finde fejlen i karburatoren, eller i styringen af benzin tilførsel til motoren, ikke tilførsel til karburatoren den får det den skal have, næsten helt sikker

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 06-07-09 15:33

til o.v.n
min kører osse som en drøm har lige været i staden kørte stort set 700 km , kun en gang ved en rasteplads måtte jeg bruge nøglen 2 gange da jeg havde holdt en pause ,

den fylder svømmerhuset i karburatoren og når den er fyldt så kører den naturligvis ikke igen før der er behov.

tænk jeg troede den kørte hele tiden

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 08-07-09 20:29

Tak for svaret Beestone.