/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
7+13 polet stik
Fra : mubbur
Vist : 3579 gange
100 point
Dato : 01-07-09 16:09

Hej er der nogen som ved hvad det er det normale man bruger at stik til en Campingvogn, er det 7 eller 13 pole stik

Kommentar
Fra : karsten62

Dato : 01-07-09 16:11

Har en campingvogn fra år 2000, det er med 13 stik, bilen er kun med 7, så der kan købes en mellem stik så de passer sammen

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 01-07-09 16:19

normal stik pt, er 13, fordi man så kan have mange flere ting koblet

til fra bilen strøm forsyning,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-07-09 17:06

Karsten 62 har det rigtige svar

Citat
normal stik pt, er 13, fordi man så kan have mange flere ting koblet

til fra bilen strøm forsyning,

Vic2000 for fanden da, nu snakker du igen om noget du ikke har en skid forstand på...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-07-09 17:10

det er meget forskelligt hvilken type det er men i haraldnyborg kan man købe omformerstik
men det 13polet bliver mere og mere normalt

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-07-09 17:12
Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-07-09 17:27

Hvorfor skal vic2000 have skældt ud denne gang.
Det er da rigtig nok, at med de nye stik har du fler muligheder for diverse lys m.m.

hawaii7

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 01-07-09 17:34

Der findes 3 typer stik til bil og cv. det gamte 7 polede , det 13 polede Jager, og så et der midt i mellem 13 polede Multicon/West, dette har den fordel at et almindeligt 7 polede stik på f.eks en trailer kan sættes i på bilen de rasterende poler sidder uden om, så slipper man for adapter, har det selv på bil og CV. min trailer har det gamle 7 polede.
Hvad skal man så bruge det til?? køleskabet har sin egen ledning, hvis CV er monteret med ATC, dvs sige slinger bremse , kræver det også en seperat ledning, der findes er utal af furskellige adapter, hvis du har en ældre CV. med 7 polede stik og en bil med 13 skal du have en mini adapter 13/7 den koster ca.119 kr er det omvendt , koster den ca. 295 kr. har bilen 13 pol jager og CV 13 pol Multicon / West er prisen ca 359 kr.jeg har kørt med CV, i 35 år de først 32 med 7 pol. men med den jeg har nu er med Multicon/ West og det er jeg glad for.
Erik.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-07-09 17:44

Hawaii7.... vi har 7 polet, til alt hvad der bruges af strøm til toilet, lys, køleskab, vand

13 polet stik, bruges til tågebaglys, baklys og ekstra stoplygter mm

mubbur... jeg har lige kikke på dit spørgsmål fra igår, og så vidt jeg forstod på dit spørgsmål der, har du en ældre model campingvogn?? hvis du ikke på din campingvogn har tågebaglys mm, så får du ingen glæde af et 13 polet stik

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 01-07-09 17:48

Desværre bliver denne skrivelse ikke korrekt gengivet, og jeg kan ikke lige give et link,da det er noget vi har på vores pc

Tilslutningsskema - lednings farver - terminal nummer på stik / stikdåser.Obs. der forekommer afvigelse fra opgivne farvekode, der kan forekomme farveskift mellem de forskellige samledåser, kontroller ledningstilslutning. Der forekommer fabriks afvigelser ved tilslutning af ben 2, 9 og 10 på det enkelte campingvogns mærke.Vær opmærksom på den 7 polet stikdåse, ved forbindelse af terminal 2/54G, skal der lovmæssigt ved synsfri sammenkobling, indskydes en separat afbryder i bilen.
Lednings-
farve    Led-nings- kvadrat    Strømkreds    7-polet standard   7-polet med tåge-
baglygte   13-polet Multicon   13-polet Jaeger   12-polet DIAB P12
Gul    1,5   Venstre blinklys   1/L   1/L   1/L   1   2
Blå    1,5   Tågebaglygte   2/54G   8/58B
Grå    2,5   Strømforsyning+ (som ladeledning eller til køleskab, min. 4 mm2)        2/54G
Grå    1,5   Tågebaglygte           2/54G   2   8
Hvid    2,5   Stelledning (for ben 1 - 8). (I forbindelse med ladning eller køleskab minimum 4 mm2)    3/31   3/31   3/31   3   1
Grøn    1,5   Højre blinklys   4/R   4/R   4/R   4   6
Brun    1,5   Højre baglygte, markeringslys, nummerpladelys   5/58R   5/58R   5/58R   5   5
Rød    1,5   Stoplys   6/54   6/54   6/54   6   3
Sort    1,5   Venstre baglygte, markeringslys, nummerpladelys   7/58L   7/58L   7/58L   7   4
Rosa    1,5   Baklygte           8   8   7
Lilla    2,5   Konstant strøm / indebelysning           9   9   9
Orange    4,0   Ladeledning / køleskab           10   10   12
Lyseblå    1,5   Stelledning for ben 10-12 Ledig           11   11   11
Trans-parent    1,5   Ledig           12   12   10
Hvid eller blå    min. 4,0   Stelledning (for ben 9 - 12)            13   13   1
Udarbejdet af Heine Laursen efter gældende norm, som desværre ikke alle campingvognsfabrikanter efterlever.

________________________________________
Bilens stik

7-polet   13-polet

Nr.   Din   Farve
1   L   v. blinklys - gul
2   54 G   indv. belysning - blå/plus
3   31   stel - hvid/minus
4   R   h. blinklys - grøn
5   58 R   h. baglys - brun
6   54   stoplys - rød
   58 L
   v. baglys og positionslys foran - sort
   Nr.   Farve
1   v. blinklys - gul
2   tågebaglygte - blå
3   Minus, 1-8 - hvid
4   h. blinklys - grøn
5   parkering, højre - brun
6   bremselygte - rød
7   parkering, ventstre - sort
8   baklygte - grå
9   plus, strømforsyning - blå
10   køleskab - lilla
11   disponibel
12   disponibel
13   minus, 9-12 - rosa

________________________________________
Hvis du kører med trailere med forskellige stik kan du få monteret et dobbeltstik, så du er fri for at anvende adaptor. Stikket er af mærket Würtz

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-07-09 17:50
Godkendelse af svar
Fra : mubbur

Dato : 01-07-09 17:53

Tak for svaret Nordsted1.
Og en tak til alle andre som har svaret mig her, det er godt at man bare kan skrive lidt om hvad man søger efter, så kommer der mange svar.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-07-09 17:56

Selv tak, og tillykke med campingvognen, du kommer til at nyde campinglivet