/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Bøhmiske slægter
Fra : Engammelkorff
Vist : 1545 gange
20 point
Dato : 01-07-09 13:44

Hej
Jeg søger hjælp til at finde min mormors slægt som stammer fra Bøhmen.
Det drejer sig om oplysninger om aner til min tip-tip oldefar som var: Karl (Carl) Basler født d. 13-10- 1846 i Krakov Bøhmen. Han var gift med Heinrikka Christina Hink, født d. 14-5-1851 i Ravsted Sogn. Hendes slægt har jeg nogenlunde fod på tilbage til ca. 1690, så det er mest Baslerslægten jeg er interesseret i.

Med venlig hilsen
Susanne

Kommentar
Fra : Engammelkorff

Dato : 01-07-09 13:46

Jeg har en del oplysninger om slægterne Korff - Korf - Lodberg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-07-09 16:30

Mærkeligt nok finder jeg ingen af dem...

Er du sikker på hun ikke hedder Hinck?
Blev hun i Tønder amt??

Og at han ikke oprindeligt var med tysk dobbelt s?
Er Bøhmen under Tyskland eller Tjekiet??

Kommentar
Fra : Engammelkorff

Dato : 01-07-09 18:50

Hej
Hvis du kigger under burkal sogn skulle min oldemor dukke op, hun hed Theresia Christina Augusta Basler hun døde i Vejen i Juni 1903. min tipoldemor Heinrikka Christina Hink døde vist nok i Kalum.

Mine Hink's hedder først Hinck tilbage i 1690'erne. De kom fra Tyskland.

Baslerne kom fra Bøhmen jeg ved ikke om det var tysk, polsk eller tjekkisk i 1846 hvor min tipoldefar blev født. De staves kun med et S

Kommentar
Fra : Engammelkorff

Dato : 01-07-09 19:01

jeg har her lidt om slægten.

Verkfører Karl August Basler og Hustru Therese f. Hartner(?) i Ober-
Kratzau, Bezirk Reschenberg, i Böhmen,
født d. 30.. Octbr 1846, døbt
d. 1. Nov. s. Aar, er ikke bunden ved Ægteskab attst. af Pastor Frank, d.d. Kratzau
d. 25. Mai 1873. Har Hjemstedsbeviis fra Gemeindeamt Ober- Kratzau
d.d. 25. Mai 1873. Er i hans Barndom bleven vac. attst af Dr. Schlaikjer
d.d. Tønder d. 14. Juli 1873
med Pigen Heinrica Christina Hinck i Renz, Datter af Heinrich
Christian Hink og Hustru Christina f. Jensen paa Carlummark. Født
d. 14. Mai 1851 og døbt d. 15. Juni s.A. Attst. af Pastor Hørlyk d.d. Carlum,
18. Jan. 1866 vac d 29. Juli 1865 af Schlaikjer, conf. her i Kirken d. 18 Marz 1866
Dispensation fra Tillysning i kirken af Provst Carstens d.d. 16. Juli 73
Brudgommen er Katholik, men vil lade sine Børn opdrage i vor lutherske Kirke

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 20 point
Dato : 01-07-09 22:36

Altså Slesvig syd for nuværende grænse:
"
Sydslesvig, , Karlum, Carlum-Dorf, Instenhaus einzelnes Haus, 34, FT-1845, C7827
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Heinrich Christian Hink?? 38 Verheir. Tagelöhner Leck
Metta Christina Jensen 37 Verheir. seine Ehefrau Humptrup
Engelina Hink?? 12 Unverheir. ihre Kinder Weesbye
Chresten Diederich Hink?? 6 Unverheir. ihre Kinder Carlum
Catharina Maria Hink?? 4 Unverheir. ihre Kinder Carlum
Broder Andresen Hink?? 1 Unverheir. ihre Kinder Carlum
"

Godkendelse af svar
Fra : Engammelkorff

Dato : 01-07-09 22:44

Tak for svaret svendgiversen.
Men det var nu mest mine Basler aner jeg søgte,men ved ikke hvor jeg skal søge. Jeg syntes jeg har hørt et sted at mange papirer i Bhømen er gået tabt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-07-09 22:50

Det tror jeg du har ret i, jeg finder ham ikke der...

Kommentar
Fra : Engammelkorff

Dato : 01-07-09 23:44

Du skal have tak for at have prøvet
Hilsen
Susanne