/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel - kundekartotek
Fra : jansler
Vist : 6302 gange
200 point
Dato : 01-07-09 10:21

Hej

Er der en som kan hjælpe mig? Vi har et lille firma, som har brug for at få lavet en database over vores kunder.

Navn, adresse osv. Vi vil gerne have et felt, hvor vi kan skrive kommentarer af en pæn størrelse.

Vi kender til brugen af Data – Formular, men den kan vi ikke bruge som den er til indtastning og søgning.

Vi har brug for at kunne søge på fx Arkitekter og så kan vi se de 5 arkitektfirmaer vi har (som med Data – Filter)

Jeg forestiller mig, at vi har en ’forside’ hvor vi har ’formularbokse’ og med drop down menuer, så vi fx kan lede efter Hansen eller postnummer – og at ikke excelkyndige kan indtaste oplysninger.

Er det muligt at lave for en ikke excel-nørd, men dog habil bruger?

På forhånd tak for hjælpen.
Jansler

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-07-09 12:27

Og i har ikke Access ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-07-09 12:47

Nemlig - brug Access...

Excel egner sig ikke til den slags databaser - excel er REGNEARK.... Access er DATABASE

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 01-07-09 12:50

Glem Excel - brug Access !

Mvh W.

Kommentar
Fra : jansler

Dato : 01-07-09 13:13

Tak for gode råd, men når nu jeg ikke kan arbejde i Access, er det så ikke muligt at lave en eller anden form for adressekartetek i Excel?

Hilsen
Jansler

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 01-07-09 13:23

Prøv dette i Excel (sakset fra Excel-hjælpen):

Filtrere ved hjælp af avancerede kriterier

Indsæt mindst tre tomme rækker ovenover det område, der kan anvendes som kriterieområde. Kriterieområdet skal indeholde kolonneetiketter. Sørg for, at der er mindst én tom række mellem kriterieværdien og området.
Dette kan se sådan ud

Type Sælger Salg

Drikkevarer Nielsen 5122
Kød Ibsen 450
Landbrug Henriksen 6328
Landbrug Ibsen 6544

Skriv de kriterier, der skal sammenlignes, i rækkerne under kolonneetiketten.
Kriterieeksempler

Flere betingelser i en enkelt kolonne

Hvis du har to eller flere betingelser i en enkelt kolonne, skal du skrive kriterierne direkte under hinanden i separate rækker. Det følgende kriterieområde viser f.eks. de rækker, der enten indeholder "Henriksen," "Ibsen," eller "Clausen" i kolonnen med sælgere.

Sælger
Ibsen
Henriksen
Nielsen

En betingelse i to eller flere kolonner

Hvis du vil finde data, som opfylder én betingelse i to eller flere kolonner, skal du skrive alle kriterierne i samme række i kriterieområdet. Følgende kriterieområde viser f.eks. alle rækker, som indeholder "Landbrugsprodukter" i kolonnen Produkt, "Henriksen" i kolonnen Sælger og alle salgsværdier over kr 1.000.

Type Sælger Salg
Landbrug Ibsen >1000

En betingelse i den ene eller den anden kolonne

Hvis du vil finde data, som opfylder en betingelse i enten den ene eller den anden kolonne, skal du skrive kriterierne i forskellige rækker i kriterieområdet. Følgende kriterieområde viser f.eks. alle rækker, som indeholder enten "Landbrugsprodukter" i kolonnen Produkt, "Henriksen" i kolonnen Sælger eller alle salgsværdier over kr 1.000.

Type Sælger Salg
Landbrug
Ibsen
>1000

Det ene af to sæt betingelser for to kolonner

Hvis du vil finde rækker, som opfylder en af to sæt betingelser, hvor hvert sæt indeholder betingelser for mere end en kolonne, skal du skrive kriterierne i separate rækker. Følgende kriterieområde viser f.eks. de rækker, som indeholder både "Henriksen" i kolonnen Sælger og alle salgsværdier over kr 3.000 og også viser de rækker, som indeholder "Ibsen" i kolonnen Sælger og alle salgsværdier over kr 1.500.

Sælger Salg
Ibsen >3000
Henriksen >1500

Mere end to sæt betingelser for en kolonne

Hvis du vil finde rækker, der møder mere end to sæt af betingelser, skal du medtage flere kolonner under den samme kolonneoverskrift. Det følgende kriterieområde viser f.eks. salg mellem 5.000 og 8.000 sammen med salg, der er mindre end 500.

Salg Salg
>5000 <8000
<500

Betingelser, der er oprettet som et resultat af en formel

Du kan bruge en beregnet værdi, der er resultatet af en formel som et kriterium. Når du bruger en formel til at oprette et kriterium, skal du ikke bruge en kolonneetiket som kriterieetiket, men enten undlade at skrive noget eller bruge en etiket, som ikke er en kolonneetiket i området. Det følgende kriterieområde viser f.eks. rækker, der har en værdi i kolonne C, der er større end gennemsnittet af cellerne C7:C10.

=C7>MIDDEL($C$7:$C$10)

Bemærk!

Den formel, du bruger til en betingelse, skal bruge en relativ reference til at referere til kolonneetiketten (f.eks. Salg) eller det tilsvarende felt i den første post. Alle andre referencer i formlen skal være absolutte referencer, og formlen skal evalueres som SAND eller FALSK. I eksemplet med formlen refererer "C7" til feltet (kolonne C) for den første post (række 7) i området.
Du kan bruge en kolonneetiket i formlen i stedet for en relativ cellereference eller et områdenavn. Når Microsoft Excel viser en fejlværdi som #NAVN? eller #VÆRDI! i den celle, der indeholder kriteriet, kan du ignorere denne fejl, fordi den ikke påvirker den måde, området filtreres på.
Ved evaluering af data skelner Microsoft Excel ikke mellem store og små bogstaver.
Alle elementer, som begynder med den pågældende tekst, filtreres. Hvis du f.eks. skriver teksten Hen som et kriterium, findes "Henriksen", "Henrik" og "Henry". Hvis du kun vil finde den angivne tekst, skal du indtaste følgende formel, hvor tekst er den tekst, du søger efter. ="=Tekst"

Hvis du vil finde tekstværdier, som har nogle, men ikke alle, tegn til fælles, kan du bruge jokertegn.

Jokertegn

Følgende jokertegn kan anvendes som sammenligningskriterier til filtrering samt til at søge og erstatte data.

Brug Hvis du vil finde
? (spørgsmålstegn) Et enkelt tegn
For eksempel finder hans?n både "hansen" og "hanson"
* (stjerne) En vilkårlig tegnstreng
For eksempel finder *øst både "nordøst" og "sydøst"
~ (tilde) efterfulgt af ?, * eller ~ Et spørgsmålstegn, en stjerne eller en tilde.
F.eks. finder fy91~? strengen "fy91?"

Klik på en celle i området.
Peg på Filter i menuen Data, og klik derefter på Avanceret filter.
Hvis du vil filtrere området ved at skjule rækker, som ikke passer til kriterierne, skal du klikke på Filtrer listen lokalt.
Hvis du vil filtrere området ved at kopiere rækker, som passer til kriterierne, til et andet område i regnearket, skal du klikke på Kopier til et andet sted, klikke i boksen Kopier til og derefter klikke i øverste venstre hjørne af det område, hvor rækkerne skal indsættes.

Skriv referencen til kriterieområdet, herunder kriterieetiketter, i boksen Kriterieområde.
Hvis du vil fjerne dialogboksen Avanceret filter midlertidigt, mens du vælger kriterieområde, skal du klikke på Skjul dialogboks .

Hvis du vil ændre på filtreringen af data, skal du ændre værdierne i kriterieområdet og filtrere dataene igen.

Tip!

Du kan give et område navnet Kriterium, og referencen til det pågældende område vil så automatisk vises i boksen Kriterieområde. Du kan også definere navnet Database for det dataområde, der skal filtreres, og definere navnet Uddrag for det område, hvor rækkerne skal sættes ind. Disse områder vil så automatisk vises i boksene Listeområde og Kopier til.
Når du kopierer filtrerede rækker til en anden placering, kan du angive hvilke kolonner, der skal kopieres. Før du anvender filter, skal du kopiere kolonneetiketterne på de ønskede kolonner til den første række af det område, hvor de filtrerede rækker skal indsættes. Når du filtrerer. skal du indtaste en reference til de kopierede kolonneetiketter i boksen Kopier til. De kopierede rækker vil så kun medtage de kolonner, hvis etiketter du har kopieret.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-07-09 15:52

Du har muligheden for at sortere og filtrere. Ved at taste alle adresser ind i vilkårlig rækkefølge og bruge endelig så mange forskellige felter pr kunde som mulig med forskellige oplysninger. Derefter vælger du så Sortér og Filtrér og du får nu em lille pil(rullemenu) ud for hver kolonne hvor du ved simpel afkrydsning vælger dem du vil have oplysninger om. Det kan være kunde, fakturaer, følgeseddel æhh brug fantasien det er nemlig kun den der sætter grænser.
Hvorfor en version har du af Excel

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 01-07-09 21:05

Det kan godt laves i excel, Men! - Det risikerer at blive en tung sag at anvende, har prøvet at lave et kasseapparat m lagerstyring, den endte med at arbejde meget langsomt.
Hvis du har adgang til Access ville jeg hellere hjælpe med det.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 01-07-09 21:14

Hvis du har adgang til Access2007.

http://office.microsoft.com/da-dk/templates/CT101428241030.aspx

Har du ikke ver.2007 skal jeg gerne konventere den til en ældre ver. for dig.

Kommentar
Fra : jansler

Dato : 02-07-09 07:56

Hej igen

Med så mange kloge hoveder anvisninger, så overgiver jeg mig til Access

Jeg har ikke 2007 men 2003 og modtager gerne en konverteret udgave, hvis det er muligt.

Tusinde tak for hjælpen.

Jansler

Accepteret svar
Fra : Rosco40

Modtaget 200 point
Dato : 02-07-09 22:20

Det viser sig at den foreslåede database-skabelon ikke kan konventeres til 2003.
Jeg har lovet at hjælpe dig, så det gør jeg.
Jeg stykker noget sammen af det jeg har liggende.

Kan du evt. uddybe hvad du har brug for.

/Kim

Godkendelse af svar
Fra : jansler

Dato : 03-07-09 09:07

Tak for svaret Rosco40.

Tusinde tak for din hjælp. Jeg er sikker på at vi får byens bedste database

Bedste hilsner
Jansler