/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Netværk med 3 Bærbare
Fra : cobran
Vist : 654 gange
60 point
Dato : 30-06-09 23:18

Jeg sidder med 2 venner og vi skal få et netværk til at fungere på 3 bærbare så vi kan spille imod hinanden i diverse spil ... Skal vi bruge en switch, hub eller hvordan skal vi connecte computerme?

Mvh. Cobran

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-06-09 23:47

Til rent lokalt brug kan en switch klare det her skal I dog selv indstille maskinerne med IP-adresser, altså statisk.
Skal I også have mulighed for at gå på nettet, skal I have en router. Her kan I selv vælge om I vil køre statisk eller dynamisk. - Her vil det også være muligt, at køre trådløst, hvis routeren vælges med access-point.
Prisforskellen mellem router og switch er forsvindende lille.
Dit forslag med en Hub, kan du godt glemme, når vi snakker netværk, den er for gammeldaws og utidssvarende.
Når vi snakker Hub i dag, er det kun dem til USB porten, og det er noget helt andet.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 30-06-09 23:53

Ok men jeg skal til frankrig hvor vi ikke har internet i nærheden så vi skal bare skabe et netværk uden... Jeg vil prøve en Switch så, og se om det virker :)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-07-09 06:20

Jeg ville nu nok give et par kroner mere, og få en router med trådløs forbindelse.
Routeren har den fordel frem for en switch, at den kan tilslutte de tre maskiner af sig selv, hvor du i switchen skal gøre arbejdet manuelt i hver af de tre PC'er.
Du har hermed også den fordel, at du kan undgå kabler mellem PC'erne, hvis du kan køre trådløst.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 01-07-09 10:56

Jeg ville foreslå jer at anskaffe en trådløs router med indbygget switch. de fleste har 4 porte hvilket er nok i jeres tilfælde. Så kan i selv vælge om det skal køre trådløst eller via kabel.
Forestil dig at i sider i frankrig og i får lyst til at spille over netværk.. I starter computerene og det trådløse vil bare ikke som i vil. Det er smart når det virker. men enormt træls at side og rode med hvis det ikke gør.... især hvis man er på ferie. Med en trådløs router kan i bare smide et kabel i routeren og vupti.. så virker det... i skal ikke tænke på mere end det. Husk dog så lige at tage 4 netværkskabler med ;)
Jeg vil ikke anbefale at i bruger en switch.. det "kræver" en opsætning som kan undgåes ved at bruge en router.

Som en lille side note vil jeg lige pointere at hvis man står i den situation hvor man har 4 computere og én switch.. men ingen router.. Så er det oftest ikke nødvendig at konfigurere statisk IP idet de flste operativsystemer giver sig selv en APIPA IP addresse automatisk.
En APIPA IP starter med 169.154.x.y. Hvis alle computere i netværket tildeles en APIPA IP burde de ha forbindelse til hinanden. Bemærk at nogle gange forhindrer software operativsystemet i at få en APIPA IP. og derfor er det ikke en løsning man bør sigte efter.
Jeg henviser til nedenstående side med mere detajleret info :)
http://www.webopedia.com/TERM/A/APIPA.html

->Brommi

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-07-09 14:39

Citat
fleste har 4 porte hvilket er nok i jeres tilfælde.

-og skulle det ikke være nok, så vil løsningen være en switch, koblet efter routeren i en af LAN portene. Det kan gøres helt uden problemer; og routerens styresystem ville sagtens kunne styre de ekstra porte.

Jeg bruger selv to switche i mit netværk. Den ene er en 16 ports, som står sammen med routeren. Den anden sidder for enden af et kabel på 1. sal, hvor der er 4 porte.
Det hele styres af min router, der har styr på alle portene.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 01-07-09 22:27

mange tak, det lyder da meget lettere end forventet... Hvis vi siger jeg køber en trådløs router med indbygget switch... har i så en i kan anbefale?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-07-09 22:52

Der findes mange gode mærker.
En LinkSys går du aldrig galt i byen.
Jeg bruger selv en TopCom WBR654 Prof router, som har kørt i ca. 6 år, stortset 24-7-365 uden problemer.
Hvis du skal bruge den hjemme, efter ferien til at komme på nettet med, så vælg en af de gode, der kan håndtere N standarden. Den vil kunne håndtere A, B og G. Så må den gerne kunne køre op til 1000 Mb, for at have fremtid med sig, men 100 Mb vil dække i en lang periode frem.

Lad dig ikke logge af biligere mærker, det vil ikke kunne betale sig i længden.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 01-07-09 22:59

ikke for at presse men kan man få et forslag på edbpriser eller lign .. ;)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-07-09 23:23

Ja det er en af de steder du kan se på prisen. Du vil opleve, at prisen på samme model, kan svinge en del fra den ene forhandler til den anden, lige som leveringsomkostningerne kan være ret så forskellig. Husk at sammenlign prisen med begge beløb sammenlagt.
Nogle sælger lidt billigere, og henter så pengene på forsendelsen; en snedig måde at score kassen på!

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 02-07-09 10:58

Den her skulle kunne klare det som i efterlyser..

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=90769&searchArea=products&Soegeord=100+mbps+switch

i skal ikk begynde at rode med tråløst da det ikke køre særligt godt i LAN games . .:)

Mvh.

NegoZatoR

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 02-07-09 10:58

Ellers er der selvfølgelig den her som har fået rigtig god bedømmelse .. og til en billig penge . :D

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=50238&searchArea=products&Soegeord=100+mbps+switch

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 02-07-09 11:46

Ingen af de 2 produkter som er nævnt foroven er router.. eller trådløs..

Jeg smider lige et link til en trådløs router med indebygget 4ports switch
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=417643&Specs=true

Citat
i skal ikk begynde at rode med tråløst da det ikke køre særligt godt i LAN games

Det vil jeg til dels gi ham ret i... afhænger dog meget af hvor meget båndbrede spillet kræver og hvad ens krav er til det... Hvis vi snakker om 4 personer der gerne vil side og spille kort over trådløst netværk. så er det skam helt fint.. men hvis vi snakker et stort FPS 1-persons shooter spil... ja.. well... så brug den indebyggede switch.. :)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-07-09 20:51

Hvis du kan bruge en routeruden trådløs, så har jeg en liggende, som du gerne må købe.
Det er en D-Link 804, som var en af de bedre routere D-Link lavede.
Den er blevet afløst af det trådløse anlæg, som jeg køre med i dag.
Så har det interesse, så send lige en PM, så finder vi en fornuftig pris, så du ikke føler dig snydt.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 03-07-09 00:15

hehe mange tak for alle svarene

... men for lige at slå det helt fast... vil det sige med en router (med 4 port integreret) at jeg bare skulle sætte den til en stik kontakt og så finder den automatisk de 3 bærbare (som du sagde tidligere severino) kan det være så let ;) jeg må indrømme lige netværk ikke er min hjemmebane, det skal abre virke heh.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 60 point
Dato : 03-07-09 10:28

Ja, når routeren er sat til at køre med dynamisk forbindelse, vil den automatisk tildele en lokal IP-adresse til de tilsluttede PC'er.
Hvis routeren er sat op til statisk forbindelse, skal hver maskine manuelt tildeles en IP-adresse i maskinens opsætning, som for hver maskine skal være forskellig, da de ellers vil konflikte med hinanden.

Godkendelse af svar
Fra : cobran

Dato : 03-07-09 23:55

Mange tak for de hurtige og gode svar severino.