/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fryseren...
Fra : Rosalil
Vist : 699 gange
100 point
Dato : 30-06-09 14:40

Min fryser virker......dvs madvarerne er frosne.

Men der ligger vand/væske foran, som om frostvarene var begyndt at tø op?
Første gang jeg var ude for det var for nogle uger siden, og nu igen i dag.

Hvad søren er problemet, kan der være noget i vejen med fryseren?

venlige sommervarme hilsner
Rosalil

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-06-09 14:50

Hvis fryseren er gammel kan kompressoren være udslidt - ny fryser.
Eller står den udsat for meget høje temperaturer ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-06-09 14:51

Der sker sikkert det, at der danner sig is på rørene i nærheden af kompressoren (altså uden for selve "fryserummet")...og når der så er så meget is, at det kommer for tæt på motoren bliver det smeltet af varmen derfra, og så går der et stykke tid igen før problemet opstår med is der smelter.

Ikke noget den skal gøre, men lige hvorfor den gør det ved jeg ikke

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 30-06-09 15:01

Fryseren står i det gamle spisekammer, ved siden at ovnen. Det virker ikke som ovnen betyder noget, i den forbindelse, det er flere dage siden den er blevet brugt.

Dova
Tror du man kan se isen på rørne? Jeg spekulere lidt over hvor den is skulle komme fra, så koldt er det jo ikke på ydersiden af fryseren.

- og jo det er en gammel fryser.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-06-09 15:07

Citat
Men der ligger vand/væske foran, som om frostvarene var begyndt at tø op?

Mener du foran selve fryseren, eller nede i fryseren ?
Hvis ja til det første, er dova's bud godt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-06-09 15:35

der skal slet ikke sidde en masse is i en fryser. det nedsætter effektiviteten. og hvis den er gammel. kan det helt sikkert betale sig at skifte den ud.
men problemet kan også skyldes utætte tætningslister. så kommer der lidt varme ind, og kulder falder ud. så vil der blive lokalt tøvejr og det er altså ikke godt, hverken for madvarerne eller din økonomi.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-06-09 15:41

Utætte lister lyder som et godt bud, i disse dage kommer der ekstra meget kondens.

Selv en halvgammel fryser byrde kunne klare lidt modstand fra en ovn.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 30-06-09 16:46

Hvad er temperaturen i din fryser? Hvor ofte køre den? Er det kumme eller skabsfryser?

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 30-06-09 17:02

ja vandet er foran fryseren ikke i fryseren.

I bunden af skabet (udvendigt) kan jeg mærke den er fugtig, altså i den venstre side fortil, ligesom på et trekantet stykke.

Ja det kan helt sikkert betale sig at købe en ny, men men du ved man kan jo ikke lige købe sådan bare, så hvis....

Trimare jeg forstår ikke helt hvad du mener?

der er -20 grader i skabet, og den køre ofte, men det gør sådan en gammel sag jo.

Rosalil

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-06-09 20:04

En ny bruger langt mindre energi, så investeringen vil tjene sig hjem.

Men jeg kender det godt, det er ikke altid man har nogle tusser klar i madrassen til sådanne ting.

Når/hvis I får en ny så brug ikke den gamle til lidt ekstra fryseplads eller sælg den på loppemarked, den skal direkte på genbrugspladsen da den er miljøfarlig.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 01-07-09 16:01

Jeg har ikke rigtig fået et tilfredstillende bud, men jeg takker for alle de forslag der er kommet.
Har kigget på det med nogle frosne rør, men nej der er ikke noget der tyder på noget frossent udvendigt. Og der er ikke nogen fugt indvendigt, hverken i bunden eller i kanten af listerne. Derimod er der fugt under skabsbunden. Dog ikke i forbindelse med kompressoren. Jeg har registreret at fryseren står skævt, og har nu forsøgt at lægge noget under det ene hjærne så den nu står i watter. Så må jeg se hvad der sker?

I har ret der er ikke noget at gøre, jeg må i gang med at finde en anden. For problemet er på en eller anden måde nok at den har tjent sin værnepligt.

Men hvem skal have pointene?

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 01-07-09 19:34

Helt korrekt så er det her alderen der er afgørende for hvad problemet opstår ved. Det er din isolering i sider, top og bund der er helt gennemfrosset pga bla. alder. Men for at frosten skal kunne vandre ud i skummet er der nødt til at være en lille lækage i aluboblefolien indvendig. Derved begynder frosten at vandre ud i skummet og tilsidst er det så gennemfrosset at varmen udefra kan få det yderste til at tø op og vandet "løber" ud på gulvet.
Jeg er kølemontør, selv om det godt nok er længe siden jeg har fået beskidte hænder, men jeg har oplevet en med en fryser der var frosset fast i gulvet fordi den havde stået det samme sted i 36 år. Det er noget af en rekord og jeg fik dem straks til at købe en ny superlav energi model som er tjent ind på et års tid. Dette er ikke en skrøne når nu først at isoleringen er gennemfrosset for så virker den nemlig ikke mere og kompressoren skal nu køre mere eller midre konstant. En sådan gammel sag med den tilstand kan sagten sluge for en 2,5-3000 kr i strøm om året

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 01-07-09 21:59

Tak for svaret Fijala.

Det svar lyder plausibelt og logisk i forhold til det jeg kan se.
Forøvrigt er fryseren kun 21 år gammel.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-07-09 22:14

Held og lykke med indkøb af ny fryser. Køb endelig en super lavenergi. Den kører med tyk isolering og med R600A (Gas) som kølemiddel. Det kræver ikke så megen energi at blive komprimeret rundt i systemmet og derfor mindre energi igen.

Tak for tilliden