/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Haparanda sauce. Hvordan?
Fra : dadman
Vist : 1582 gange
200 point
Dato : 29-06-09 23:04

Dette skulle efter sigende være en klassisk sauce til fisk, især torsk. Men hvordan laver man den???
Hjælp!

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 29-06-09 23:17

Citat
især torsk

Aner det ikke, men prøv og kik dig selv i spejlet, og så rør rundt, jaaaae

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 29-06-09 23:31

Den SNOTDUMME slår til igen

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 29-06-09 23:49

Jeg har forsøgt at finde den Haparanda sauce, men endnu er det ikke lykkedes. Kan du bruge en af de andre 101 saucer her, så sig til.

Det er fandme utroligt, at den SNOTSTUPIDE landsbytosse vic2000 ikke bare kan holde sin stupide kæft. For fanden han er en KRÆFTBYLD på Kandu

Citat
Sauce Alone

Sauce Apples

Sauce Béarnaise

Sauce Diane

Sauce Maltaise

Sauce Normande

Sauce provençale froide

Sauces

Sauces -- Adobo

Sauces -- Aillade

Sauces -- Aioli

Sauces -- Albert

Sauces -- Alfredo

Sauces -- Allec

Sauces -- Allemande

Sauces -- Amazu

Sauces -- Awasezu

Sauces -- A.1. Steak

Sauces -- Banquière

Sauces -- Barbeque

Sauces -- Bâtarde

Sauces -- Béarnaise

Sauces -- Beurre Blanc

Sauces -- Black Bean

Sauces -- Brown (English)

Sauces -- Butter

Sauces -- Carbonara

Sauces -- Chiri-zu

Sauces -- Coronation

Sauces -- Cranberry

Sauces -- Cumberland

Sauces -- Drawn Butter

Sauces -- Espagnole

Sauces -- Finadene

Sauces -- Fish

Sauces -- Garum

Sauces -- Garum Ibericum

Sauces -- Gastrique

Sauces -- Gravy

Sauces -- Halford

Sauces -- Hard

Sauces -- Hoisin

Sauces -- Hollandaise

Sauces -- Horseradish

Sauces -- Leicestershire

Sauces -- Liquamen

Sauces -- Maltaise

Sauces -- Marie Rose

Sauces -- Marinades

Sauces -- Matelote

Sauces -- Mayonnaise

Sauces -- Melba

Sauces -- Mint

Sauces -- Mojo

Sauces -- Mojo (Cuban)

Sauces -- Mole

Sauces -- Muria

Sauces -- Murri

Sauces -- Nikiri

Sauces -- Nitsume

Sauces -- Normande

Sauces -- Paloise

Sauces -- Parisienne

Sauces -- Passata

Sauces -- Pasta

Sauces -- Pasta for

Sauces -- Peking

Sauces -- Pesto

Sauces -- Pipián

Sauces -- Pizza

Sauces -- Poivrade

Sauces -- Ponzu

Sauces -- Provençal

Sauces -- Reform

Sauces -- Rémoulade

Sauces -- Salmuera

Sauces -- Sambals

Sauces -- Sambi-Zu

Sauces -- Sanbai Zu

Sauces -- Soubise

Sauces -- Soy

Sauces -- Sriracha

Sauces -- Sushi-zu

Sauces -- Tabasco

Sauces -- Tabasco Green Pepper

Sauces -- Tamari

Sauces -- Tartar

Sauces -- Teriyaki

Sauces -- Tonkatsu

Sauces -- Tosa Soy

Sauces -- Vatapá

Sauces -- Velouté

Sauces -- Walnut

Sauces -- White

Sauces -- Worcestershire

Sauces -- XO

Sauces -- Yakiniku

Sauces -- Yakitori

Kommentar
Fra : humleglad

Dato : 29-06-09 23:57

Den er godt nok svær at finde! Er du helt sikker på at den hedder sådan?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 30-06-09 00:23

Jeg ser den nævnt ude omkring på nettet, men ingen svarer præcist på hvordan den laves. Det nærmeste jeg kommer det er en sauce hollandaise, men krydret kraftigt med urter. Et andet forslag fra nettet er noget der ligner en sauce beurre noir... næsten branket smør tilsat capers, dild og citron. Den sidste model er, at det skulle være en lind sur/sød sauce smagt til med peberrod. Alle 3 saucer kan jeg sagtens forestille mig brugt til torsk. Personligt ville jeg nappe en sauce beurre noir.

Ellers er der jo "Gudhjemdyp" Skær bacon i tern sammen med gulerødder og løg. Rist det hele på panden og når baconen er sprød og løgene bløde, hælder du hele molevitten over den kogte torsk.

Men men det hjalp jo ikke på din Haparanda sauce....sorry.....

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-06-09 05:53

Opskriften har også været søgt her på "fisketips" - for at se svaret, skal man være logget ind - du kunne måske oprette dig som bruger og håbe på at opskriften er der

http://www.fisketips.dk/Default.asp?Obj=spsm&funk=vis&spId=66624

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 30-06-09 06:14

Citat
Jeg ser den nævnt ude omkring på nettet, men ingen svarer præcist på hvordan den laves.
fra krummen

Hr, Krummen Over-GØJ over alle GØJ, er der er sq da fordi, den har opdaget, og vil ikke være sig bekendt, med at blive genkendt af en ""KLAP TOrSK race"" som dig,"Krummen GØJ" for denne
race vil Sousen helst undgå, og blive spist sammen med.
Krummen Gøj jeg kan godt finde den Souse opskrift, men uden blå blink, også uden plet på/ fra Kandu

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 30-06-09 06:27

Citat
Ellers er der jo "Gudhjemdyp"
fra Krummen Over-GØJ

Krummen Over - Gøj det er sq godt du lægger brugsanvisning med til Gudhjemmedyp,
For du skal sq ikke bilde mig ind, du kan sakke det Fremmed sprog, der bruges der, "" Bornholm""

For du ved jo ikke en gang, hvad en ""horre"" betyder,??? eller

f, eks en "" Pible""

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 30-06-09 07:35

Haløjsa vic2000.

Kunne vi ikke godt skrive ordentlig til hinanden?
Jeg mener stedet her er for normale mennesker.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 30-06-09 08:08

Citat
Jeg mener stedet her er for normale mennesker.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Du,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,e Hugo, veeeeeeeed duuuuuuuueeee hvvvvvvoooorrr

deeeeeeeee Bøøøøøøøøøørggggggggggeeeeeeeeerrrrrr er heeenndde

her kaaaaaannnnndddduuuu Hr.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-06-09 08:17

>>>> vic2000

HOLD KÆFT !!!!!!!!!!!!!

....................................................................................

Nu kan jeg ikke selv lide torsk, men den sauce Krummen omtaler med kapers er god til fisk.
Lidt sennep i saucen passer også til torsk.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 30-06-09 08:42

Haparanda er en by i sverige så måske det er en svensk opskrift, sovs staves sås på svensk

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 30-06-09 08:49

Citat
Jeg ved godt, at dette spørgsmål er ganske vanskeligt og det kræver måske en god portion held at finde svaret her på kandu. På den anden side har jeg så ofte set, at en del af brugerne - i udpræget grad top10-brugerne,
fra Oldboston i anden tråd.

Luffea er du ikke oppe på dupperne, og iblandt Top 10, så kan du godt

begynde og lære melodien, vel og mærke du kender den i forvejen,

"" Jeg snakker med mig selv. -- snakker med mig selv, o.s.v. og så som du siger HOLD KÆFT, eller hvad har du en anden god IDE !! luffea

Luffea du går glib af noget godt, ved at du ikke spiser Torsk,

for der er nemmelig, rigtig mange Torske vitaminer i TORSK.

og i GEDDER "luffea" er der masser af BEN, til at få i den gale hals,

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 30-06-09 09:32

Til
Luffea og Krummen, har i ikke været en tur oppe i byen Haparanda.

så skulle i prøve det, en smuk natur oplevelse, og så specielt dig luffea,

så vil du begynde og kunne li og spise Torsk, for der får du kun de 1 kl. torsk, de halvrådne bliver frosset i blokke til bla, Minkfoder fabrikken i Esbjerg, har selv hentet 2 læs der, med kølebil og kørt til Esbjerg.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 30-06-09 10:10

Må jeg som sædvanlig anbefale den lille knap nede i højre hjørne, hver gang vic2000 er på banen med perfide indlæg, der intet har med spørgsmålet at gøre.

Desværre har jeg aldrig hørt om sovsen.

Kan en del andre, der er brilliante til fisk, hvis interesse.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 30-06-09 10:32

Citat
Opskriften har også været søgt her på "fisketips
Fisketips har ikke fundet saucen og det er osse ligemeget med at søge på netpers plagiatside http://www.dk-kogebogen.dk/vrovl-leksikon.php?alfa=&limit=14700

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 30-06-09 10:40

Og for at drille Frieda hi hi, så staves brillant ikke b r i l l i a n t

Iflg. Gyldendals Fr.ordbog.
Citat
brillant2 [briljant] (fr., præs.ptc. af briller brillere», funkle) funklende, strålende, flot; nu mest: fortræffelig

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 30-06-09 10:43

Tak krummen.
Jeg stikker lige min sætternisse retskrivningsordbogen.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 30-06-09 10:49

Ku ik la være

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-06-09 10:53

Det KAN have været en lokal sauce som en kok på en restaurant lige brugte en sæson eller to, men opskriften er så ikke nået videre end til kokken selv o´g de gæster der har bedt om opskriften.

Der opstår jo tid efter anden navne på mad, øl og vin som kun bliver serveret i kort tid i en eller anden madlavning.

Og vic2000, jeg er rablende ligeglad med top ti, også med torsk.....og torskehoveder

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 30-06-09 10:58

Citat
Og vic2000, jeg er rablende ligeglad med top ti, også med torsk

Luffea det kan jeg li og høre fra dig af, vi kan hurtig blive enig os to ik

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-06-09 11:02

Over mit lig....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 30-06-09 13:02

Helt tilfældigvis har jeg lige nu en mand fra Haparanda på feriebesøg....og hvem ved bedre end en indfødt, hvad Haparandasås er for noget.

Det kaldes også Dyppekopp....og opskriften er såre enkel:

Godt med finthakket løg i smeltet smør og smagt til med salt

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 30-06-09 13:13

Holy shit Det var næsten for nemt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-06-09 13:28

Skal det være "gräsløk" ?

Jeg mener at den svenske kok Tina (hende i DR2 med de dejlige p*****) havde noget lignende i en af sine udsendelser.

Tag Jer i agt, om lidt kommer vic2000 med en kålopskrift.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-06-09 14:46

Citat
Skal det være "gräsløk

Nej, ikke purløg, men almindelige løg

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 30-06-09 16:16

p*****) Tænder staves med T Luffe. Tror for øvrigt, at hun hellere vil kendes på hendes mad end på tænderne...... af en gammel gris Luffe!!!!

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 30-06-09 17:19

ja-ja luffea, prøv du og krummen, bare og få det i skrutten med en sugerør, for Krummen forstår ikke og holde / bruge normal værktøl, til indtagelse af måltider, nej luffea det gør han ikke,

men velbekomme jer,

hvad fanø så ta hel til Haparanda. for en opskrift på en sovs når dova har gæster derfra, der kan fortælle jer det, u ha da da, hvor der lukkes CO2 ud,

Godkendelse af svar
Fra : dadman

Dato : 30-06-09 21:21

Den godtager jeg. Tak din svenske gæst, og tak til dig for hjælpen!