/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
opstart af egen virksomhed
Fra : CCjunior
Vist : 747 gange
100 point
Dato : 28-06-09 20:37

Vi har snakket om at konen skulle blive moms registreret.
Hun vil dog stadig beholde sit arbejde som udgangspunkt, men da vi overvejer at invisterer i lidt maskineri til hende vil det være praktisk at blive moms registreret.
Hvad,hvem,hvor og hvordan??

Vil gerne vide noget omkring selve opstarten. Hvad gør man
Hvad med regenskab. Er der et regneark man kan bruge eller en udførlig vejledning ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-09 20:43

http://www.startvaekst.dk/

Det står her det hele - det er bare at klikke dig frem til det du vil have svar på....

Kommentar
Fra : vicc2000

Dato : 28-06-09 21:26

Vi har snakket om at konen skulle blive moms registreret.
GO IDE, så ka vi andre ose få gavn af den

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-06-09 01:51

Hø-hø, vicc2000, den moms andre indbetaler har vi sg lige så lidt gavn af som den skat og moms vii selv betaler

Der findes små regnskabsprogrammer, og hvis i er bekendt med Excel kan man også ganske gratis hente et regnskabsmodul til dette.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-06-09 07:21

God ide at blive momsregistreret.
Husk at blive momsregistreret inden hun køber nogle maskiner af hensyn til fradrag af momsen.
Regnskab er meget enkelt. Jeg har hørt der kan hentes en gratis regnskabprogram her på nettet, som nemt kan klare hendes behov.
Af ehnsyn til moms skal du holde rede for indgående- og udgående moms.
Af hensyn til skat skal hun lave regnskab over firmaet. Hun skal beskattes af et overskud eller et underskud kan fratrækkes på selvangivelsen.

hawaii7

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-06-09 09:29

Prøv at ring til Teknologisk Institut, de er til for firmaer og kører kurser for nystartede.

http://www.teknologisk.dk/uddannelser/

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 07-07-09 23:40

Ja, bogføring slipper du ikke for. Det er et lovkrav. Du kan få en revisor eller et bogføringsbureau til at gøre det for dig men burde nok også selv kunne finde ud af det. Brug et par timer med at sætte dig ind i det og brug så et rigtigt bogføringsprogram. Se http://mitregnskab.dk/

Selv bruger jeg SummaSummarum. Det er gratis at starte med og når det begynder at koste (fordi virksomheden vokser), så har det forlængst tjent de små 2000 kr ind som det koster.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 16-08-09 10:02

I skal passe på med eventuelle investeringer, du nævner selv anskaffelse af maskiner. Der er nemlig i mange tilfælde et skattemæssigt skattemæssigt problem., som mange først opdager for sent. Det kan illustreres med et eksempel: Hvis I køber driftsmidler og inventar, f. eks. maskiner, lagerreoler, værktøjer, m. v. i 2009, og først kommer i gang med produktion hen mod årsskiftet, så har I mulighvis først salgsindtægterne i regnskabet for 2010. Ved udarbejdelsen af skatteregnskabet for 2009 vil I gerne fratrække udgifter til småanskaffelser, og I vil gerne afskrive på de større investeringer (maskiner). Men herved kommer I til at aflægge et virksomhedsregnskab for 2009 som ikke indeholder indtægter, kun udgifter. Det anerkender Skat ikke uden videre og det er et af de mest almindelige stridspunkter, som nye virksomheder kommer ud for med Skat. I nogle tilfælde kan der gå et, to eller flere år, før indtægterne (efter Skats mening) begynder at stå i rimeligt forhold til de udgifter, der er trukket fra. Nu ved vi jo ikke her på kandu, hvad det er for en virksomhed I påtænker at starte, men Skat har ofte den holdning, at man betragter virksomheden som en "hobby-virksomhed", indtil der er et driftsmæssigt overskud eller i alt fald, at det er sandsynliggjort, at virksomheden kan komme til at give overskud inden for en kortere årrække.

Det er en kendsgerning - og her må man give Skat ret - at der er mange, der på papiret starter ny virksomhed, men med det hovedformål at skaffe sig momsfradrag og skattemæssig afskrivning på udgifterne. Nogle vil måske starte en meget lille konsulentvirksomhed, og kan måske tjene 2- 3000 kr. om måneden på at hjælpe andre med konsulentrapporter m. v., og hvis man så har kontorudgifter på 10 eller 20.000 kr. til telefon, porto, avisabonnement, pc, m. v., vil det være fint af få fradrag for udgifterne. Men her vil Skat sige nej: det er en 'hobbyvirksomhed' og ikke en virksomhed, der kan antages at føre til regulær skattemæssig indkomst. Og så får indehaveren ikke lov til at få sit skattefradrag og sine momsafløftning.

I øvrigt har mange oplevet Skat som ekstra vanskelige, hvis man starter sin virksomhed med at skulle have tilbagebetalt moms (fordi der ikke er momspligtige indtægter at afløfte den i). Måske kommer Skat ud for at kigge på virksomheden og se den lidt efter i sømmene.

Altsammen kun som venlig information, for der er jo ingen grund til at komme på kant med myndighederne, hvis der ikke er grund til det.

En stor hjælp for jer for at vise jeres seriøse holdning og de planer, I har, er at samarbejde med en registreret eller statsautoriseret revisor, der kan gå meget mere ned i detaljerne, end nogen kan her i kandu. Han/hun kan også være et godt talerør i forhold til myndighederne, og set fra Skats vinkel virker det mere seriøst, at I har en ordentlig rådgiver. Tal også med revisor, om det vil være en god ide i jeres tilfælde, at starte med at skrive en forretningsplan, der kan lægges frem i banken, hos Skat og andre steder for at understøtte jeres troværdighed. Et budget for de første 1-2 år er også en god ting.

Held og lykke med jeres projekt.
Venlig hilsen
Oldboston