/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Ind og udstråling
Fra : vombatsi
Vist : 5155 gange
100 point
Dato : 28-06-09 18:29

Er der nogen der kan sige mig hvornår på dagen det er varmest? Jeg mener det er kl. 14.00, men kan ikke huske hvor jeg har den viden fra
vh vombatsi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-06-09 18:38

Du kan jo prøve at gå ind på DMI

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/byvejr_danmark.htm

finde en by, og se hvornår på dagen det er varmest.. tjek evt. flere byer

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 28-06-09 18:41

Citat
men kan ikke huske hvor jeg har den viden fra
vh vombatsi

tidspunktet er vel under ordnet, hvis vi snakker om varmen i en bagerovn,

for da kan der godt være hedt der kl 24,oo

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-06-09 18:49

Man anbefaler jo at gå indendøre eller i skygge omkring middag.

Er det ikke mellem 12-14 de holder siesta sydpå ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-09 18:56

Tror faktisk tidspunktet er senere på dagen. Men skal prøve at kigge i TRY's tabeller når jeg runder førebunkeren og se om det opklarer noget.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-06-09 19:10

siestaen sydpå varierer med en time eller mere

Nogle kl. 13-16 andre fra 13-17, andre igen holder slet ikke pausen

hvis man kikker på dmi's side, står der varmen angivet i løbet af dagen

Citat
Man anbefaler jo at gå indendøre eller i skygge omkring middag

I DK er det mellem 12-15 pga cancerrisikoen

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 28-06-09 19:15

Citat
Er det ikke mellem 12-14 de holder siesta sydpå ??

jo-jo luffea selv dørene til tishuset bliver stængt, så det kan blive hedt, mellem benene, indtil dørene åbnes igen,

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 28-06-09 22:29

STØØØØØØØN vic2000, du er da forfærdelig med dine kommenterer...faktisk værre end heden..

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 28-06-09 23:50

Troede altid før, at det var varmest ved 12-tiden, men fik lært i midtspanien at det er ved mellem 3-4 om eftermiddage, Det er derfor man spiser frokost ved 3-tiden og sover bagefter.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-06-09 11:07

vombatsi.... nu ville det egentlig være rart, at vide hvor i verden du mener??

Når du skriver kl. 14 så er klokken vel egentlig 13??

Jeg var i en fuglepark igår- en alt for varm dag, men smuk

Da jeg kom kl. 12, var der helt stille, alle fuglene (på nær dem i tropehuset) sad i skyggen og sov.

Men kl 15, begynde der at blive liv, og kl 16 var alle vågne... ikke superkvikke, men der var da liv

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 30-06-09 11:00

Ja 14.00 er jo 13.00 i Dk - og det jeg ledte efter var det faktuelle tidspunkt hvor temperaturen begynder at falde.
Og altså - hvorfor de ånede svar - er der noget galt med mit spørgsmål? eller er det bare tonen
vh vombatsi

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 100 point
Dato : 30-06-09 11:26

Vombatsi: Ja, det er desværre tonen for nogles vedkommende.

Jeg beskrev mine egne erfaringer, men her er nogle "mere tekniske" svar:

Kort oversættelse, derefter den fulde engelske tekst.

What is the warmest time of the day?

Generelt kort før solnedgang, da solen da har haft længst tid til at opvarme jorden.

Usually it is just prior to sunset, when the sun has had the most time to shine on the land and warm it.

I modsætning til den almindelige opfattelse, er den varmeste tid på dagen ikke, 12 frokost.Den varmeste tid er mellem 3:00 og 6:00, lænende mod 6:00.
Despite popular belief, the warmest time of the day isn’t high noon. The warmest time of the day is between 3:00 and 6:00 p.m. and the high is usually recorded between 5:30 and 6:00 p.m. Of course how warm it gets is impacted by weather conditions and latitude.

What is the coldest time of the day?
Den koldeste tid er lige før solopgang.
Though some may believe the coldest time of the day is at midnight, or some time before the sun rises, this is generally not true. The coldest time of the day is usually just after the sun rises. However, there are a few times, especially in the winter, when the coldest time of the day may not be during this morning time period. Weather patterns can play a role in determining when low temperatures hit during the day.

To fully understand why the coldest time of the day is just after sunrise, it is important to understand how the Earth receives and loses heat. The planet is constantly receiving radiant heat from space and returning it to space. The vast majority of the heat the Earth receives comes from the sun. During the day, heat is gained and during the night it is lost. However, just because it is night at your location does not mean the entire Earth is losing heat. One side is losing heat, but the side facing the sun is gaining heat.

As the sun rises, the portion of the Earth that is just beginning to receive the sun's rays is still in the process of losing heat. As with any property governed by inertia, it takes a little time to reverse this trend. Meteorologist David Cook at the Argonne National Laboratory explains "Because the sun is so low to the horizon at sunrise, most of the energy is absorbed by the distant atmosphere."

However, weather changes from day to day and the coldest time of the day may not always be during the time right after dawn. In some cases, a cold front could pass through a location, leading to cold temperatures at any point during the day, if the front is powerful enough. If this happens, the coldest time of the day will likely be in the hours after the front passes through.

While your part of the earth has the greatest amount of sun exposure during the early afternoon hours it takes time to heat the surface of the earth. The delay between maximum sun exposure and the warmest time of the day is called thermal response. How long it takes to heat up your little spot on the planet depends on latitude and the time of year. Usually it takes about three to four hours.

Godkendelse af svar
Fra : vombatsi

Dato : 30-06-09 18:59

Tak for svaret frieda.