/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Ejerforening
Fra : Luke2000
Vist : 920 gange
100 point
Dato : 28-06-09 15:55

Når der skal vælges medlemmer til en ejerforening, hvem kan så vælges ind?

Det er sådan at der hvor jeg bor er der en ejendom, hvor lejlighederne til dels er ejet af et boligudlejningfirma og til dels private ejere.

1. Har lejerne fra boligudlejningfirma stemmeret til hvem der bliver valgt ind i ejerforeningen eller er det boligudlejningfirmaet som tager deres stemmer? Eller er det evt en fordeling.

2. Mine forældre ejer min bolig så jeg sidder som lejer har jeg stemmeret ved generalforsamlingen eller er det mine forældre det tager den?

Jeg har sikkert nogen flere spørgsmål men stiller jeg lige i et nyt hvis det er aktuelt.

Ps. har også læst Bekendtgørelse om normalvedtægt for ejerforeninger, men som det er med sådan nogen love er de næste umulige at læse og forstå.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=26866#B1

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 28-06-09 16:07

Citat
Når der skal vælges medlemmer til en ejerforening, hvem kan så vælges ind?

Ejerne selvfølgelig

Citat
1. Har lejerne fra boligudlejningfirma stemmeret til hvem der bliver valgt ind i ejerforeningen eller er det boligudlejningfirmaet som tager deres stemmer? Eller er det evt en fordeling.

Hvis boligforeningen er EJERNE er det dem der har en stemme pr lejlighed....

Lejerne kan IKKE være stemmeberettiget med mindre de har fuldmagt fra ejeren.... (der så ikke kan stemme)

Citat
2. Mine forældre ejer min bolig så jeg sidder som lejer har jeg stemmeret ved generalforsamlingen eller er det mine forældre det tager den?

Det er dine forældre, men de kan sagtens overdrage den til dig med en fuldmagt...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-06-09 16:29

Det står altsammen i foreningens vedtægter, dem kender du bedre end os udenforstående

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-06-09 16:42

Min ene søn bor i en forening med både ejere og lejere. Ejerne er i overtal og har deres egen forening og lejerne har deres lille forening. Det er to adskilte foreninger, men de snakker sammen.

Det må indrømmes at det som regel er ejerne der bestemmer omkring udearealerne, men lejerne kan nedlægge veto. Men som o.v.n. skriver, læs jeres vedtægter, det står der.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-06-09 18:31

De eneste der kan svare på dine spørgsmål er vedtægterne for ejerforeningen.
Der kan være forskel fra forening til forening.

Jeg har nogle lejere som møder til møde med grundejerne, da jeg ikke selv har tid.

Lejerne ved jo mere omkring hvad der foregår i området.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-09 19:30

Citat
Jeg har nogle lejere som møder til møde med grundejerne, da jeg ikke selv har tid.

Lejerne ved jo mere omkring hvad der foregår i området.

Det er jo lige præcis det jeg mener, men du har jo så givet grønt lys for det som EJER....

Uden ejers godkendelse kan lejere ALDRIG have stemmeret - så er det jo ikke en EJERFORENING men en BEBOERFORENING

Og det er langt fra alle ejere der giver deres stemmeret videre da der kan være forskellige interesser ejere og lejere imellem.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-09 19:33

Jeg har sågar set en udstykning der har endnu flere foreninger, nemlig

EJERFORENING
GRUNDEJERFORENING
ANDELSBOLIGFORENING
BEBOERFORENING

Det er ikke altid nemt at blive enige

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-06-09 22:05

Citat
Uden ejers godkendelse kan lejere ALDRIG have stemmeret
det kommer skam an på, hvad der står i vedtægterne, det skal også stå i foreningens vedtægter, om der kan gives fuldmagt til andre end den stemmebertigede, det er forskellig fra forening til forening, aldrig noget som kan gives et generelt svar på

Godkendelse af svar
Fra : Luke2000

Dato : 29-06-09 01:58

Tak for svaret refi.