/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gipspladeloft 60x40 cm plader
Fra : Guild
Vist : 9178 gange
200 point
Dato : 28-06-09 15:18

Hej Kandu,

Jeg har et hus fra 1968, hvor lofterne er gipsplader 60x40 cm opsat med "pin-up" (2 små trælister på bagsiden. Pladerne er opsat forskudt. Det var sikkert trendy .. dengang. Men jeg/vi er godt trætte af de mange samlinger. Loftet ligner et "skakbræt". Samlingerne er ca. 5 mm brede og 5 mm dybe.

Nu mit spørgsmål:
Kan man (med held) udspartle dissse samlinger, og få et holdbart resultat der ikke revner / krakelerer ? og hvor overfladen er een stor helhed (uden synlige spor af de gamle samlinger.

Hvis ja, hvilken spartelmasse og metode ?
Det drejer sig om 3 lofter, og arealet er totalt 62 m2

Jeg ved godt, at det "nemmeste" vil være at rive hele "skidtet" ned, og montere ekssempelvis 120 x 240 cm plader, men tiden og ambitionerne rækker ikke så vidt.

/Guild

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 28-06-09 15:31

vedr dine samlinger du skal sq være mere end udlært maler for ikke det bliver at se.
2. du skal bruge lige så mange kroner til spartelfarve som det vil koste dig i en gang nye 120x240 plader. og så samtidig, er de jo forberedt til spartling og forstærknings strimler. og tiden ville du kunne spare masse af,

lån en vogn som løfter pladerne op til loftet, snildt og nemt

men husk for gud,s skyld og give de gamle plader masser af skrue inden start, for ellers hænger det bare nede om ørene på dig inden du er færdig.

kjeld

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 28-06-09 15:35

hej igen

vil du så gøre det ekstra flot, så du camuflere samlingerne endnu mere,

så kommer du 2½ liter kREDERINGS FARVE I TIL 1O LITER MALING

KJELD

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-06-09 17:57

Disse plader med lister blev mest brugt af hobbyfolket, samme størrelse uden lister blev brugt af professionelle.

Det giver et majestætisk svineri at rive dem ned, så hvorfor ikke bare sætte de nye ovenpå de gamle............eller rettere nedenunder.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 28-06-09 18:07

Luffea du glemte at nævne sikker hedde´n, for det plejer du da ellers ikke og gøre, på nogen måder,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-06-09 18:29

Næeh, ikke før man fandt frem til fremgangsmåden.

Hvis et gammelt loft skulle brækkes ned er sikkerhedsbriller et must, især hvis der opppe under er et gammelt pudset loft, og skarpe stykker kan jo smadre et øje.
Selve de nye plader sviner ikke når nogle af dem skal have et snit og derefter brækkes.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-06-09 19:47

fr at sige det lige ud, kommer det til at ligne lort hvis de spartler samlingerne. løsningen er hele gipsplaer sat op i stedet for. og så 4-5 gange spartel.
hvis du ikke er øvet, bør du lade en maler gøre det for dig.

tømreren

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 28-06-09 19:52

Næææeeee luffea det var ikke noget med briller eller sikkerheds træsko jeg tænkte på luffea, næææææ ee du nævner og sætte nye op under, de gamle, så er det også 100% nødvendigt at efter skrue de gamle plader,
for næste gang der koges f.eks kartofler ude i køkkenet, så er der store
chancer for så kommer hele dynen ned på gulvet,, og det giver svineri af højeste klasse,
vekommende her der skal have lavet noget ved sit loft, og vælger det sikreste og hurtidigste med en gang nye plader, har vedkommende så ikke
en dampspære folie i forvejen så er det klogt og lægge en sådan imellem
men har han en så skal han holde nallerne helt væk for folie igen med 100% sikkerhed,
kjeld

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 200 point
Dato : 28-06-09 21:07

Der er 4 løsninger på dit problem....
1) Du kan spartle loftet med papirstimel i samlingerne. (3 gange fuldspartling) Opsætning af papirstrimel med gibsspartle og 2 gange fuldspartling (sandspartle), slibning, pletspartling, grunding, filt og sidst plast/loftmaling i en glans 01/02 mat.

Vigtigt:
Hertil skal det siges at det ikke er lige meget hvordan papirstrimelen vender, og der er ingen garanti for at alle samlinger holder (pladerne arbejder, så vær`sikker på at pladerne er fastgjort)
Og hvis du vælger denne løsning skal loftet også lige have en vasketur med grundrens og en plastgrunder så vedhæftning/bunden er i orden.!
Det kan sagten lad`sig gøre - hvis man ved hvordan man gør`?

2) Opsætning af gibsplader på det eksisterende loft + overstående malerbeskrivelse (1)
Lav en forskaling med bræder på loftet, så de passer med gibspladerne o.s.v

3) Ombygning af hele loftet..

4) Få fagmænd til at lave det for dig, hvis du ikke har overstående forudsætninger/færdigheder.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 28-06-09 21:31

Citat
Næeh, ikke før man fandt frem til fremgangsmåden.

fra luffea

Luffea har du set ned over tråden pt.

Var du godt klar over, at man er tre dobbelt dum her på kandu siden

spørgsmålstilleren skal have det at vide tre gange hvordan han skal ordne sit loft problemer, luffea det er simpelhend sørgeligt, og en stærk
medisin og sluge for en håndværker, hvad mener du luffea.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-06-09 01:21

vic2000
Nu har der jo manglet en erfaren i denne tråd indtil McBobo skrev alternativerne.

Det med at skjule samlingerne anede mig da det er et kæmpe arbejde hvis der ikke må ses efterfølgende, selv når man sætter en helt ny væg op med plader skal samlingerne laves ordentligt hvis man ikke skal se noget bagefter.

Godkendelse af svar
Fra : Guild

Dato : 29-06-09 15:43

Tak for svaret McBobo.

Mere præcist kan det vel ikke udtrykkes. Det bliver en 3/4 løsning .. nemlig med ombygning af hele loftet og godt guided af en proff. Har dog besluttet at udsætte projektet, til vi har en bedre arbejdstemperatur. Lige nu er der ca. 50 grader på loftet

At mit spørgsmål også skulle give anledning til et "hunde-slagsmål", er vel bare udtryk for at "der er liv derude" .. trods varmen.

Hilssen
/Guild

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 29-06-09 19:44

Selv Tak Guild og held og lykke med loft projektet.... Prof Maleren/McBobo
Har du spørgsmål til projektet spørger du bare igen.....pyha da,da der er varme... Skåååll