/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Screenshot +scroll
Fra : Line99
Vist : 799 gange
70 point
Dato : 28-06-09 15:14

Hej

Kan du anbefale et godt helst gratis screenshot program, der kan scrolle, altså tage billede af skærmen også når billedet ''gemmer'' sig udenfor /nedenfor skærmområdet ??

Håber I kan hjælpe

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-09 15:34

Til dette behøver du intet program

Du benytter i stedet denne on-line service: http://www.browsershots.org/

..det gør jeg, når jeg tester websider. Man kan vælge præcis de/-n browser/-e man ønsker skal rendere kildekoden og kan til-/fravælge diverse indstillinger for: Skærmopløsning, farvedybde, Javascript, JAVA og Flash. Man kan ligeledes vælge et specifikt operativsystem.

Vær forberedt på det er en populær og 'tung' side, så lad være at gabe over for meget, men nøjes med at vælge en enkelt browser ad gangen.

Du kan selvfølgelig også teste andre websider end dine egne (..siden SKAL være oploadet først !)

Sidst men ikke mindst: Hav stor tålmodighed...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-06-09 15:51

Hej

Den side ser vildt spændende ud, men er det ikke sådanne noget hjemmeside 'noget' ??

Det kan jo være at jeg har forklaret mig tosset... Det jeg mener er, at jeg plejer at bruge dette lille prog: http://www.mirekw.com/winfreeware/mwsnap.html
,,, men den kan ikke nappe der fylder mere end skærmen.

(PS. Tålmodighed er ikke det jeg har mest af. Men har hørt at det kommer når man øver sig )

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-09 16:18

Ok. Jeg misforstod dig. Sorry

Men spørger du ikke om lidt vel rigeligt så?

Du ønsker et program som kan lave et scaleret billede af et tilfældigt program, som Word, Internet Explorer, Adobe Acrobat Reader, Exel, Access, Eclipse, Jcreator, PhotoShop ..og i titusindvis af andre programmer, der er i stand til at scrolle sider, som IKKE kan vises i deres helhed i det aktuelle vindue/skærmbillede.

Hvorledes forestiller du dig, at noget sådan skulle kunne skrues sammen?

Mig bekendt eksisterer noget sådant kun til specifikke programmer. F.eks. til et udvalg af browsere på forskellige platforme (IE, Firefox, Opera osv. samt; MAC, Windows XP/Vista, Linux osv.) jf. den 'service' jeg henviste til.

Du ønsker jo i dit spørgsmål netop IKKE et screen-dump/screen-shot program, da et sådant ALTID vil være et billede af den aktuelle skærmside med eller uden Proceslinje og hvad der ellers befinder sig uden for vinduets rammer.

Så ja... jeg synes du formulerer dig en smule uklart

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-06-09 16:24

Så er det da bestemt mig der må sige undskyld

jeg har ikke altid overblikket der kan se om jeg stiller et svært eller nemt spørgsmål
og
nogle gange er det da også sævrt at forklare hvad man spørger om

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 70 point
Dato : 28-06-09 16:24

..og så er der jo altid tekstbehandlingsprogrammer, der som regel har en funktion (evt. som visning af udskrift), som kan vise et dokument i sin helhed ...altså scaleret ned.

Men denne funktion er jo kun for specifikke filtyper (*.doc, *.txt, *.pdf osv.)

Præcis som alle billedredigeringsprogrammer kan det samme med grafikformater (*.jpg, *.tif, *.gif, osv.)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-06-09 16:28

,,,,,,,, tak for forsøget - undskyld ulejligheden

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 28-06-09 16:29

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-06-09 16:30
Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-06-09 16:30

,,,,, ja undskyld igen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-09 16:47

Jeg skal gerne prøve at forklare i simple vendinger, hvilken funktionalitet det program jeg tror du ønsker, skal opfylde:

Alt som ikke vises på skærmen må jo være 'lagret' som information/data ...et sted: Hukommelse, harddisk, usb, CD/DVD ..eller en on-line forbindelse til en datastrøm.

Ofte vil denne information befinde sig i en separat fil med et bestemt format. Programmer som læser og forstår (fortolker/renderer) dette filformat vil i særlige tilfælde, som nævnt for; browsere, tekstbehandlingsprogrammer, regneark, grafikredigerinsprogrammer osv., kunne vise HELE indholdet på engang vha. af en scaleringsrutine, ..men ikke alle typer programmer.

Det dit program skal kunne er; at læse og forstå alverdens filformater, lave en simulation af det program der 'normalt' ville læse filen og dernæst 'oversætte' indholdet til en grafisk repræsentation der gør, at det visuelle indhold kan vises på pc'ens aktuelle skærmformat. Ikke nok med det. Det skal samtidig kunne vise det aktuelle 'kilde-'programs brugerflade i en grafisk fremstilling.

Jeg tvivler stærkt på, at noget sådant er lavet

Alternativt kunne det måske implementeres som en simulation af operativsystemts interne parser og så udmaske grafikinformationen derfra ....hvilket forekommer mig om muligt, for endnu mere usandsynligt.

</TVIVLERBANDEN>

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 28-06-09 16:49

(PS. Tålmodighed er ikke det jeg har mest af. Men har hørt at det kommer når man øver sig )

Det hedder også: når man tøver sig

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-09 16:55

Jo jo Klaudi... et stykke ad vejen, men dog for et begrænset antal applikationer og filformater:
Citat
Supports 15 screen capture modes.
* Grabs video image of some DVD or game programs.
* Automatically vertically scroll and capture the contents of a window.
* Captures menu bar and cascaded menu.
* Highlights selected region without screen flicker.
* Automatically saves file's properties - directory configurable.
* Supports image files in BMP, JPEG, GIF, PNG or TIFF formats.
* Copies the screenshot to clipboard manually or automatically.
* Automatically sends captured images as e-mail attachments.
* Allows both stretch and move modes to the grabber by toggling with the right mouse button when capturing areas.
* Redefines favorite hotkeys.
* Supports zoom In/Out and undo/redo 10 steps.
* Provides custom and preview print layout.
* Supports powerful image editing functions.

..og så er det overhovedet ikke gratis. Det er shareware med begrænset funktionalitet og prøvetidsbegrænset.
Citat
Any Caprure Screen is a shareware, the downloaded trial version is for evaluation purpose only. For trial version, there is functionality limited for only 60 times output(such as image format file, clipboard, printer). For registered version, there is no functionality limited.

..det er desærre KUN selve download proceduren ..som er gratis

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-06-09 16:58

Ja desværre, ser ellers ud til at være et godt prg

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-06-09 05:43

Nu håber jeg at jeg husker rigtigt og det er den sidste freeware version af programmet,jeg bruger en nyere version med licens.
http://manse9933.dk/sub/temp/FSCaptureSetup53.exe

http://www.manse9933.dk/test_info/vis/vis_img/4.jpg

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-06-09 08:51

Heeeyyyyy flere indlæg

Hvor er i søde alle sammen

-----------------------------------------------

Jeg spurgte jo fordi jeg er ved at være lidt træt af pdf måden at gemme ting på :-/ Her barberes virkeligt meget af på det man gemmer:-/

Bruger gratis Novapdf, der ligger som en printerfil
denne: http://www.novapdf.com/
,,, den aktiveres som option, når man vælger print !!

og så bruger jeg også .. .
gratis Nitro add-on til Firefox... Den er online
denne: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/636
,,, den aktiveres som option, i FILER > gem side som pdf
MEN her er der også ofte KØ !!.. Det er laaaaangsomt, og hvis filerne er for ''store/lange'' ''kløjs'' systemet og knækker
ps.
findes også til IE, Chrome og Safari
her: http://www.pdfdownload.org/
MEN ellers vil jeg sige at Nitro pdf er rigtig fin, laver flotte sider.

Kan i øvrigt se at der tilbydes flere pdf muligheder!!. Hmmmm... det kunne være at jeg liiiige skulle tjekke det ud

------------------------------------------------------

Jeg spurge også om I kunne ANBEFALE et program; det var mest så jeg kunne slippe for at sidde og afprøve alt muligt - som Molokyle også bemærker: Der er jo mange begrænsninger !! Men fra tid til anden kommer der jo pludselig forbedringer, så over tid kan noget nyt være blevet udviklet, som jeg ikke ved noget om før jeg får spurgt !?!?!

Jeg vil så prøve at blive bedre til at spørge, men så må I også spørge til mit spørgsmå, hvis jeg forklarer ''fjollet''. Please

-----------------------------------------------------

Jeg søgte også selv lidt videre, og fandt denne add-on til Firefox..
denne: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1146
,,, den er faktisk heller ikke så dum. Det kan godt være, at den ikke kan ''nappe'' alt; og den kan følgeligt heller ikke ''nappe'' når browseren er slukket. Men ''alt'' ligger ud over min fatteevne; det overblik og computer-snilde har jeg simpelthen ikke. Jeg må nøjes med at stykke lidt sammen hist og pist Bl.a. takket være jer

---------------------------------------------------

Manse jeg prøver lige dit link

--------------------------------------------------

Foreløbig 10000000 tak for alle indlæg

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-06-09 14:15

Citat
,,, den er faktisk heller ikke så dum. Det kan godt være, at den ikke kan ''nappe'' alt; og den kan følgeligt heller ikke ''nappe'' når browseren er slukket. Men ''alt'' ligger ud over min fatteevne; det overblik og computer-snilde har jeg simpelthen ikke.

ALT ...dækker, tror jeg nok, nok over ALLE websider; *.htm, *.html, *.nsf, *.asp, *.php osv.

Det er jo rent teknisk heller ingen udfordring, da 'alt' der behøves; er en URL ...og VUPTI:

ALT: (Tekst; brødtekst, fonts, tekstformatering osv., Billeder; placering, type mm., Video; *mpg,*avi, wmv, osv., Scripts; (X-)HTML, XML, VB-/Javascript, mm. ..serverside undtaget ..og hva' har vi?
..ligger pænt og nydeligt gemt systemets 'Temporary Internet Files ..eller tilsvarende) for, at kunne renderes af en I-net parser/motor, som f.eks. Firefox egen af slagsen

Når du loader en internet side, så downloades jo hele indholdet fra internet-serveren til din maskine lokalt. ...uanset om du kan 'se' det på skærmen eller ej

Det downloadet indhold (websiden) vises så i din browser ..på den plads der er til rådighed på skærmen vel at mærke. En snild sag at generere et 'screen-dump' (= misvisende betegnelse) af HELE siden, ud fra det downloadede indhold (... stadig = websiden).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 30-06-09 20:33

du har jo blacklistet mig fra din pm

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-07-09 12:13

Line99 -> Nøeh... jeg har/havde bare ik' "tilladt" dig, at entrere i min privatshere

Imodsætning til div. spørgsmål her på Kandu.dk, som jo foregår i offentlighed og hvor BLACKLIST funktionen er, at betegne som; CENCUR, så er menu'en: "Vis private indlæg" jo netop IKKE offentlig, men PRIVAT, hvorfor der næpe kan være tale om hverken BLACKLISTNING eller CENCUR. Nærmere om 'hemmeligt nummer/-adresse'

</MOLOKYLE>