/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Toppakning Mazda 626
Fra : anyway
Vist : 2886 gange
100 point
Dato : 28-06-09 09:01

For en uge siden fik vores bil ny toppakning. Samtidig blev topstykket planslebet. Alt skulle så være ok. I lørdags var vi på en længere tur, men måtte køres hjem af Falck, da kølervandet kogte og jeg kunne se der var masser af olie i vandet.
Nu skal jeg så have snakket med værkstedet i morgen mandag.

Mit spørgsmål er:
1) Er dette ikke en "ommer". Jeg skal vel ikke betale for noget der ikke er ok.
2) Hvis selve topstykket havde taget skade, burde man så ikke have haft konstateret dette, da toppakningen blev skiftet. Det er vel mekanikeren der er eksperten og ikke mig.

Seriøse svar ønskes gerne i dag, så jeg har lidt "viden" inden jeg skal snakke med værkstedet i morgen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-09 09:34

Citat
Er dette ikke en "ommer".

JO

Men men men....

Du har sikkert også fået at vide at den IKKE skal behandles som en Formel 1 de "første" km......

Citat
Det er vel mekanikeren der er eksperten og ikke mig.

Igen ja.....

Men det er vel ikke ham der har planslebet det i "værktøjshøvlebænken".....

Historien melder ikke noget om HVILKET værksted du har været på....

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-06-09 12:08

Der er flere fejlmuligheder i den ”reparation”

de gange jeg har fået et topstykke planslebet,
har det altid været på et seriøst specialværksted (cylinderservice)
de,.. trykprøver ALTID topstykket ved samme lejlighed,.. netop for at undgå
den slags,

det er faktisk tit topstykket er revnet, når motoren har været 'for varm',
(i sjældne tilfælde kan motorblokken være revnet)

den slags revner er som regel så svære at opdage, så de kun kan ses når motoren
er varm,.. derfor får en ’rigtig’ mekaniker altid topstykket trykprøvet,

men derfor kan motorblokken jo godt være revnet,…

det er nok ikke tilfældet,.. den kørte vel ok da du hentede den,.. og lige var rep, ??

det kan blive svært at placere skylden,…
efter sådan en rep… skal bilen køres ’normalt’,.. jævnt roligt,.. (ikke race)
det har du vel gjort, ??

det kan også være mekanikeren der ikke har været tilstrækkelig omhyggelig,
ved genmontering af topstykket,.. fx ’glemt’ noget ’skidt’ på pakningen,
glemt nye strækbolte,… ikke spændt topstykket korrekt, osv. osv.

han vil nok påstå det er dig der er noget galt med,…

selvom det skulle vise sig at topstykket ’NU’,.. er revnet,..
er det ikke ensbetydende med at det også var det sidste gang, sååååå
det kan blive en svær diskussion,…….. det afhænger af mekanikeren.

spørg ham, (i morgen) om topstykket blev trykprøvet sidste gang,..
og i så fald hvor,….

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 28-06-09 12:08

Det er uden betydning hvilket værksted du har fået til at udføre arbejdet.
Jeg har heller aldrig i mit 35år lange liv med biler på noget tidspunkt fundet dokumenteret at en toppakning skal "køres til".

Det er en ommer.
Fyr et medlemsskab af på FDM og lad dem pudse hele papirmøllen på værkstedet, hvis ikke de erkender deres ansvar på arbejdet.
Det bliver en særdeles god investering.
Længere er den ikke.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 28-06-09 14:36

Uskift tpstykket

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 28-06-09 16:31

Normalt på Mazda at topstykket er revnet og køleren fyldes med olie.

Værkstedet har nok skiftet toppakning uden trykprøvning, og planslibning, da pakningen tit er tæret og man tror at det er fejlen.

Hvis der står planslibning på regningen, er topstykket normalt trykprøvet efter afkogning og så burde der være reklamation på arbd,løn. Men du kommer nok til at betale for en et nyt topstk.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 28-06-09 19:52

Tak for de mange input.
1) Jeg har ikke fået besked om at køre pænt efter rep. Men jeg er en ældre herre og kører aldrig race.
2)
Citat
den slags revner er som regel så svære at opdage, så de kun kan ses når motoren
er varm,.. derfor får en ’rigtig’ mekaniker altid topstykket trykprøvet,

Alt andet vil vel være tåbeligt, når den alligevel er adskilt.
3)
Citat
Det er en ommer.
Fyr et medlemsskab af på FDM og lad dem pudse hele papirmøllen på værkstedet, hvis ikke de erkender deres ansvar på arbejdet.
Det bliver en særdeles god investering.
Længere er den ikke.

Det kan jo blive resultatet, hvis han ikke erkender sit ansvar.

Hvis topstykket er røget, er det klart at jeg skal betale for det, men ikke de ca 8000 for toppakning, een gang til.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 28-06-09 20:39

Når det går i kog, kan det skyldes at termostaten ikke lukker op når vandet bliver varmt og derfor ikke kommer til at cirkulere ud i køleren. Resultatet bliver at topstykket heder op, og så bliver
topakningen utæt. Vandet koger og olien blander sig med vandet. Måske skal termostaten udskiftes,
ellers risikeres det at det hele gentager sig. Mvh. K.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 28-06-09 20:45

Hvis toppakningen er tæt og vetilerne er korrekt justeret, kan du køre ssom det passer dig, det
andet passer sig selv Mvh. K.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 28-06-09 20:56

Citat
Når det går i kog, kan det skyldes at termostaten ikke lukker op når vandet bliver varmt og derfor ikke kommer til at cirkulere ud i køleren. Resultatet bliver at topstykket heder op, og så bliver
topakningen utæt. Vandet koger og olien blander sig med vandet. Måske skal termostaten udskiftes,
ellers risikeres det at det hele gentager sig. Mvh. K.

Termostaten blev skiftet ved rep.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-06-09 23:12

Det havde vært sjovt at høre hvad værkstedet siger om dette.Håber du ikke lukker spørgsmålet, før du har fortalt os hvordan det gik. Jeg synes du har betalt rigelig for den job. Efter bogen tager det 4,70 timer at demontere/ montere topstykke+ fræsing af topstykket der ikke koster så meget.
alimak

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 28-06-09 23:15

Jeg skal nok melde tilbage i morgen.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 29-06-09 09:35

Har netop været ved mekaniker.

Han har erkendt at det er ham der hænger på regningen.

Nu er han så ved at undersøge priser på topstykke/ombytningsmotor
set i forhold til en anden bil.
Det er ikke så nemt, da det er en 20 år gammel Mazda 626.
(Han siger i øvrigt at det er unormalt at trykprøve topstykket ved
udskiftning af toppakningen)

Vi er og har været utrolig glade for bilen, der aldrig har kostet i rep.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-06-09 13:03

Citat
(Han siger i øvrigt at det er unormalt at trykprøve topstykket ved
udskiftning af toppakningen)

tror du, . han ER udlært,..

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-06-09 13:06

nå,... men hovedsagen er vel også at han erkender sine fejl,.. så er der ingen problemer i dét

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-09 13:31

Citat
Han siger i øvrigt at det er unormalt at trykprøve topstykket ved
udskiftning af toppakningen

Citat
Samtidig blev topstykket planslebet

Vil det sige det slet ikke er blevet planslebet

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 29-06-09 14:38

Jo topstykket er blevet planslebet. Mekanikeren siger det koster 1000 at få det trykprøvet og da det er så yderst sjældent han har været ude for revner i topstykket, har han fravalgt denne proces.

Det er forøvrigt et Autopartner værksted:
http://www.autopartner.dk/326.cms

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-06-09 20:53

Det koster ikke 1000 kr at få trykprøvet topstykket. Det gør man på max. 10 minutter.
alimak

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 29-06-09 21:25

Citat
Det koster ikke 1000 kr at få trykprøvet topstykket. Det gør man på max. 10 minutter.

Det har jeg jo lidt svært ved at modsige, når han siger det. Så må jeg jo finde et link der dokumenterer at det er usandt at det koster så meget.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-06-09 22:23

Citat
Det har jeg jo lidt svært ved at modsige, når han siger det. Så må jeg jo finde et link der dokumenterer at det er usandt at det koster så meget.

Han har sikkert stadig svært ved at indrømme sin / sine fejl,
det skal du ikke lade dig ’dupere’ af
du kan sagtens overbevise ham hvad prisen er på,.. 1 stk. planslibning af
topstykke,.. incl, trykprøvning,

Det er bare og ringe til et cylinderservice firma, i dit område, (prøv 2 – 3 forskellige)
samtidig kan du få at vide hvor meget trykprøvningen koster ekstra, når de nu har ’toppen i hånden’
her er et par forslag :

http://firma.eniro.dk/faggrupper/30784/cylinderservice

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-06-09 22:28

samtidig kan du spørge cylinderservice,.. hvad de mener om nødvendigheden af trykprøvning af topstykker,..

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 29-06-09 22:39

EA_HS -> Tak for tippet

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 30-06-09 13:05

Gad vide hvordan man vil trykprøve et topstykke ?

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 30-06-09 19:27

Jeg kan kun læse mig til hvad der står på google.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 02-07-09 17:55

Det er tilsyneladende umuligt at opdrive et topstykke til vores snart 21 år gamle Mazda 626 1.8. Problemet er, at det er 8 ventilers motor. Det ser nok ud til at det er en anden bil vi må belave os på.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 02-07-09 18:58
Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-07-09 19:00

Der er da masser af topstykker/motorer til en 626

Også i den årgang....

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 02-07-09 20:10

refi og alimak -> Det er 8 ventiler vores har og ikke 12. Der var 1 hugger der havde en stående, men trykprøvningen afslørede en revne, så det duede ikke. Han sagde han havde søgt i "hele" Danmark efter et.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-07-09 20:46

Citat
Mazda 1,0/1,3/1,4/1,6/1,8/2,0 8V kr. 1.400+m (kr. 1.750)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-07-09 20:51

PS...

Prisen holder ikke da dit jo ikke kan genbruges.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-07-09 20:52
Kommentar
Fra : anyway

Dato : 03-07-09 20:55

refi -> Jeg kender dit link og Motorlageret er forespurgt. Det passer ikke til vores Mazda. Der må jo åbenbart være forskel også på 8 ventilers motorer. Jeg kender ikke meget til teknik, at jeg tør modsige hvad mekaniker, hugger og motorlager siger.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 04-07-09 01:33

Ja,.. underligt nok,.. ser det sort ud med topstykker / motorer til din Mazda, (i DK)
der er dog nogle stykker til salg via Ebay.de,.. i Tyskland,
http://fahrzeugteile.shop.ebay.de/items/?_nkw=mazda+626++zylinderkopf&_sacat=131090&_trksid=p3286.m270.l1313&_odkw=mazda+626&_osacat=131090

der ligger sikkert også nogle stykker hos de Tyske ophuggere,
prøv at kontakte Mazda i Flensborg, (de taler også Dansk)
de ved sikkert hvordan det ser ud i Tyskland.
http://www.meister-ehrich.de/me_dk.htm

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 04-07-09 11:43

Tak for dine link EA_HS
Jeg tror det bliver til en anden bil af flg. grunde:
1) Vores Mazda er over 20 år og naturligvis rust hist og pist
2) Den har kørt næsten 300000 km
3) Når ikke der kan fremskaffes et brugbart topstykke i DK, føler jeg det lidt risikobetonet at
handle i udlandet.
4) Det er ved at være træls at stå uden bil.
5) Mekanikeren har jo helt cuttet regningen på 7800 på den først rep.

Vores plan med at få den rep. var jo som minimum at køre de 1½ år til næste syn for 10-12000. Det ville være en OK udgift. Nu "svæver" det lidt mere og man kan vel også sige den har tjent os godt. Uanset hvornår man skrotter sin gamle bil, synes man sikkert der er mange gode dele i den endnu.

Jeg lader lige spm. stå åben weekenden over. Under alle omstændigheder tusind tak for de mange velmenende kommentarer og links.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 08-07-09 11:21

Vi har købt en Suzuki Liana Sedan 1,6 fra 2006. Den tror jeg vi bliver glade for. Jeg lader lige spm. stå lidt endnu

Godkendelse af svar
Fra : anyway

Dato : 09-07-09 08:07

Tak for svaret EA_HS.
Tak for svaret EA_HS. Der er kommet mange input som fortjener point, men du var hurtig på banen med at det var en ommer og det gav mig lidt tryghed inden mit besøg hos mekanikeren.