/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sportsfilter på Mazda 323?
Fra : bassenborg
Vist : 1972 gange
100 point
Dato : 27-06-09 12:00

Jeg har en Mazda 323 1.3 fra 1997. Den har lidt svært ved at tage gassen, altså den hænger sådan lidt inden den tager ved.
Jeg har set ved Thansen, at man kan få et sportsluftfilter til 199,- (Ja, jeg ved godt man kan få bedre til mange flere penge), men det er et lille forsøg på at afhjælpe dette lille problem på en billig måde.
Men hvor skal sådan et filter monteres, og vil bilen kunne køre med sådan et?
Skal det sidde ved rød eller blå pil : [URL=http://www.billedeupload.dk/photo/2009-06/3f76e830/Mazda 323a.JPG.html][IMG]http://www.billedeupload.dk/upload/thumbs/2009-06/3f76e830.jpg[/IMG][/URL]
Det jeg tænker er så, at på mit originale luftfilter sidder en luftmængdemåler, og vil det påvirke motorgangen hvis der ikke kommer luft igennem den?

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 27-06-09 12:02

Det første link skal bruges

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 27-06-09 13:29

Filter skal sidde på eller før luftmængdemåler, du kan ikke køre uden den.
Sportsfiltret er faktisk Ok, andre sælger dem til over 600kr
På en BMW 325i øgede det HK fra 196 til 209.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 27-06-09 14:12

Det er dette: http://www.thansen.dk/product.asp?c=2912330221&n=1225864743&pn=1225864750
Der er bare det, at luftmængdemåleren sidder henne på luftfilterkassen(efter den blå pil), og det ser ikke ud til der kan monteres noget efter den.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-06-09 14:29

Hvis det er et billede af din motor, så er du ski blevet snydt, det er jo en KIA

Umiddelbart ville jeg da sætte det ved rød pil

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 27-06-09 14:35

Ja, det kan jeg da godt se nu du siger det. Det havde jeg sgú ikke set. Det er et billede jeg har fundet på nettet. Det sidder dog på næsten samme måde i min. I min sidder luftmængdemåleren ovenpå luftfilterkassen.
Hvis jeg monterer sportsfilteret ved den røde pil, bliver luftmængdemåleren sat ud af spillet.
Går det?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-06-09 14:38

Citat
bliver luftmængdemåleren sat ud af spillet

Der må jeg melde pas, det aner jeg ikke

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 27-06-09 18:11

Andre forslag

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 100 point
Dato : 27-06-09 18:50

Nej, du kan ikke få motoren til, at gå ordentligt uden luftmængdemåler. Men har du prøvet, at skifte det originale luftfilter ? Virker det ikke, skader det heller ikke. Så må fejlen søges omkring indsugningen / indsprøjtningen. Kontroller vakumslangerne for revner og om nogen evt. er faldet helt af. Virker det heller ikke, skal du nok koncentrere dig om spjældhuset og spjældregulatorerne.

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 27-06-09 20:26
Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-06-09 13:10

Er er det fordi din bil ikke kører ’normalt’,.. ?

det er en dum ide at montere et ’sportsfilter’ før din motor er i orden, (kører ok)
få evt. bilens computer testet,.. inden du begynder at montere ekstra udstyr,
i værste fald risikerer du at den kommer til at køre endnu dårligere,

man reparerer ikke en fejl,.. ved at montere et ’sportsfilter’,…
iøvrigt skal du ha' luftmassemåleren med i 'systemet',..
den sidder sandsynligvis inde i filterboxen (under den blå pil)

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 01-07-09 22:59

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 01-07-09 23:51

Selv tak da, og pøj pøj med, at få styr på dyret.