/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lån fra eget firma.
Fra : KvikStart
Vist : 2413 gange
100 point
Dato : 27-06-09 10:16

Nu ved jeg ikke om jeg er under korrekte kategori, eller om spørgsmålet rettelig høre under "Bogholderi"

Lad os prøve:

Evt. henvisninger til SKAT hjemmesider, eller andre former for dokumentation er meget velkomne

Som selvstændig har jeg dette år optjent lidt penge ved siden af min løn, i mit enkeltmandsejede firma.

Kan jeg bevilge mig selv eller min søster et lån til køb af privat bil, eller vil dette blive anset som et privat udtræk.

Jeg har naturligvis tænkt både at returnere lånet over et par år, samt at betale rente at lånet, men har naturligvis et ønske om ikke at beskattes af beløbet, før jeg reelt udbetaler det til mig selv.

Takker på forhånd for svarene.
Hilsen KvikStart

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-09 10:26

Er det et enkeltmandsejet firma bliver du da beskattet af beløbet uanset hvordan du vender og drejer det (når året er gået)

Om du privat (for det er det jo) låner din søster penge har da for så vidt ikke noget med dit regnskab at gøre....

Hvis du derimod mener at du vil trække pengene ud af firmaet (som en udgift) - ja så bevæger du dig på meget gyngende grund - for så er bilen jo et aktiv.....

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 27-06-09 10:30

Som selvstændig har jeg dette år optjent lidt penge ved siden af min løn, i mit enkeltmandsejede firma.

Kan jeg bevilge mig selv eller min søster et lån til køb af privat bil, eller vil dette blive anset som et privat udtræk.

det kan jeg nemt svare på,

hvis ikke dit firma er APS eller A/S så kan du give dig delv alle de lån du vil.

men hvorimod er det sådan at Aps eller A/S må ikke låne ud til direktionen
på ingen måder.

men hvori mod du som privat person godt må låne Aps eller A/S penge eller andet.
kjeld

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 27-06-09 10:41

Der er ingen steder der står at det nødvendigvis skal være med renter, for at låne ud.
så man skal beskattes af disse,

giv din familie en bil i firmaets resi. og lad dem så betale de omkostninger der her med er forbundet, for så har du altid en positiv ting i firmaet, som så er til fordel både for din søster og dig selv.

kjeld

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-06-09 11:30

Jeg ville også købe en bil i firmaregi, det kræver ikke engang Stein Bagger-metoder.
Og selv om Du er alene i firmaet kan det kræve både en direktionsvogn og en varevogn.

Jeg kender en direktør hvis kone, datter og elskerinde alle havde "konsulentbiler"

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 27-06-09 14:20

Hverkem direktionen eller beslægtede personer må tage lån i et aps eller et a/s

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 27-06-09 14:23

vic2000
vil du prøve at oversætte dit svar fra klokken 1041

jeg mener at du med resi mener regi er det korrekt

per

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 27-06-09 20:09

Citat
Hverkem direktionen eller
fra per

til per
jeg kan se du har fundet ud af hvad der menes. men kunne du så ikke lige selv tage en selv rangsagelse, vedr, din egen stavning, så kan andre måske finde ud af hvad du mener, brug da for fannen tiden på noget sjovt, i stedet for at belære andre, jeg håber ikke du er så stort et røvhul at du ikke vil kommentere det, dine egne fjler.

kjeld alias vic2000

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 27-06-09 20:13

Citat
Hverkem direktionen eller beslægtede personer må tage lån i et aps eller et a/s

per hvorfor gentager du, nogen som har givet svar på det samme, tidligere ????

s.u.b.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 100 point
Dato : 28-06-09 12:40

Spørgeren, der kalder sig KvikStart, oplyser, at han eller hun driver selvstændig vikrsomhed. Nu fremgår det ikke, hvilken type virksomhed, hvordan den er struktureret, eller hvordan det finansielle grundlag er skruet sammen. Derfor er det heller ikke så let at give et råd, der holder i det virkelige liv og det ses af nogle af svarene.

Umiddelbart ville man måske sige, at du to 'hovedmenuer', du kan vælge mellem er enten (1) at udbetale til dig selv eller din søster i form af yderligere løn, bonus, udbytte eller frynsegoder under en eller flere former eller (2) at konsolidere virksomheden, f. eks. ved at henlægge overskuddet eller en del af det til imødegåelse af kommende regnskabsår. Konsolidering kan udføres på mange forskellige måder, en af dem kunne være at investere i lagervarer, bygningsforbedringer eller andre afskrivningsberettigede dispositioner.

Men spørgeren har sikkert også en fornemmelse af, at kandu.dk ikke er det optimale sted at hente revisor-, advokat- eller konsulent-rådgivning. Inden for de brancher siger man ofte: 'Et gratis råd er den pris værd, som man har betalt for det'. Du kan måske være heldig at finde et eller andet 'smart-ass'-råd, som lyder fint efter et par glas vin på en varm sommerdag, og som du senere kan bruge halve og hele år på at slås med skattevæsenet om. Hvis du føler, det lyder rigtig godt, så gå bare linen ud. Men hvis du har omløb i hovedet - og det har du ganske givet, når du kan få en nystartet selvstændig virksomhed til at give overskud i det herrens år 2009 - så søger du rådgivning hos virksomhedens revisor. Og hvis du ikke har sådan en, så skynder du dig at anskaffe en snarest muligt. Hvis der er nogen, der tror, at du sagtens kan drive virksomhed uden at få brug for en revisor, så tror jeg, de har undervurderet din intelligens.

Godkendelse af svar
Fra : KvikStart

Dato : 01-07-09 14:26

Tak for svaret Oldboston - Jeg tror jeg vil benytte dit råd