/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
brændeovn, åben/luk sys. vand
Fra : kimmerrild
Vist : 403 gange
40 point
Dato : 26-06-09 23:57

Hejsa.
Er der nogen der kende svaret på dette?
Jeg er igang med at købe en brændeovn, med vandtilslutning. Der er 2 systemer, en åben el. lukket system, hvor den åbne er en beholder på loftet som er isoleret, hvis brændeovnen koger, jamen så har den hele beholderen der koger i og det overskydende vand kommer i et afløb.
I et lukket system er der en ventil som åbner for brugsvandet hvis vandet kommer på de 98 grader . ventilen åbner for brugsvandet og køler dermed brændeovnen.

Er det kun lovligt at bruge den lukkede system i f.eks byvand? jeg bor ude på landet, og hvis strømmen går, så forsvinder både vand og cirkpumpen samtidig. Kan man koble cirkpumpen og brønden på hver sin HPFI, og derved får man en meget større driftsikkerhed, stort set den samme driftsikkerhed som et by-vandværk har, dog har en byvandværk meget større bufferbeholdning, og jeg har nok kun 100 ltr.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-06-09 00:15

Du skal absolut holde dig til systemet med åben ekspansion.

jeg har billeder af sådan et lille hus efter a´t en elktruiker havde slukket for strømmen for at lægge noget om i forsyningen.

Taget havde været oppe og lette da kedlen ikke kunne tåle tørkogning under tryk.

Kommentar
Fra : kimmerrild

Dato : 27-06-09 00:43

Jeg ville stadig foretrække et lukket system, da jeg indenfor overskuelig fremtid skal have byvand alligevel, 5-6 år - eller når jeg lige finder 50.000 kr. til formålet

Men det er nu mere om lovgivningen tillader et lukket system hvis der ikke er byvand. Jeg ved ikke om det er den enkelte skorstensfejer der afgør det. Jeg kan sagtens sætte en UPS "batteri" på lige cirkpumpen, hvorpå den så ville kunne køre i 10 timer uden problemer, en sådan UPS kan jeg finde til lige omkring 1000 kr. "500VA". Men hvis lovgivningen er 4-kantet, så er der ikke noget at gøre. Så kan man lave alle de krumspring som man har lyst til, uden nogen påvirkning.

Jeg har ikke kunnet finde et egentlig direktiv over de forskellige regler i skorstensfejer faget.
Men hvis der nu sidder en skabs skorstensfejer derude, som bare ved alt omring dette fag, så er det nu du skal springe ud af skabet, og erklære hvad du ved.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-06-09 09:09

Så vidt jeg er orienteret kræver loven åben ekspansion.

Men ville hellere ikke selv turde andet. Det er temmeligt voldsomme kræfter og jeg tvivler på at forsikringen dækker den dag dit hus er væk..........

Hvad er det for et system hvor du vil lede vandværksvand direkte til brændeovnen ?

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 27-06-09 09:29

Hvis du bruger brænde ovn skal der være åben ekspansion.
Hvis du fyre med olie kan du bruge tryk ekspansion.
Det er fordig, er det olie går fyret ud ved strømsvigt det gør det ikke med fast brændsel.
Det har ikke noget at gøre med hvad det er for noget vand du bruger.

Kommentar
Fra : kimmerrild

Dato : 30-06-09 16:14

Jeg har snakket med skorstensfejeren idag, og han sagde at så længe at brændeovnen var godkendt til lukket system fra arbejdsministeriet, så var der ingen problemer, det afhang helt og aldeles på den godkendelse, så ingen problem med at få et lukket system, og med egen pumpe.
Jeg har snakket med Titan, producenten som har en af disse ovne, og de bekræftede at deres modleller var godkendte. Min skorstensfejer har dog aldrig set en brændeovn som var godkendt, så det er et nyt koncept.
Jeg ved dog ikke helt hvordan jeg skal løse det problem mht. hvis der ikke er strøm, men muligvis en UPS på den cirkpumpe som pumper vandet fra brændeovnen og ind i akkumuleringsbeholderen, så er der ihvertifald et forholdsvis godt bufferlager af vandet.
En UPS koster ca 1500 kr, og den skulle have energi nok i sig til at drive cirk pumpen rundt i 10 timer,

Annuller spørgsmålet
Fra : kimmerrild

Dato : 30-06-09 16:15

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål