/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gasvandvarmer
Fra : mariette
Vist : 4411 gange
200 point
Dato : 11-04-03 16:10

Jeg har en Junkers gasvandvarmer i mit kolonihavehus, som har været pillet ned for vinteren. Nu har jeg så sat den op et andet sted, og nu vil den ikke starte. (Den startede hver gang sidste sommer). Den tænder fint for vågeblusset og der løber også masser af vand igennem. Kan det være noget der har sat sig fast? Hvordan registerer sådan egentligt at der løber vand igennem? Kan man skille den af og pille ved noget?

Tina Mariette

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-04-03 16:17

Hej Mariette,

Der kan være mange ting galt, tilstoppet dysse osv. men jeg syntes IKKE, at du selv skal 'pille'. Det er trods alt dit (og dine nærmestes) helbred, det kan gå ud over. Få hellere en autoriseret til at rette evt. fejl og mangler.

Hygge... og go' påske
Søren

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-04-03 17:19

Når man lukker op for vandet, åbnes en ventil til gassen og den "kører".
Du skal være glad for at fejlen ikke er omvendt.
Som clan siger :"Få hellere en autoriseret til at rette evt. fejl og mangler."
Emesen.
God påske - i næste uge

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-04-03 17:23

*GGG * Hej emesen, ja næste uge - sidder bare herude og har ondt af mig selv, skal ikke hjem før 6/5-03 (STORT Suk)

Kommentar
Fra : arly

Dato : 11-04-03 17:46

Hej Mariette,

Nogle modeller kan ikke starte op hvis der ved en fejl er byttet om på fase og nul.
Hvis dette ikke er tilfældet, kan jeg kun tilslutte mig emesen og CLAN - få en autoriseret til at fejlfinde dyret.

Med venlig hilsen
Arly

Kommentar
Fra : mariette

Dato : 11-04-03 21:44

Den er ikke tilsluttet strøm.

Tilstoppet dyse og ventil der åbner? Hvordan ser sådan en vandvarmer ud indvendigt? Jeg forestiller mig at der sidder noget som bliver presset tilside af vandet. Vil der så stadig kunne løbe masser af vand igennem, hvis det sidder fast? Der er en knap som skal være trykket ind, når man vil bruge varmt vand, ellers tænder den ikke. Kan det være noget med den knap som har sat sig fast? Jeg prøvede at trykke den ind og ud en masse gange, men det hjalp ikke. Jeg har forstået at jeg ikke skal pille ved den, men det er meget frustrerende ikke at vide hvordan den virker, specielt når den ikke gør det..

Jeg forsøgte at finde en gasmester i århusområdet, men det lykkedes ikke så godt. Den nærmeste på Krak var ved Grenå og de Blikkenslagere jeg forsøgte at ringe til alligevel, kendte ikke til nogen der lavede gas. Er der nogen der kender sådan en? Hvad løber sådan en op i, i forhold til at købe en anden vandvarmer?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-04-03 22:16

Jeg mener at kunne huske fra gammel tid, at gasventilen styres af vandtrykket.
Det eneste tidspunkt hvor vandet har en kraft, er når der er lukket for vandhanen, altså når vandvarmeren "hviler". Så er det vandtrykket der presser mod en ventil der så lukker for gassen. Hvis det er en knap som kan "poppe" ud selv, så er det en overophedningssikring, som siger klik når den er på plads. Ellers er bare en afbryder du kan tænde og slukke med.
http://www.kandu.dk/dk/spg/9835 Hjælper dig nok ikke meget men prøv at se.
Emesen.

Kommentar
Fra : mariette

Dato : 11-04-03 22:45

Tak for kommentaren!

Ja, jeg havde set den tråd, men der er bare sluttet en almindelig gammeldags vandhane til. Jeg ved ikke hvad det er for en membrand der tales om.

Vandvarmeren har 4 knapper. En stopknap, en knisttæner, en knap som skal holdes inde for at man kan tænde vågeblusset og en knap som yderligere skal være trykket ind for at vandvarmeren kan starte. Den knap plejer jeg at trykke ud igen efter brug. Jeg tror ideen er at der er lukket for gas til andet en vågeblusset, når vandvarmeren ikke lige skal bruges. (Måske af sikkerhedsårsager). Det er derfor jeg tror at det måske også kan være den der ikke virker. Den, eller ventilen som kan mærke om der løber vand igennem. Det der undrer mig er at der åbenbart må være sket noget med den i løbet af vinteren hvor den har ligget frostfrit, tømt for vand. Kan det betyde noget at jeg lige har sluttet den til og at det muligvis stadig er en smule luft i røret? Jeg har ladet den køre en halv times tid men vågeblusset bruger jo ikke så meget. Jeg ved ikke om der kan være mere jeg ikke har tænkt på?

Venlig hilsen
Tina Mariette

Kommentar
Fra : porsen

Dato : 05-06-03 13:08

Hej Tina
Jeg har først lige set dit problem, men hvis du ikke har fået den igang i mellemtiden, så kan jeg fortælle at har jeg brugt rigtig meget tid på en gasvandvarmer og der er ikke mange tilbage som kan hjælpe.
Men det første problem med dem er at de kalker til, så jeg ville se at få kalket den af.
Hvis du kan så få den ned af væggen og vend den på hovedt, hæld evt. flydende afkalker til kaffemaskine ned i begge vandrørs tilslutninger og så lad den stå i minds en time. Sæt vandslange på eller hæld rent vand ind i koldtvandsrørert og se om du ikke får kalk ud, evt. gentag et par gange med nyt afkalker.
Sådan en gasvandvarner er ren mekanik.
1. Der skal værer et vandtryk af en hvis størrelse.
2. Det mest vigtige for en gasvandvarmer "vandflow" over en hvis størrelse ellers lukker den ikke op for gassen.
Tro mig jeg har lært det på den hårde måde.
Den membran jeg omtale i den gl. tråd sidder inde i vanddåsen som man kan skille ad, hvis der er hul/læk gennem denne lukker den ikke op for gassen = metalpind som bliver løfte af vandflow og ud gennem dåsen og trykker på gasventilen.
Håber du har fået gang i den, ellers prøv at afkalke den.
mvh Porsen

Kommentar
Fra : mariette

Dato : 09-06-03 22:35

Jeg fandt en pensioneret gasmand i århusområdet, som lavede den for billige penge. Han havde store problemer med den, da det ikke var en af de åbenbart typiske, fejl i "vandhuset". Problemet var at ventilen der regulerer gassen, havde sat sig fast. Nu virker den bedre end den har gjort før i den tid jeg har haft den. Det er som at få en ny vandvarmer.

Jeg kiggede gasmanden over skulderen da han skildte den ad, da jeg som nævnt var nysgerrig efter at se vandvarmeren indvendigt. Man kan efter min overbevisning, godt skilde "vandhuset" ad selv. I den del løber der kun vand igennem, og det er også der membranen sidder. Der er altså ikke fare for 'noget farligt'. Jeg fik heldigvis også set at den ikke var tilkalket.

Tak for svarene!

Tina Mariette

Kommentar
Fra : porsen

Dato : 10-06-03 17:42

Det var godt at du fik gang i den igen, ja der er sku bygget et par ting ind i sådan en, jeg har dog ikke haft problemer på gas siden som du nu har fået opklaret.

Porsen

Kommentar
Fra : KarlB

Dato : 07-07-03 13:52

Hej Tina

Jeg har selv en gasgennemstrømningsvandvarmer, Junckers 5 l min., som havde en periodisk fejl, med ikke at ville åbne for gassen. Derfor afkalkede jeg den, hvilket resulterede i, at kalkflager, der havde løsnet sig, rev sig løs og satte sig i vandhuset, vandvarmeren, var stendød, indtil jeg fik skidtet opløst med mange gentagne gange Eddikesyre hældt direkte i vandhuset, efter at have afmonteret "sneglen". Sneglen er den varmeveksler som vandet passerer. Siden har jeg for at undgå ovnnævnte problem afmonteret sneglen ved hver afkalkning. Jeg vender den om så rørene vender op, hælder afkalkeropløsning direkte i rørene og varmer sneglen på gaskomfuret, det syder vældigt, men pas på, da det kogende vand kan sprøjte ud af rørene. Efter endt afkalkning(er) ca 10 min., gennemspules sneglen grundigt, således at al løs kalk er kommet ud, inden montering på vandhus.
Min gasvandvarmer virker upåklageligt, og er næsten som ny.

Med venlig Hilsen

Karl Bilde

Kommentar
Fra : Jens-Ole

Dato : 05-07-06 17:18

Jeg prøver lige at skrive en kommentar til dette gamle indlæg, da jeg selv står i ca. samme situation som Tina. Jeg har lige købt et kolonihavehus med tilhørende gasvandvarmer af mærket "Junckers". Jeg kan få gang i vågeblusset, og der løber fint vand gennem rørene. Egentlig er jeg måske mest interesseret i at få kontakt til den pensionerede "gasmand", der ordnede Tinas vandvarmer. Håber det lykkes.

På forhånd tak

Jens-Ole Kristensen