/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udgrave gulv i gammelt hus?
Fra : acilia
Vist : 6726 gange
90 point
Dato : 25-06-09 15:10

Vi skal lave nyt betongulv med gulvvarme i vores hus fra 1870, med pudsede
mustensvægge og sokkel af store sten/kampesten.

Vi skal have fjernet det gamle gulv for at give plads til sand, styrolit, dampspærre, pexrør osv. Hvor meget skal man ca. grave ned? Er der nogen der har erfaringer med det?

Det drejer sig om ca. 70 m2, men vi kunne tænke os at vide om vi på nogen
måde skal sikre ydervæggene/de bærende vægge, så de ikke skrider/vælter når vi
fjerner gulv og jord? Og hvordan kunne man i givet fald gribe det an?

Håber der er nogen derude der har nogle gode erfaringer de kan dele med os.

Mange tak på forhånd

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 25-06-09 15:27

Dit hus er to år ældre end mit, mit er fra 1872, som der står på bbr

jeg selv har også kampstens sokkel. og gravet ud for gulv varme.

hvis du gerne vil have nogle fif så siger du bare ja. for så lægger jeg mit
tlf, nr, i din skriv box, for så kan vi tage en brefing den vej,

kjeld

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-06-09 15:41

Endelig ikke udlevere dit telefonnummer eller personig kontakt der, acilia

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 25-06-09 15:43

Næ det kunne jeg heller ikke finde på

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 25-06-09 15:51

ok dova

men det har jeg god erfaring med, og indtil det modsatte, vil jeg hellere snakke med folk direkte end snakke med en dobbelt fil her på kandu

og der ved, er man fri for en computter nørd blander sig, når det er et nyt gulv der skal laves,

kjeld

der skal snakkes

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 25-06-09 16:02

Citat
Endelig ikke udlevere dit telefonnummer eller personig kontakt der, acilia

dova prøv og læs hvad jeg skriver, det er mig som lægger mit nr, og ikke omvendt.

men vil folk hellere hjælpes af en nørd end en håndværker er det op til vedkommende selv, jeg har tilbudt min hjælp, og specielt hvor jeg selv har lavet det ved mig selv ++ 6o andre steder,

kjeld

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-06-09 16:04

Citat
vil jeg hellere snakke med folk direkte end snakke med en dobbelt fil her på kandu

Hvorfor er du så herinde.
Du er da ikke sen til at blande dig i alt
Åben dog din egen rådgivning og lad os få fred for dig

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 25-06-09 16:21

Citat
Du er da ikke sen til at blande dig i alt

nej Pia jeg blander mig ikke før jeg føler at spørger får en gang bras, til hjælp, men så piner det mig så meget, og har mine håndværk stadig så kær,
pia der er et gl ord der siger, det tager lige lang tid, og lave noget godt,
som lave noget skidt,
og yderlig pia, så er der rigtig mange kanduer, der ser på det som mig,

pia misundelsens pille, er svær og sluge, for nogle kanduer.

kjeld

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 25-06-09 18:14

Troede ideen bag et videndelings forum som dette også var at andre kunne få glæde af de gode råd der kommer, og det forsvinder vel hvis folk skal ligge og ringe til hinanden.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-06-09 18:31

Citat
men det har jeg god erfaring med, og indtil det modsatte, vil jeg hellere snakke med folk direkte end snakke med en dobbelt fil her på kandu
Hvad laver du så herinde andet end uro du er selv en dobbelt fil

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 25-06-09 18:38

Citat

Opskrift på madpakkeboller
Fra : Dahab Vist : 79 gange
200 point
Dato : 27-05-09 19:35

--------------------------------------------------------------------------------
Hej

Er på udkig efter en opskrift på madpakkeboller.
De skal bruges i madpakken, ikke som en selvstændig ret, men som en bolle hvor i der kommer pålæg.

Har været på alverdens hjemmesider, og der er masser at vælge imellem, men det jeg søger er nogle boller som i selv har prøvet og som er gode som en pålægsbolle i madpakken.
Citat

Der er dem som gerne vil give råd, men ikke engang selv forstår, og smøre dem, selv et stykke franskbrød

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 25-06-09 18:44

Yderst relevant at bringe et indlæg der overhovedet intet har med sagen her at gøre.

Er det fordi du ikke kan argumentere, eller er det IQ `en og de mange år i malerdampe der gør at du ikke kan skrive noget fornuftigt herinde overhovedet ?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 25-06-09 19:04

Citat
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-06-09 18:31

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
men det har jeg god erfaring med, og indtil det modsatte, vil jeg hellere snakke med folk direkte end snakke med en dobbelt fil her på kandu

Hvad laver du så herinde andet end uro du er selv en dobbelt fil

Der er også nogen som ynder at rende i røven på vise andre.
men den mere kloge, vil også i sådanne tilfælde, nare den mindre kloge.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-06-09 21:12

Her på kandu er det ikke et spørgsmål om at narre, men om at hjælpe, kan du fatte det dobbelt fil vic2000

undskyld acilia, jeg skal nok holde inde nu, god fornøjelse med jeres hus

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-06-09 21:55

Der er ikke sagt FOR MEGET - Dova er en klog pige og piaskov har fuldstændig ret ........
Citat
Åben dog din egen rådgivning og lad os få fred for dig

god dag til alle

Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-06-09 22:04

acilia -> jeg skal gerne give dig mit råd i morgen ........ jeg er nemlig også her for at få hjælp og forsøge at give hjælp ...... MEN der er visse elementer her som vi er bedst tjent foruden .....
UNDSKYLD at jeg blander mig ....

Bennymanden

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-06-09 22:30

til bennymanden. rart at der er andre der også tager siden seriøs. mudderkastning og fnidder-fnadder kan de sgu finde et andet sted til.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 90 point
Dato : 25-06-09 22:38

springer lige al fnideren over

lad os starte med sikringen, sålænge fundamentet går længere ned end din udgravning så har du ingen problemer.

hvor dybt skal du grave? det er et simpelt spørgsmål om at lægge tal sammen: færdig gulvhøjde - gulvafslutning - betonlag - isolering - afretningslag

3 cm sand til afretning plejer at være rigeligt, men det kommer jo an på hvor nøjagtig i er under udgravningen (husk det skal stampes)

så kommer isoleringen, hvis du bruger G60 mener jeg det er 300mm der skal til men slå det lige op for en sikkerheds skyld

oven på den kommer der så et betonlag, minimum 10 cm da der skal varme i

og til slut det færdige gulv, f.eks fliser 5 mm

det giver så 43,5 cm under færdigt gulv

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-06-09 01:13

Jeg har prøvet at støbe gulv i et gammelt hus bygget på kanpestenfundament,det startede med udgravning under stensoklen ca ½m af gangen ca 80 cm ned og der efterstøbte godt op og lod størkne godt op, jeg tog et stykke på hver ydervæg af gangen, sådan at jeg sluttede med vægen hvor jeg var begyndt på den næste. det var et stort arbejde, og jeg fik derefter støbt gulv uden vægene skred. Huset står stadig uden revner i væge og sætninger i soklerne.
God fornøjelse og arbejdslyst. Det er et stort arbejde, men dejligt når det er færdig.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 26-06-09 08:44

Citat
det giver så 43,5 cm under færdigt gulv

så lægger du 30cm, til så passer det, og husk for gud,s riv net,

for revner din sokkel ikke så gør dit gulv, 100% sikkert

engang hjemme fuske råggivning, uh - ha- tv2 burde lave en side med,

gør det selv klamhuggere,

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-06-09 11:32

vic2000 med den bedreviden - erfaring - og uddannelse du har og giver udtryk for på alle områder må du da være over 100 år. Det er synd at du er omgivet af uvidne klamphugger eller vil du være den der kommer til at stå øverst på TV 2's nye udsendelse.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 26-06-09 12:57

Citat
vic2000 med den bedreviden - erfaring - og uddannelse du har og giver udtryk for på alle områder må du da være over 100 år.

Tak fordi du er så flink, og ikke gå højre op, nogen siger 130, så det vil sige jeg må godt føle mig ung, ?? der er nogen der går på arbejde, og ikke
ved hvad de har lavet hele dagen, så er det dem der har klæbe hjerne. og forstår at suge til sig, ja == 130

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 26-06-09 16:47

Sidst jeg spurgte om noget herinde - det er noget tid siden - fik jeg en masse brugbare og dejlige svar fra dejlige mennesker der gerne ville hjælpe.

Denne gang er det én stor gang fnidder, pladder, mudderkastning og mærkelige kommentarer.
Ud af alle kommentarerne har 3 af dem handlet om mit spørgsmål.

Tak for svar exterminator - jeg lukker og slukker for linket her....