/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
B&S Plæneklipper problem
Fra : semajeto
Vist : 7568 gange
287 point
Dato : 25-06-09 14:14

Briggs & stratton plæneklipperen starter fint, men den stiger og falder i omdrejninger hele tiden.

Luftfilter og tændrør er renset. Hvad er det næste jeg skal kikke efter?

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 297 point
Dato : 25-06-09 14:47

det kunne sagtens være p.gr.a. uregelmæssig brændstoftilførsel,
fx 'falsk luft',.. løs karburator
delvis stoppet brændstoffilter / dyser,
'skidt' / kalk i karburatoren, osv.
prøv at kontrollere karburatoren,.. + benzintilførsel, mm.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 25-06-09 15:07

Det kan også være omdrejningsregulatoren,som er en lille vinge der påvirkes af blæserhjulet.

Hvis fjederen er for slap vil vingen regulere gassen ujævnt,derfor de stigende og faldende omdrejninger.

Jeg har prøvet at finde billeder så du kan se hvad jeg mener,men der er ikke lykkedes.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-06-09 15:38

Årsagen er :

At den ikke kan finde et konstant (passende) flow i brændstof fra kaburator, når den er ved at gå i står åbnes gasspjældet og den trækker mere brændstof ind...

Skidi i brændstof kan være en forklaring.

Kan i få tilfælde også være svag gnist på tænderør.

vh Ben

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-06-09 16:17

Citat
Hvis fjederen er for slap vil vingen regulere gassen ujævnt,derfor de stigende og faldende omdrejninger.

muldvarp1 har ret. (tror jeg). Kender godt problemet.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 25-06-09 17:05

Mulvarp1:

Tak for jeres svar.

Der sidder 2 små fjedre under filteret og de er løse når motoren ikke køre. Skal de være stramme
inden opstart?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-06-09 21:06

Citat
Der sidder 2 små fjedre under filteret

Dette er lidt ukendt for mig.På mine B & S motorer,er der kun et.
Men det er normal at de er løse,når motoren ikke kører.Men når du trykker gashåndtaget i bund (fuld gas) strammes de ud.Måske er fjedrene blevet for slappe og skal skiftes.
Jeg har før brugt det lille nummer at stikke et stykke tynd ståltråd,halvvejs ind i fjederen (på langs) og spænde det.Så er det kun den anden halvdel der kan "fjedre".Det plejer at virke,så motorgangen bliver mere stabil.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-06-09 08:01

Har haft samme problem som Benjamin. Simpelthen skidt i karburatoren. Det medførte for mager balnding og den lavede netop det nummer. En adskillelse og rensning af karburatoren afhjalp problemet.

Godkendelse af svar
Fra : semajeto

Dato : 27-06-09 22:38

Tak for svaret EA_HS. Da du var først med svaret får du mine point.

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 13-07-09 07:09

Tak til EA_HS, efter rensning af karburator kører den som den skal