/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sort i fuge på badeværelsesgul
Fra : mostmighty
Vist : 1504 gange
44 point
Dato : 24-06-09 22:47

Jeg har et enkelt sted på mit badeværelses-flise-gulv, hvor der i fugen omkring en enkelt flise (eller hvad det nu hedder) er noget sort noget i den ellers hvide fuge omkring den.

Hvad kan det være? Og hvordan kan man få det væk?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-06-09 22:58

Det lyder som lidt sæberester blendet med lidt skimmelsvamp. Bare tag lidt sæbe og en skrubbesvamp og gnub pletten væk. Du kan evt. hælde lidt atamon på. Det skal nok slå svampesporerne ihjel.

Accepteret svar
Fra : vic2000

Modtaget 44 point
Dato : 25-06-09 00:28

Grannero1
du mener vel Edikke i stedet for Atamon, for det ville være dumt at bevare

(konsservere) pletten i stedet for, at få det væk, som der er ønske om,

har du prøvet lidt klorin, ellers hold nallerne væk med alle andre syre

basserede rense væsker, hvad er dine fuger pt er det alm cement fuger,

eller er det silicone fuger, ???

kjeld

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-06-09 06:29

Vic2000 stiller det helt afgørende spm, er det mørtel- eller siliconefuger? Hårde, når du stikker lidt i dem (mørtel) eller bløde (silicone)

På mørtel kan du med masser af knofedt, et Matas-produkt, der hedder noget i retning af sokkelrens og en meget hård skuresvamp eller en ligeså hård lille børste, fx en hård tandbørste, få pletten af.

Er det silicone er skimmelsvampen trængt ind i siliconen, der er kun en ting at gøre, siliconefjerner (fås hos farvehandlen) og ny siliconefuge i, den skal være til badeværelse, indeholder antisvampemiddel.

I begge tilfælde er det klogt, for at undgå gentagelser, at være meget omhyggelig med at tørre vægge og gulv af med en skraber hver gang bruseren er blevet brugt. Jeg tog den store tur i mit badeværelse for 1 år siden, hårdt men effektivt.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 25-06-09 06:38

Det er håtdt, så det er mørtel.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-06-09 06:43

Fint, det er det nemmeste at fjerne, men stadigvæk sidder skimlen ikke kun på overfladen, men også et stykke ind i den porøse mørtel, men bare klø på. Er det kun et sted ville jeg nok starte med Klroin el. lign., ingen grund til at begynde med specialmidler hvis det kan klares med ekstra knofedt!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-06-09 07:30

atamon først og så lidt klorin 30 min senere og så vask efter med svamp og sæbe

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 25-06-09 08:06

mostmighty

Der er et par svar giver, som ved der er en By, der hedder Snærp,

men så er det også slut, for de ved ikke, hvor den Snærper hen.

man nævner ikke ordet Mørtel til en fuge vedr, Fliser.

Til Fliser er det Cement fuger, eller Silicone, og det er der en meget stor

forskel på, og så en fuge med Mørtel

nævner man ordet Mørtel så ved en håndværker at så er der Kalk i, og det

må der sq ikke være i en fugge til Fliser, for er Fugerne store nok

så behøver du ingen afløb i dit badeværelse, for så vil Kalken opsuge

alt det vand der kommer i nærheden af det, Kalk er et levende produkt,

og kan bruges til at lacere med. Kalk skal som regel på nyt puds

have flere gange for at være dækkende, men kommer du så f.eks

Titanhvidt i, så svare det til den dækkende plast maling, derfor

bruges Kalk i stor udstrækning på Farvefabrikker, som grund produkt i

deres maling,

Cement er det man kalder et Dødt produkt. i daglig tale blandt håndværker, og kan springe ved hurtig ophærdning,,

Jo mere du gnubber som der bliver foreslået, jo hurtige kommer skidtet

tilbage igen, det svare til at du tager et stykke grov sandpapir, og begynder at slibe på bilens lak, alt med forsigtighed, når der er tale om bevarende Cement Fuger,

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 25-06-09 08:40

vic2000

så du foreslår også klorin til at starte med?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-06-09 08:43

Prøv med tandpasta der indeholder slibemasse...

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 25-06-09 09:01

Citat
vic2000

så du foreslår også klorin til at starte med?

jeg foreslog kl. 0.28 Start med lidt Edikke, og så Klorin hvis ikke Edikken

fjerner det. eller også som Svendgiversnen foreslår, lidt tandpasta

jeg ved ikke om du ved det, men vand i sig selv er et slibe middel,

Hvor dybe er dine fuger, prøv lige, og tage ryggen på en kniv, og ligge

på tværs af to fliser, så ser du hurtigt, hvor meget luft der er ned i fugen,

kjeld

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 27-06-09 13:32

Tak for svaret vic2000.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 27-06-09 15:25

Selv Tak og Tak er kun et fattigt ord, så derfor kan det ikke siges tit nok

uandset hvad tidspunkt, så er i altid hjertelig velkommen, til at kontakte mig, og jeg elsker virkelig og kunde kjælpe, for jeg nævner ikke noget untaget jeg har haft det afprøvet på egen krop op til mange gange jeg lægger et nr, som i kan benytte i din skriv box

tak nok en gang
mvh
kjeld