/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Digitale TV antenner
Fra : lukas2502
Vist : 1186 gange
250 point
Dato : 24-06-09 19:19

Hvad er forskellen på "rundstråleantenner" og "retningsantenner"?
Spørgsmålet gælder først og fremmest modtagekvalitet derefter enkel montage.
Hvordan finder en rundstråleantenne den "rigtige/bedste" sender?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-06-09 19:53

Antenner finder ikke sendere . Det er en forkert opfattelse.

Sender og modtagerantenner virker i princippet ens. Men det er nemmere at forklare hvis man betrager en senderantenne. en sammenligning med lyset fra en lampe kan også gøre at man nemmere kan forklare det,

En rundstrålende antenne vil sende lige kraftigt i alle retninger. Det er som en nøgen pære hvor lyset kommer nogenlunde lige kraftigt i alle retninger. Hvis man vil have lyset koncentreret i en retning , sætter man reflektor , linse og lignende på lampen. Så bliver det som en god stavlygte der koncentrerer lyset i en retning. På den måde kan man oplyse et sted langt væk med en ret svag pære .
Det samme med den udprægede retningsantenne. Der er reflektor og direktorer mv. så den lægger hele sendeeffekten i et snævert strålebundt. Kun modtagere til den side vil kunne modtage stationen.

Modtagemæssigt er det det samme . rundståleren kan bruges til stationer fra alle sider. Retningsantennen tager bedts fra en bestemt retning og duer ikke så godt til stationer i andre retninger. Til gengæld bliver signalet fa den rigtige retning kraftigere og mere støjfrit end med en rundstråler.

Man skal selv dreje antennnen til den side man vil modtage fra.

Hvis nu man vil nodtage flere steder fra med samme antenne ,og ikke gider dreje ved stationsskift, bruger man en rundstråler. Det går godt hvis siglalerne bare er kraftige nok.

Den forbedrede følsomhed i en retning kalder man misvisende for antennes forstærkning. Den måles i dB. Hvis nogen, som jeg har set, vil sælge en rundståler med forstærkning, er det fup.
Man kan selvfølgelig bygge en elektronisk forstærker sammen med antennes holder. Men det giver ikke antennen selv forstærkning.

Hele sandheden er lidt mere kompliceret. Det er meget svært at lave antenner ligeså retningbestemte som en stavlygte. Med en parabol som reflektor går det dog.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 135 point
Dato : 24-06-09 19:58

Og så til dine direkte spørgsmål. Alle danske programmer vil blive sendt fra samme sendemast, så der er en retningsantenne fast indstillet mod den bedstt,
Borman i nærheden af udlandet kan en rundstråler klare både de danske og udenlandste, hvis afstanden ikke er for stor.
Det er modtageren i fjernsynet eller i en boks som udskiller det rigtige signal i vrimmelen af alt det der kommer ind.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-06-09 20:01

Langt de fleste steder i landet vil den gamle tv 2 antenne venne rigtig og passe til digital tv.

Husk det er ikke selve radiobølgen der er digital, det er bare koden som bærer tvbilled og lydinformationen. Der skal derfor ikke bruges specielle digitale antenner. Dem der sælger det er fupmagere, ligesom dem der engang solgte farveantenner

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 24-06-09 20:08

Med hensyn til rundstråleantenne tænker jeg på Triax UFO som i beskrivelsen har en forstærkning på 28 db? desuden har den brug for 5v, forbrug 50mA støjforhold er 2,5db om det er meget eller acceptabelt ved jeg ikke. En digital modtagerbox er beregnet til at kunne "levere" 5v og det er jo også muligt at sortere de dårligste sendere fra.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 24-06-09 20:30

Hvorfor jeg overvejer en Rundstråleantenne er på grund af at den gamle tv2 antenne ikke var i stand til at have en stabil modtagelse efter henvendelse til DR sagde de at det måtte være antennen der ikke er god nok. Er støjforhold 2,5 db i orden, hvordan forstås "forstærkning 28db"?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-06-09 21:45

Db eller decibel er en svær størrelse at forstå. Db bruges til at beskrive dæmpning eller forstærkning af et signal m.m..
Husk på, selvom en antenne forstærker forstærker signalet op, så forstærkes støjen også.
Det vistigste er at antennen er rigtigt indstillet.

Jeg modtager de digitale signaler på en stueantenne i soveværelset og på en gammel bøjet DR1 antenne der hænger på loftet i et par rustne søm.. Jeg bor uden for lands lov og ret, så de digitale modtagere fra Harald Nyborg er altså ikke så kræsne med signalet

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 24-06-09 23:10

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-06-09 09:49

En forstærker generer selv lidt støj . dens støjtal i db er et udstyk for det.

At sige en antenne har en forstærkning på 28 dB er noget vrøvl, som sikkert kun er i en annonce fra en forhandler.
Triax er jo er godt gammelt rimeligt seriøs firma med antennemateriel så det er næppe dem.

Det der menes er at antennen er forsynet med en 28 dB forstærker, og det er noget andet. støjtal 2,5 dB er rimelig godt, men ikke ekceptionelt. Sikkert godt nok til dit brug.

Det undrer mig om du ikke kunne modtage med din gamle antenne, Det kan være du bor et af de få steder hvor det digitale signal skal hentes i en anden retning( så er det bare at dreje den), eller at din lokale digitale sender har været ude af drift, på grund af ombygning, som sker for tiden.
Endelig kan du i din gamle installation have filter , som skal væk for at få di digitale endefrekvenser igennem.

Se på dr siderne om placering af senderne

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-06-09 15:12

Til transor, det er ganske rigtigt Triax der skriver 28db. Jeg har i flere dage i begyndelsen modtage et rigtigt godt digitalt signal med den gamle antenne, men så kom der "huller" og til tider "ingen signal" jeg har haft kontakt med DR som mente, at det er antennen som ikke er i orden, da den nærmeste sender ikke var under rep. jeg har prøvet at dreje antennen, den er extrem følsom, når den virkede var det kun indenfor nogen få grader men desværre ikke stabilt, jeg tænker at når det kan virke i flere dage, kan det ikke være et filter der er årsag! såvidt jeg kan se på sendekortet bor jeg i et område med forholdsvis dårlig modtagelse. Det analoge signal her er ikke så følsomt som det digitale, men kun i en, nå ja, "acceptabel" kvalitet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-06-09 00:11

Retningsantennen skal være bedre end rundstråleren. Køb evt en god løs forstærker til den.

Tag alt dikkedar med gamle filtre og forstærkere fra og før kablet fra en uhf retningsantenne direkte til den digitale tuner. Det eneste der skal være er et symmetrerings og impedanstilpasningsled ved antennen. Det sidder normalt i terminaldåsen på selve antennen.
Det burde være bedre end en rundstråler.

check antennetilslutningerne i begge ender, Der skal være god kontakt og ikke kortslutning.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 03-07-09 00:02

Nu er jeg blevet nogen erfaringer rigere, det viste sig at den gamle antenne samt antennekabel var blevet for gammelt, en ny UHF/DVB-T antenne uden forstærker, helt oppe under taget samt et nyt antennekabel, giver en fremragende billedkvalitet. Efter samtale med en medarbejder fra DR, som mente at kanal 54 som er den nærmeste, var den jeg skulle rette ind efter, viste det sig at kanal 25 er den eneste jeg kan modtage fra. Da UHF signaler kun kan sende i en ret linie, er det meget landskabsbestemt hvorfra der kan modtages.