/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
PET raporten
Fra : alimak
Vist : 712 gange
100 point
Dato : 24-06-09 18:11

Er der nogen der ved om den nye PET raport kan læses på nettet?
alimak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-09 18:18

Du drømmer da vist

Den er på 4600 sider og fylder 16 bind

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-06-09 18:33

Citat
fylder 16 bind

Og koster 70 mill.= pr.stk. 4.375,000 kr. Dyr læsning.

Ja,vi er sku et rigt land.Smider penge ud til noget så tåbeligt.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-06-09 18:46

Link til sammenfatningen her, den er kun 116 sider

http://www.petkommissionen.dk/fileadmin/bind/pet_bind16.pdf

Og de andre bind er samme sted, hvis de 116 sider ikke er nok

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-06-09 18:49

Noget helt andet, havde i begyndelsen af 70'erne kontakt med en tidligere ansat i PET.

En af de "sjove" ting jeg fik at vide var, at PET altid fik et praj i god tid inden Wamberg-udvalget kom på uanmeldt kontrolbesøg

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-06-09 19:27

Viden er dyr, bøger er dyre, vi er rige på grund af viden.

Godt spørgsmål alimak. Fint link vagnr.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-06-09 19:35

Forfatterne er dybt stressede. De havde kun 10 år til projektet LOOL

Hvis de havde været på akkord, var de døde af sult

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-06-09 20:41

Citat
En af de "sjove" ting jeg fik at vide var, at PET altid fik et praj i god tid inden Wamberg-udvalget kom på uanmeldt kontrolbesøg

Det kan jeg da godt forstå.Der blev vel sendt en rapport til Moskva,efter hvert besøg.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-06-09 16:04

Citat
Der blev vel sendt en rapport til Moskva,efter hvert besøg.

Citatet er tilsyneladende mere berettiget,end jeg selv troede.

http://www.bt.dk/krimi/sf-formand-hjalp-kgb

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-06-09 16:43

Kunne være interesant,med en kommentar fra vagnr,eller de andre røde,til ovenstående.
Men de har nok ikke li`e tid nu.

Havde de røde magt som agt dengang,havde vi nu været en sovjettisk vasalstat.(Eller russisk).

Nej,gudsketak og lov for at vi har en rimelig velfungerende efterretningsvæsen.
Selvom jeg er modstander af at alle skal kunne følge med i dens gøremål.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-06-09 17:07

>Mosebaek

Nu er jeg ikke SF'er, men det er da ubehageligt at nogen har snakket med russerne, også når det er "den store rorgænger".

Men russerne (og deres lydstater) var meget aktive, prøvede jo at hverve Brian Mikkelsen, jeg har også oplevet at få en uventet indbydelse til den russiske ambassade, nok fordi jeg var fuldmægtig i et ministerium, undlod at svare (kom heller ikke), det samme oplevede masser af kolleger. Sidder man først og snakker med "venlige" folk, der giver god mad og lidt drinks kan der sikkert nemt smutte noget ud, og er det først sket en gang er det sikkert svært at sige stop.

Men fra den anden side af spektret er der jo tegn på (kommissionen kan ikke bekræfte, men vist heller ikke afkræfte) at hemmelige arkiver, der skulle destrueres, blev mikrofilmet og måske givet til amerikanerne. Godt nok var det vores allierede, men (hvis det passer) ligger det meget langt fra vores officielle politik.

Jeg ved godt at H.C. Hansen med et nærmest radikalt tjah, bum, bum affandt sig med USAs atomvåben på Grønland, og at alle senere statsministre skulle være blevet orienteret om det, så ingen tvivl om at det var mere "acceptabelt" at samarbejde med USA ud over den officielle politik, men bedrag overfor befolkningen er det alligevel

Men generelt må man konstatere, at der er brådne kar allevegne, og dem vil jeg da ikke forsvare uanset deres partifarve, HVIS de er brådne.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-06-09 17:29

Citat
Jeg ved godt at H.C. Hansen med et nærmest radikalt tjah, bum, bum affandt sig med USAs atomvåben på Grønland, og at alle senere statsministre skulle være blevet orienteret om det, så ingen tvivl om at det var mere "acceptabelt" at samarbejde med USA ud over den officielle politik, men bedrag overfor befolkningen er det alligevel

Der er jo så lige denne lillebitte forskel,at USA var vores allierede.Det kan man vel ikke just sige om Østtyskland og Sovjetunionen.Jeg husker tydeligt,"den kolde krigs" periode.Var soldat på dette tidspunkt.
Der var mange venstrefløjs politikere,der dengang havde "meget gode forbindelser" til Moskva.
Bl.a. Knud Jespersen og Villy Fuglsang.
Nej,vores efterretningsvæsen,står og falder med vores sikkerhed.Og det er desværre ikke blevet mindre aktuelt nu om stunder.Nu er det så bare religion vi er truet af,og ikke kommunismens "velsignelser".

Nu er det mig der ikke har tid.Er først tilbage ved 22 tiden.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-06-09 17:48

>Mosebaek

Jeg skrev netop "Godt nok var det vores allierede, men (hvis det passer) ligger det meget langt fra vores officielle politik."

Vi er vist enige om at det var værre at "sælge" oplysninger til russerne end til USA, der er forskel på landsforræderi og vælgerbedrag!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-06-09 21:26

Citat
der er forskel på landsforræderi og vælgerbedrag!

Korrekt. Selvom ingen af delene er særlig hæderligt.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-06-09 19:48

>Mosebaek og andre interesserede

Der er en glimrende artikel om SF og russerne på forsiden af weekendavisen i dag