/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lus i mine hyldeblomster!!!
Fra : the1best
Vist : 4853 gange
300 point
Dato : 24-06-09 17:10

Nu havde jeg lige bestemt mig for at lave hyldeblomstsaft, men til min store overraskelse er de fyldt med sorte bladlus, hvad gør jeg??????

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 310 point
Dato : 24-06-09 17:57

Prøv i 1. omgang at spule med koldt med vand - Hvis det ikke er nok, må du igang med vand/sprit/sæbe

Blandingen du skal bruge er 1 liter vand (kog det først, så opløses sæben bedst) 2 spsk. brun sæbe, og evt. 2 spsk. husholdningssprit. Jeg plejer at blande det og hælde det på tomme, rengjorte sprayflasker fra fx. vinduesrens og så sprøjte derudaf, men pas på nyttedyrene!

Opskrift taget herfra

http://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/296.html

Du kan altså godt bruge dine hyldebær alligevel

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-06-09 18:04
Kommentar
Fra : the1best

Dato : 24-06-09 18:22

Takker...jeg vil prøve med vand i første omgang

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-06-09 20:46

Tja... det smager og fylder alt sammen

Jeg ville kun bruge vand, og ikke begynde med sæbe eller sprit

Men du skal bruge vandet meget nænsomt, ellers ryger blomsterne jo af, og det er jo dem du skal bruge

Hvis du ikke kan få dem af, så lad være med at plukke flere blomster, og lad blomsterne blive til bær, og lav hyldebærsaft i stedet --- der skal du så bare skylle edderkopperne af

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 24-06-09 21:23

Nordsted

Jeg prøver med vand i morgen.....skal ski da ikke ha alkohold i min saft

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 26-06-09 02:28

britt
lav dig en god blanding af sæbespåner og varm vand, brug en vandforstøver og så giv dem så et trut i trompeten, det giver ikke afsmag,
som brun sæbe nemt kan gøre,
du kan jo også bare skylle blomster klaserne, og så hænge op på en snor, det er nok det hurtigste måde at få lus væk på.
får du noget vand i over skud, så giv dine roser, hvis du har sådan nogen,
kjeld

Godkendelse af svar
Fra : the1best

Dato : 26-06-09 08:11

Tak for svaret HelleBirgitte, men jeg har opgivet for i år at få saft, det tiltaler mig ikke så meget med alle de lus, så til næste år vi jeg forbygge, det er nok lidt nemmere.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-06-09 08:25

Tak skal du ha´.

Kan godt forstå, at du har mistet lysten til at lave hyldedrik i år

Men prøv at læse her, hvordan du kan forebygge luseangreb til næste år
http://www.slottet-i-smoermosen.com/andre_dyr/dyr/gener_dyr_02.html

Det er forøvrigt en rigtig hyggelig hjemmeside, som jeg godt kan li´ at kigge på