/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Hjælp til Spybot S&D
Fra : bantam
Vist : 458 gange
400 point
Dato : 11-04-03 11:57

Hej

Jeg har installeret Spybot, og har opdateret til den nye version, som jeg så på

www.spywarefri.dk, som er en kanonside, men man kan desværre ikke under kontakt stille spørgsmål om hjælp til programmerne, der henviser de hertil, så jeg håber på at en af jer vil give sig tid til at forklare mig nogle ting jeg er i tvivl om.

1. I den version jeg havde før kom der når jeg scannede systemet altid en hel side op, hvor en masse var sorte og altså ok, og der var næsten altid 3-4 RØDE der altså var problemer, som jeg kunne afhjælpe ved at markere dem.
I den nye version står der næsten altid bare tillykke ingen bots fundet, og hvis der endelig er nogle er det altid kun en der hedder Teknum Opdater. Der er heller ikke alle de sorte problemfri på siden, som var på den gamle.
Det er da helt fint hvis det er rigtigt at det hele er ok, men det undrer mig bare lidt.

2. Immunisering:
Går jeg derind kommer der et vindue op som enten fortæller at der er så og så mange uønskede produkter, som jeg så kan føje til listen, eller også kommer den og siger at alle uønskede produkter er blokeret.

Vil gerne have lidt forklaring på hvad det går ud på???

3. Pemanent blokering af uønskede downloads i I.E.

Det er noget man kan vælge at installere, og det har jeg gjort er det OK????

Der er en rude hvor man kan vælge, og min står som følger

Bloker alle uønskede sider stiltiende, er det korrekt???, eller skal jeg bruge en af de andre nedenstående??

Andre valgmuligheder er

Giv meddelelse ved blokering
Spørg efter blokeringsbekræftelse

Håber på lidt forklaring

4. Spær

Tilsidst under immunnisering er der 3 ting man kan sætte flueben i.

1 spær host filen til " read-only" for at beskytte den mod "hijackers"

2 spær I.E. startsideindstilling for brugerændringer (denne Bruger)

3 spær I.E. kontolpanel mod at blive åbnet indefra (denne Bruger)

Jeg har IKKE flueben i nogle, er det en ide at gøre det og i hvilke??, og hvad betyder det??

Håber på lidt forklaring

Jeg ved godt det er mange ting på en gang, derfor også 400 point, da der jo er 4 spgsm., og det jeg håber er jo at en af jer også bruger programmet, og så gider bruge tid på at forklare mig lidt mere om det end jag kan få ud af at læse i hjælp, da det er engelsk, og så får jeg som regel kun haldelen ud af det, da der er meget jeg desværre ikke forstår.

På forhånd mange tak

Med venlig hilsen
Bantam

Kommentar
Fra : als

Dato : 11-04-03 12:57

Jeg bruger ikke selv Spybot, men på et tidspunkt vil jeg afinstallere Ad-aware og så benytte Spybot, da det er mit indtryk at den finder mere. Jeg vil lige svare på spørgsmål 3:
Permanent blokering af uønskede downloads i IE: Jeg mener helt klart at du har gjort det rigtige. Ved uønskede downloads forstår man de downloads som sker ved hjælp af ActiveX controls. Sådanne downloads sker helt automatisk og det er som regel skadelige scripts som downloades til din puter, så jeg ville ikke betænke mig her. Du har gjort det rigtige. Jeg mener også at du rolig kan vælge den med Bloker stiltiende, fordi at der er ingen grund til lige at se hvorfor nogle uønskede sider det nu var. Jeg ville vælge som du har gjort.
Spørgsmål 4:
Spær host filen til "read-only" for at beskytte mod hijackers. Klart JA. Hijackers er noget værre lordt (undskyld) og det kan være utrolig svært at komme af med. Et sådan program overtager kommandoen over din pc. Uskifter måske din startside med en pornoside, så JA. Du skal sige ja til at spærre host filen til read-only.
Spær IE startsideindstilling for brugerændringer. Det vil sige at ingen bare sådan kan ændre din startside til en anden. Det ville et hijacker-program ellers kunne. Du kan roligt sige JA for hvis du selv vil ind og ændre startsiden, så kan du vil bare gå ind og ændre opsætningen i Spybot igen.
Spær IE kontrolpanel mod at blive åbnet indefra. Den er jeg lidt mere i tvivl om. Det ville jeg nok ikke vælge, for nu og da skal man jo ind og ændre i IE's faneblade, men selvfølgelig så kan du jo altid fjerne fluebenet i Spybot FØR du ændre i IE-opsætningen.
Jeg skal lige se om en af vennerne som har Spybot kan give mig lidt oplysninger om dine to første spørgsmål, men det må vente til i aften da jeg er på job.
Spywarefri kommer med et forum inden sommerferien kunne jeg forstå på Ellen Hansen, der er medskribent. Deres team består af nogle af de bedste fra Ekspertens forum om sikkerhed samt flere andre der har IT-sikkerhed som deres daglige job.

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 11-04-03 14:11

Hej als

Foreløbig takker jeg for dette svar

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : als

Dato : 11-04-03 18:55

Hej igen bantam. Jeg skal lige høre dig om du har andre spywarefjernere installeret end Spybot?

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 11-04-03 19:33

Hej als

Jeg har AD Aware, og Spyware Blaster installeret også.

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : als

Dato : 11-04-03 19:54

Så er du næsten sikret på alle måder og der kommer ikke noget igennem af "utøj" til din pc. Jeg har selv Spywareblaster, Ad-Aware og IE-Spyad og der kommer heller ingen ting igennem. Jeg er næsten sikker på at dit system kører som det skal. Der var en opdatering til Spybot idag og der er snart en helt ny Spybot på markedet. Den betatestes nu og er snart startklar. Du behøver ikke at undre dig med den indpakning din pc har fået.

Teknum Opdater kender jeg ikke men det er lidt mærkeligt den går igennem. Det er en spybot eller dataminer som ad-aware kalder dem og den er ikke særlig farlig. Men du kan komme af med den ved at åbne cookien i notepad og finde ud af URLen og indsætte den i klassificerede sider på din IE. Men det kan godt være lidt svært at finde URlen. Hvis du åbner cookies så gør det altid i notpad (notesbog).

Når uønskede produkter er blokeret så kan du vel kun være tilfreds og uønske produkter bør du vel altid føje til listen. Det ville jeg gøre.

Jeg har endnu ikke talt med min kollega som kører Spybot. Han er vist nok på ferie, men finder jeg nye oplysninger vender jeg tilbage hertil. Håber det har hjulpet dig lidt på vej.

mvh als

Kommentar
Fra : als

Dato : 12-04-03 07:01

Hej igen bantam. Min kollega som har Spybot kommer fra ferie søndag, så får du yderligere oplysninger vedr. spørgsmål 1 og 2. Bare ta' det roligt. Jeg vender tilbage.

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 12-04-03 11:17

Hej als

Bare tag det roligt, jeg er bare glad for du gider hjælpe, så jeg venter gerne.

Det lyder da spændende at der er en ny Spybot på vej, så vil jeg da håbe den også er på DANSK, men jeg kan forhåbentlig læse mere om den når den er klar på www.spywarefri.dk, ellers må jeg jo spørge dig!!!

Hvad angår den Teknum opdater, der viser sig som rød, og altså kan være et problem, står der som jeg kan forstå i detaljer, at risikoen er lav, og at det har noget med windows software update aut. at gøre, så sommetider har jeg tænkt på OM det faktisk er en jeg SKAL tillade.

God Weekend

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : als

Dato : 12-04-03 23:35

Ok! Prøv lige at vende tilbage hertil søndag aften evt. mandag, så har jeg hørt fra kollegaen som kører spybot. Du er altid velkommen til at spørge mig. Vi fortsætter lige tråden her. Du ser mig tilbage her senest mandag.

Accepteret svar
Fra : als

Modtaget 400 point
Dato : 15-04-03 10:08

Kunne ikke komme ind på Kandu før nu. Den må ha' været nede.

Snakkede med fyren som har Spybot. Han siger at det kan sættes op under settings. Du skal have et flueben ved "Show expertbutton in result-list". Samtidig siger han at det også er en god idé at sætte flueben i "Button panel" under Menu Style. Håber det hjælper for nu er han rejst igen og jeg sidder på arbejde. mvh als

Godkendelse af svar
Fra : bantam

Dato : 15-04-03 12:09

Hej als

Takker fordi du gav dig tid til at finde svar til mig, og den er nu indstillet efter det din kollega mener, og den fungerer fint.

Det eneste, jeg stadig ikke helt forstår er det jeg spørger om i spgs 1, men det kan jo sådan set også være lige meget, det er jo botene, den skal vise, så det skal nok være sådan.

Nu bliver det spændende når den nye version kommer.

Fortsat god dag

med venlig hilsen
Bantam

Kommentar
Fra : als

Dato : 15-04-03 14:38

Ja, jeg har hørt at den nye kører i betatest, men den skulle snart "være på gaden" Lad os afvente og se. Jeg skal nok ha' den også, men jeg kan jo lige så godt vente til den nye er der. Tak for points. mvh als

Kommentar
Fra : als

Dato : 19-04-03 12:03

Hej bantam
Fandt lige dette på et amerikansk forum. Der var en som havde samme problemer som dig, tror jeg nok. Hvis du ikke forstår engelsk så vend tilbage:

In Settings->Filesets, you must check both Usage Tracking and Tracks.uti.

Also in Settings->Settings, you may need to set all the bullets under Installation to Advanced mode, exit SSD, and run it again.

mvh als

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 21-04-03 12:55

Hej als

Tak for svaret, det var lige de indstillinger, der manglede, så fungerer den faktisk som den "gamle"

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : als

Dato : 21-04-03 14:05

Godt, dejligt at høre. mvh als