/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Orkidéer
Fra : FrejaFlop
Vist : 1923 gange
50 point
Dato : 24-06-09 15:35

Hej Kandu

Når ens orkidé er afblomstret, skal man så gøre noget andet end at vente på at den blomstrer igen? skal man klippe den ned til 3. led med det samme?

Accepteret svar
Fra : hellegudme

Modtaget 60 point
Dato : 24-06-09 15:54

Hej Freja.
Jeg har lidt forskellige orkideer, som blomstrer med jævne mellemrum.
Jeg klipper aldrig i dem med mindre en gren visner. Så lader jeg den visne helt ned og klipper af.
Jeg gennemvæder dem 1 gang om ugen (under rindende vand) og lader dem dryppe af i en halv times tid, så sætter jeg dem tilbage i mit vestvendte vindue.
Jeg har godt læst det med at klippe efter 3. "øje" eller, hvordan det nu er, men den anden metode virker fint hjemme hos mig.
Held og lykke med at få dem til at blomstre igen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-06-09 16:11

Jeg er helt enig med hellegudme.

Mine orkideer blomstrer som regel flere gange på samme stængel

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-06-09 16:27

Ok ...jeg har for øjeblikket 11 orkideer der enten blomstre eller er ved det.

Jeg klipper ALTID ned over 2. "øje" på orkideenmed mindre at jeg TYDELIGT kan se nye skud på siden.
De kommer igen og igen med nye blomster.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-06-09 16:29
Kommentar
Fra : the1best

Dato : 24-06-09 17:18

Jeg er enig med hellegudme og dova.

Mine blomster fint og klipper kun i visne grene.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 24-06-09 17:34

Jeg har dyrket orkideer i over 10 år og har derfor en del erfaring med dem.

Nu kommer det helt an på hvilken art du tænker på, men jeg tror at det er Phalenopsis. Og her kan du kan gøre begge dele, det er en smagssag hvad man vælger. Hvis du lader blomsterstænglen sidde vil den med tiden begynde at forgrene sig og du vil få mange blomster. Men de vil også bliver mindre end de oprindelige. Og hvis du vælger at klippe ned får du færre men store blomster. Der er også en tendens til at der går lidt længere tid før næste blomstring når du klipper ned.

Det hænder også med jævne mellemrum at en blomsterstængel visner ned efter afblomstring. Men ingen panik her for der kommer nye til.

Hisen jspi

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 24-06-09 17:36

Glemte lige at skrive at du kan gå ind på Dansk Orkideklub´s forum og finde mange svar om orkideer. http://forum.orkideer.dk/

Godkendelse af svar
Fra : FrejaFlop

Dato : 24-06-09 22:20

Tak for svaret hellegudme. . . . og alle jer andre.