/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Misbrugt/erstatning
Fra : mango
Vist : 417 gange
200 point
Dato : 11-04-03 10:56

Sad og læste om en stedfar der havde misbrugt sin datter sexuelt igennem mange år, hun var blevet gravid og man kunne gennem blodprøver se at han var faderen til barnet. Han fik 8 års fængsel og blev dømt til at betale erstatning til steddatteren...Så var det jeg kom til at tænke på: Hvad hvis han ikke har pengene..får hun så ikke nogen, eller er der en eller anden instands hvor hun kan få pengene fra??
Venligst
Mango

Accepteret svar
Fra : PowerRanger

Modtaget 200 point
Dato : 11-04-03 13:21

Der kan opnås erstatning efter voldsofferloven, som giver erstatning til offeret for en forbrydelse efter den borgerlige straffelov. Her er det staten som udbetaler erstatningen.
Er der ikke tale om et sådant tilfælde, er erstatningskravet et almindeligt civilretligt krav, og derfor finder de almindelige civilprocesretlige regler anvendelse, hvilket gør, at offeret kan stå med et krav som ikke kan opfyldes, da den dømte ingen penge har, og der er ingen andre som kan træde i stedet (jeg ved ikke om der findes en form for forsikringsordning, tror det ikke).
At det er et civilt krav, er flere steder kritiseret, da det, som sagt, betyder stor vanskelighed for offeret til at få kravet opfyldt, dette var også grundlaget for voldsofferloven.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 11-04-03 13:45

Ja det var det jeg frygtede...jeg ved at ved evt. trafikulykker, hvor der er personskade, og den skyldige enten ikke er forsikret eller selvskabet er gået ned, kan den personskadede få erstatning fra Sikringsstyrelsen...
Ville bare af nysgerrighed, da min mand og jeg kom til at tale om det i aftes, høre om dette også var tilfældet i sådanne sager, dette ville kun være rimeligt, ikke sandt?

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 11-04-03 14:53

Vi kan sagtens blive enige om, at offeret står svagt i strafferetten. Offeret er ikke part, men det er derimod anklager og tiltalte, og derved har offeret som sådan ikke nogen rettigheder. I mine bøger om strafferetspleje (3 stk. i alt 600 sider) fylder afsnittet om den forurettedes rettigheder ca. 15 sider!! Og det er fordi, der ikke er flere.
Ang. trafikulykker er ansvarsforsikring lovpligtig, derfor kan du få af Sikringsstyrelsen, men der findes jo ikke på samme måde en ansvarsforsikring, hvis man nu begår forbrydelser...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-04-03 14:56

Sorry! Kan ikke la' vær'... misbrug af børn! Skyd idioten, eller stil ham på en isklods med bare fødder og en klaverstrengsgalge og lad nedsmeltningen klare resten.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 11-04-03 15:50

CLAN
Kan jo kun give dig evig ret...men nu er skaden desværre sket og så ville det da trods alt være et lille plaster på såret at pigen fik en erstatning...øv..hvor er det træls at hun står så dårligt. Jeg bliver bestemt også gal i skralden over sådan en idiot.
Venligst
Mango

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 11-04-03 17:25

powerRanger> Kunne du evt gi`et link eller tittel/forfatter på dine bøger. Kunne måske være interresant at læse mere om i dette sammenhæng.......
Det ER jo så let at udgive sig for noget man ikke kan hamle op med her på nettet.......

Laurenzio

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 11-04-03 22:11

-> Laurenzio.
De bøger jeg henviser til er Strafferetspleje I-III af Hans Gammeltoft Hansen, djøfs forlag.

Let at udgive sig for noget???

Godkendelse af svar
Fra : mango

Dato : 27-04-03 22:49

Tak for svaret PowerRanger.