/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Brand i bil?
Fra : klausen32
Vist : 825 gange
50 point
Dato : 23-06-09 18:36

Hej!

Min kære søster og hendes mand er desværre kommet i den uheldige situation, at deres 1½ år gamle bil er delvis brændt! Dog var fejlen ikke placeret på deres bil, men den bil der var parkeret ved siden af. Nabobilen gik i brand og tog så deres bil med. Begge biler er blevet erkleret totaltskadet af taksatoren.

I deres police står der, at hvis bilen er mindre en 3 år gl. og skaden er større end 50% af nyprisen, vil man få nyprisværdien udbetalt.
Dog siger forsikringen nu, at hvis branden ikke er opstået i tanken af den anden bil, dækker forsikringen ikke? fx. ved elektriske fejl i motoren. kan det virkelig passe? Desuden mener man ikke, at den anden bilist's forsikring skal indblandes.
Den anden bil var en golf 2 fra 1980'erne uden kasko.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 23-06-09 19:11

Jeg ryster på hovedet og tænker, at det er godt det ikke er mit forsikringsselskab. Men jeg kan ikke svare dig. Deres veje er uransagelige, omend de for det meste går i retning af, at undslå sig fra at betale. Fortæl os endelig hvad selskabet hedder

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 23-06-09 19:38

Citat
Dog siger forsikringen nu, at hvis branden ikke er opstået i tanken af den anden bil, dækker forsikringen ikke? fx. ved elektriske fejl i motoren

En ting er hvad de siger en anden hvad der står i policen, i skal ikke tage sådan en snak seriøst, i må gå videre med sagen...

http://www.forbrug.dk/klage/instans/naevn/63/

Det bliver din søsters forsikring der skal kæmpe for at få pengene hjem, - hun er jo kaskoforsikret- når modparten ikke var kaskoforsikret, og selvfølgelig skal hun have dækket sin bil

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 23-06-09 19:39

Så tænker man tilbage til dengang for Ungdomhuset blev lukket og byen stod i flammer...så vidt jeg ved var der ingen af de folk hvis biler blev brandt som fik erstatning(ihvertfald her på CHRhavn) Der tager de forbandet forsikringselskaber langt afstand fra og vil ikke dække en skid! Men de tager med glæde ens penge uden at stille spørgsmål...

Jeg er bange for i må til lommerne, og købe en ny brugt bil

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 23-06-09 20:10

Citat
Den anden bil var en golf 2 fra 1980'erne uden kasko.

At den anden bil ikke har kasko, har ingen betydning i denne forbindelse. En kasko-forsikring dækker skader på egen bil.

Men forhåbentlig havde den anden bil en ansvarsforsikring, som er den forsikring der kan komme på tale. Den var forhåbentlig indregistreret?

Alternativt er det din søster's kasko-forsikring, der skal udbetale - evt. med et fradrag af selvrisiko.

Hvad var brandårsagen i den andel bil?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-06-09 20:18

Citat
Så tænker man tilbage til dengang for Ungdomhuset blev lukket og byen stod i flammer...så vidt jeg ved var der ingen af de folk hvis biler blev brandt som fik erstatning

Jeg mener bestemt, at dem der var kaskoforsikret blev dækket

Citat
Det bliver din søsters forsikring der skal kæmpe for at få pengene hjem, - hun er jo kaskoforsikret- når modparten ikke var kaskoforsikret, og selvfølgelig skal hun have dækket sin bil

Eller skrevet på en anden måde... din søsters bil er kaskoforsikret, selv om modparten ikke var, bliver hendes bil dækket... om ikke andet så af hendes egen kasko, som så igen må hive pengene ud af modparten

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-06-09 20:28

Man skal høre meget før ørene falder af og læse meget før øjnene falder ud .

den historie lyder ganske usandfærdig , benzin bilers tanke jkan ikke brænde . De er alle af stål.

Brand kan også umuligt opstå i en tank, hvis der bare er en lille smule benzin den.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-06-09 20:32

Når to biler "kysser" hinanden på vejen udveksler parterne også forsikringsoplysninger, så dette med at Jeres selskab ikke mener at de andre skal blandes ind i sagen er noget forbistret vrøvl.

Desuden har Jeres selskab en interesse i at få pengene ind, og det skulle være en smal sag når skylden er påvist. Hvis den skyldige hverken har kasko eller ansvar må det gå rettens vej, men også her bør Jeres selskab stå bag.

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 23-06-09 21:25

Hej igen og tak for de mange svar...

Fejlen er ikke påvist, men man mener at den er opstået i motoren.
Efter min overbevisning, burde det være "golfens" anavarsforsikring der bør betale...

Jeg synes også det lyder som noget vrøvl mht. at "golfens" forsikringsselskab ikke skal indblandes... Det sjove er så, at da de skulle have en lejebil, mente min søsters forsikringeselskab (IF), at modpartens forsikring skulle betale?!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-06-09 21:32

klausen32, et andet eksempel

noget af min familie fik "uventet" gæst, dvs en fartidiot ind igennem haven, totalskade deres campingvogn og en stor del af huset blev raseret (i febuar, og huset er ikke beboeligt endnu)

Fartidioten's bil var ikke forsikret, ikke engang den lovbefalede!!!

Dem det gik ud over... deres forsikring dækker, og prøver så at kradse pengene ind

Det samme er gældende for din søsters bil... hendes forsikring skal dække, og hvordan de så vil få pengene hjem igen, er din søster uvedkommende, det samme med brandårsagen

I skal ikke finde jer i nogle dumme søforklaringer-- bare klø på

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-06-09 21:33

Citat
Det sjove er så, at da de skulle have en lejebil, mente min søsters forsikringeselskab (IF), at modpartens forsikring skulle betale?!

Kender de overhovedet selv reglerne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-09 21:38

Citat
benzin bilers tanke jkan ikke brænde . De er alle af stål.

Nej, det er de ikke...nogen benzintanke er af plastic.

Men bortset fra det, så er det altså søsterens egen kaskoforsikring der skal dække skaden på bilen her.

Den andens ansvarsforsikring dækker ikke, når der er tale om en uforudsigelig hændelse/hændeligt uheld, altså når der er ikke foretaget noget der medfører en egentlig skyld.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-06-09 23:24

Citat
nogen benzintanke er af plastic.

nu til dags er alle tankene af plastic af hensyn til sikkerheden.
det er bedre at benzinen løber ud og brænder end at en ståltank eksploderer når den bliver varm nok

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 24-06-09 02:43

IF
Det siger alt.

Jeg har haft IF som selskab 3 gange , første-sidste og eneste gang.

De vil bare ikke betale , men de kan finde ud af at kræve penge ind.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-06-09 06:47

klausen32, det er alene din bils kaskoforsikring der skal betale for skaden. Hvis den anden bils ansvarsforsikring skulle betale, så skulle det være fordi ejeren/brugeren er skyld i branden, og det er han nok ikke!

Citat
Dog siger forsikringen nu, at hvis branden ikke er opstået i tanken af den anden bil, dækker forsikringen ikke? fx. ved elektriske fejl i motoren

Når forsikringen siger det, så vil det fremgå af forsikringsbetingelserne.

En kaskoforsikring er em aalrisk forsikring, dvs, den dækker enhver skade, der sker på bilen, med mindre det utrykkeligt fremgår af forsikringsbetingelserne af netop den skade er undtaget. Normale undtagelser er fx slidtage på motor, rust osv.

Jeg har endnu aldrig hørt eller læst om, at et forsikringsselskab undtager som du beskriver det. Kontakt:

http://www.forsikringogpension.dk/forsikring/Sider/forsikring.aspx

de vil kunne vejlede dig i dit problem, som lyder MEGET forkert!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-06-09 20:19

Jeg har til gode at opleve en bil med benzintank af plast.

Men tror i ikke problemet var lejebil. Det er ikke dækket af en normal kaskoforsikring. Derfor må vedkommende selv i gang med skadevolderen, hvis hun vil have lejebil betalt.

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 25-06-09 18:13

Hej Igen...

Der var åbenbart begået en fejl... Min søster har nu fået den besked at de vil få erstatningen, iform af nyprisværdien, udbetalt - dog fratrukket selvrisiko...

En ting er nu sikkert, der skal findes et andet forsikringsselskab. Så håber vi, at de har mere styr på tingene hvis sådan noget nogensinde igen opstår.

Tak for de mange svar og kommentarer. Lader spg. stå åben lidt endnu...

Godkendelse af svar
Fra : klausen32

Dato : 07-07-09 21:19

Tak for svaret Nordsted1.