/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kontraventil i ballofix ventil
Fra : drejedoktor
Vist : 6583 gange
200 point
Dato : 23-06-09 17:14

Hej

Jeg står og skal have tilsluttet opvaskemaskine, og undersøger muligheden for at installere koldtvands tilslutning og afløb selv. El-delen overlader jeg til aut installatør.

Jeg har læst det er en nødvendighed at have kontraventil installeret så opvaskemaskinen ikke pumper opvaskevand tilbage i koldtvandssystemet hvis vandtrykket falder eller der er lukket for vandet.

Jeg skal høre om der er noget kyndige der udfra nedenstående billede (link) kan se om ballofixen er med kontraventil. Har ikke plads nok til at få taget et bedre billede.

http://img265.imageshack.us/img265/6672/ballofix.jpg

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 23-06-09 17:33

Hej drejedoktor
Det ligner den med kontraventil ,som netop er lavet til dette formål....

Men iflg. min læretid og 35 år som blikkenslager behøver man ikke sætte kontraventil på til en opvaskemaskine.........

Men om vandregulativet er lavet om skal være mig uvist...
.
Hos det lokale bygge marked kan du få en løs ½ " kontraventil med muffe og nippel,som det hedder i fagsproget..... så er du ialtfald sikker..

Inden du monterer maskinen, så kontroler lige, at der kommer vand ud af ballofixen ....

Det er møj irreterende at montere det hele og der så ikke er vand på, fordi kontraventilen er groet fast....
Hilsen Mcloud

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-06-09 21:58

Det er ikke en kontra ventil, set med mine øjne. Men hvorfor mener du der skal en kontraventil på, for der er jo monteret en magnetventil som styret om vandet skal strømme ind eller ej. Og når den er lukket er det ikke muligt at presse vandet baglæns ud, da trykket blot vil få sædet til at lukke endnu mere i. Og jeg kan da ikke se at det ville være muligt ligefrem at kunne pumpe vandet baglæns. Pumpen pumper jo ud i afløbet og ikke ind i koldvandsrøret.Men cirkulationspumpen pumper saelvfølgelig vandet rundt i maskinen til den er færdig, men hvis der så presses bagud i koldvandsrøret er magnetventilen jo defekt og du vil kunne høre vandet fosse ind i maskinen ved slukket tilstand

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-09 23:31

umiddelbart ligner det ikke en med kontraventil. (jeg syntes at den plejer at være længere)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 24-06-09 01:49

I mange år har det været et lovkrav, at der skal være monteret en ’anordning’
der forhindrer tilbageløb, så dit beskidte sæbevand ikke kan løbe tilbage,
og forurene dine naboers drikkevand, mm.

på det foto du viser, kan det være svært at se om din ballofix er med,.
eller uden kontraventil,

prøv at se disse link,.. der er det tydeligt at forskellen.
http://vvs-eksperten.dk/index/minikuglehane-p814

http://vvs-eksperten.dk/index/ballofix-kontraventil-p821

du må vist heller ikke selv montere den, medmindre der er en 'lukkebar ventil' / ballofix,
FØR den du er i gang med at montere,
(det kunne blive en dyr 'fornøjelse' hvis forsikringen nægter erstatning, i tilfælde af uheld)

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 200 point
Dato : 24-06-09 07:09

Umiddelbart ligner den på dit billede en alm. ballofix og ikke den lidt længere model med indbygget kontraventil, men du kan udmærket montere en kontraventil på enden af ballofixen og så forbinde slangen til din opvaskemaskine til denne evt. med en stump nippelrør.
Den kontraventil du f.eks. kan anvende ser således ud:
http://www.privatgrossisten.dk/shop/kontraventil-1-2%22-6822p.html
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-09 09:26

Og den løse kontraventil er så nemmere at tage af for evt. rensning.

Godkendelse af svar
Fra : drejedoktor

Dato : 26-06-09 21:33

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : drejedoktor

Dato : 26-06-09 21:35

Jeg har købt en vinklet ballofix med kontraventil og monteret udenpå den viste ballofix ventil. Så kan jeg lukke for vandet med denne ventil når jeg er på ferie.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-06-09 00:43

Selvtak drejedoktor
Det lyder som en udmærket løsning, det du har lavet.
God week-end
Bennymanden