/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandhanen skal skrues over
Fra : steenfibiger
Vist : 1000 gange
200 point
Dato : 23-06-09 16:30

Varmtvandshanen i mit Damixa blandingsbatteri til bruseren skal skrues over for at der kommer varmt vand ud. Pludselig en dag kom der ikke varmt vand ud af hanen. Jeg skruede bruserslangen af og stak en flaskerenser ind i hullet hen mod den varme hane. Ud kom der halvdelen af en tynd kobberring. Jeg skruede slangen på igen og nu kunne jeg godt få varmt vand ud, når jeg skruede hanen over. Sådan er det fortsat efter en måneds brug. ER det spindel der er gået i stykker? Vandet kommer pludseligt på en gang, når hanen er skruet helt op. Den kolde hane fungerer som den plejer. Er der nogen risiko for at hanen springer læk eller at jeg ikke kan lukke for det varme vand igen? Der er ingen kugleventiler til at lukke for vandet med. Bør jeg have en slutmuffe liggende? Er der ½" eller 3/4" slutmuffe jeg skal bruge?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-06-09 20:19

Spindelen er gået i stykker.
Du kan altså ikke nå at skrue en slutmuffe på røret og risikerer derved en skoldning, er der ikke en stophane andetsteds ?

Og hvorfor ikke skifte til et termostatbatteri når Du alligevel er i gang, det sparer både varmt vand og vand i det hele taget da det tager langt kortere tid at få den rigtige temperatur.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-06-09 21:44

Men der må jo være et sted du kan lukke for vandet om det så er for det hele ind i lejligheden eller til varmtvandsbeholderen, eller hvad ved jeg. Lidt mere info. For helt klart så er blandingsbatteriet defekt og skal enten udskiftes eller repareres

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 24-06-09 09:16

Mit spørgsmål går faktrisk på om jeg kan risikere at jeg pludselig ikke kan lukke for vandet på grund af den dårlige spindel? Faktisk er vandtrykket og dermed temperaturen på blandingsvandet meget mere stabilt nu efter at spindelen er gået i stykker. Det fungerer altså godt nok som det er, men jeg vil blot vode om der var en risiko for at det hele gik meget galt en dag? Jeg tænkte på at have en slutmuffe eller kugleventil parat. Jeg tænkte at jeg kunne når hanen blev skruet af eftersom vandtrykket er så lavt? Men det er måske for optimistisk? JEg spurgte om dette kunne være en nødløsning. Man kan selvfølgelige lukke for vandet i hele ejendommen, men det involverer 16 andre personer! Det er også derfor jeg så længe som muligt vil undgå at skifte blandingsbatteriet!

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 200 point
Dato : 25-06-09 19:12

Man laver ikke nødløsninger når det gælder armaturer eller vandrør i det hele taget, og slet ikke når det er i en ejendom hvor man har ansvaret for at medboerne ikke får vandskader.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 25-06-09 19:40

Nu fungerer den varme hane igen normalt uden at jeg har gjort noget!

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 25-06-09 19:41

Jeg har ikke noget problem med at lukke hanen, men kan jeg risikere at få et problem med at jeg ikke kan lukke for vandet?

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 21-07-09 09:44

Tak for svaret LuffeA. Der var nok noget galt med sædet i varmtvandshanen, men jeg har faktisk et mere satbilt vandtryk nu i blandingsbatteriet end jeg havde tidligere.