/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvad er surgelimit i en turbo
Fra : casper0606
Vist : 717 gange
150 point
Dato : 23-06-09 13:46

Hej.

Jeg er igang med en lille opgave omkring turboladning af forbrændngsmotorer, og der er jeg stødt ind i begrebet surge eler limit surge...... Jeg ved godt hvad surge betyder altså bølge, men hvad bruges begrebet til i en turbolader.....

Jeg kan se ud fra en graf at ved stigende kompresion skal der være stigende volumenstrøm(luftmængde), hvordan hænger det sammen, og hvad sker der hvis man overskrider surge limit....

Hvis der er nogen der har noget klogt at sige omkring turboladning, hjemmesider, gode bøger etc. er de velkomne til at byde ind....

Casper

Accepteret svar
Fra : sp4nker

Modtaget 160 point
Dato : 23-06-09 14:06
Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-06-09 21:20

surge betyder ikke bølge. Det betyder kilde.
limit betyder grænse.

surge limit er kilde grænse. eller på bedre dansk , grænse for tilførsel.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 24-06-09 03:15

Surge,.. betyder også strøm, strømme,… ’luftstrømme, grænse’, !!
eller på Dansk,.. begrænsning af luftstrømmen / ladetrykket,..

i forbindelse med en turboladet bilmotorer, skal ladetrykket
være nogenlunde konstant, 0,5 - 0,8 bar,

det kan fx gøres ved hjælp af en wastegate ventil,..
waste,.. ’spild’ .. ’overskud’
gate ’rør’.. ’port’,….. eller på Dansk,.. simpelthen overtryksventil,
altså overtrykket slippes ud,.. for at forhindre overtryk

mon ikke det er den der hentydes til,..

wastegate ventilen er i de fleste tilfælde justerbar, (fast indstilling)

man mange laver en mekanisk justerings mulighed inde i bilen,
så ladetrykket i kortvarige perioder kan justeres,.. fx til 2, eller 3 bar,
meget få motorer kan holde til et ladetryk på 3 bar,.. i længere tid,

bruges bl.a. ved dragracing,.. som kun varer 5 – 15 sekunder,
bruges også af mange ’gaderacere’,… ofte med en ødelagt motor til følge,

læs evt. følgende :
http://www.powerpage.dk/tuning_turbo_1turboladeren.aspx
Citat
Turboen i sig selv kan ikke selv styrer ladetrykket og der er derfor monteret en wastegate i turbinehuset. Wastegaten består af en ventil i turbinehuset og en aktuator der åbner og lukker for ventilen. Aktuatoren er tilsluttet ladetryksslangen, når trykket bliver højere en det aktuatoren er stillet til åbner ventilen i turbinehuset og udstødningsgassen ledes forbi turbinen og direkte ud i udstødningen. Falder trykket igen lukker ventilen og udstødningsgassen ledes igen til turbinen

Godkendelse af svar
Fra : casper0606

Dato : 26-06-09 21:15

Sådan, super..... til jer andre er Surge et fenomen der opstår hvis man har for lidt luftstrøm i forhold til ladetryk, luftstrømmen svinger eller bølger(frem og tilbage) over kompressoren, det har den slet ikke godt af......

Tak for svaret sp4nker.