/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Male brædder
Fra : pedroso
Vist : 1954 gange
100 point
Dato : 22-06-09 19:09

Så skal jeg til at male brædderne på min garage. Det er foroven kun, hvor tagrenden sidder. Og så gavlen. Jeg satte dem op sidste år, det var trykimp. brædder. Nu har jeg købt noget Pinotex Classic i sort, det blir pænt tror jeg. Men skal jeg rense dem i Rodalon, Klorin, eller noget helt andet? Klorin skulle udtørre dem ret meget. Men er Rodalon kraftigt nok? Og hvor mange gange skal de have?

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 22-06-09 19:32

Jeg går ud fra at det er mod alger, så hvorfor ikke bare en algefjerner. Et alternativ er den rå mængde at dyre renseprodukter man kan købe fra de forskellige malingsproducenter, du kunne jo tage den producent der har lavet den maling du skal bruge, så passer det hele sammen.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 22-06-09 19:34

og én gang burde bestemt være nok med et ordenligt middel. Husk at børste evt. døde alger af, inden du maler.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 22-06-09 20:06

Til
sidste gang du giver det, i en 2½ liters spand farve da kommer du en ½ liter båd lak. det kan godt være den klare, for så holder det 5 gange så lang tid fremover. og er nemt at vaske af hvis nu om et par år det bliver alge begroet,
kjeld

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 22-06-09 20:30

Du skal gøre det, komme to kopper bare almindelig klorin i, en halv spand vand. og så lige vaske det let hend over træet, skyld gået efter med have slange, for det sker der ikke noget ved, så la det tørre, da det ikke har fået andet end trykfarven fra ny. så giver du en gang lad os kalde det grunder, og her i kan du godt komme en ellerto kopper fransk terpentin, la tørre op, og så bruger du til anden gang som ovenstående med båd lak i,
kjeld

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 22-06-09 21:20

Vic, nu er jeg lidt forvirret. Jeg er med på det med klorinen i vand. En gang. Men jeg vil godt have det sort, og er Pinotex'en ikke fin til det? En eller 2 gange Pinotex?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-06-09 21:24

Citat
Men skal jeg rense dem i Rodalon, Klorin, eller noget helt andet?
Kun hvis de har alger, ellers er det bare på med træbeskyttelsen. God fornøjelse

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-09 21:39
Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 22-06-09 21:52

Pedrosso

nu skriver du jo at du har købt pinotex, for ellers ville jeg foreslå Gori. men fuld ok for dig, til det du skal bruge det til, pinotexen har den ulempe at alge gror hurtigere på det,
men nu fore slår bentjuul bare at smøre løs, lad for guds være med det nu første gang, ikke og få algene dræbt inde i de små revner i ræet, og da er klor godt, eller også radalon, men det koster jo også derefter, du kan ogsa komme dit kartoffelvand op i spanden, hvis i nu har fået kogt kartofler, men husk hele tiden det skal skyldes af igen, lad tørre gi første gang.
kjeld

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-06-09 22:58

Lille vic2000 læs nu hvad der er skrevet i mit indlæg tidligere, ved godt du ikke kan stave, men troede du kunne læse. Og Gori 44 er ikke spor bedre end Pinotex Classic.

pedroso Du skal kun give algefjerner - hvis der er alger ellers er det bare at smøre træbeskyttelsen på.

Glem fuldkommen at vic2000 om lidt kommer og fortæller han er malermester med 106 års erfaring, det kan tænkes at vi er andre herinde der har endnu mere forstand på træbeskyttelse.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 23-06-09 03:12

Citat
Kun hvis de har alger, ellers er det bare på med træbeskyttelsen. God fornøjelse
fra bentjuul

Jeg kan udmærket godt se hvad Pedroso har brug for, til Pedroso,s

forholds vis nye trykimpræneret træ, men det tænker smørekarle ikke på.

eller kan tænke sig til det, men så her en oplysning, måske du også kan

få gavn af, Gori 22 er mere velegnet til trykimpræneret træ, som Gori 44

og hemligheden bag dette, kan nok ikke ""sive ind "" hos dig bentjuul,

bentjuul det er meget - meget - meget bedre, at give 2x tynd,

som 1x tyk, men det er en sætning, den kender smørekarle ikke,

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 23-06-09 08:49

Citat
måske du også kan få gavn af, Gori 22
Gori 22 svarer til en grunder, som er fuldkommen unødvendigt på trykimp. brædder læs http://www.tryktrae.dk/page.asp?sideid=116&zcs=64

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 24-06-09 19:36

Citat
Glem fuldkommen at vic2000 om lidt kommer og fortæller han er malermester med 106 års erfaring, det kan tænkes at vi er andre herinde der har endnu mere forstand på træbeskyttelse.

Jo det kan være. Nu sagde de nede i Bauhaus at der <u>altid</u> er alger. Nogle små skiderikker der sidder inde i træet. Jeg kan heller ikke se nogle. For mig ser det tørt ud.

Men det skal ikke skille os ad, jeg kan fint smøre noget klorin eller rodalon på.

Refi, tak for linket. Det er godt nok lidt af et arbejde...

Der står i Bentjuuls link at man skal bruge grunder efter algefjerneren. Men det lyder på de fleste af jer at det ikke er nødvendigt. Jeg gider ikke hvis det ikke behøves.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-06-09 21:31

Du skal ikke bruge grunder på trykimp. brædder, hvis der ingen synlige alger er så maler du blot med din Pinotex Classic -

Vi har for 2 år siden fået nyt Tag/tagsten på vort sommerhus, samtidig skiftede tømmeren vindskeder som en del af tilbuddet og det var trykimp. vindskeder der blev pillet ned og de fejlede intet selvom de var 32-33 år gamle, men de er gennem tiderne blevet vedligeholdt, men har aldrig set en dråbe algefjerner.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 25-06-09 19:46

bentjuul, i dit link står der:
Citat
Ældre trykimprægneret træ eller trykimprægneret træ, der har været påvirket af vejret, bør altid renses og grundes med et farveløst, porefyldende grundingsmiddel mod skimmel, før det gives den endelige overfladebehandling.

Det lyder som om at grunderen også fungerer som algefjerner...

Nu er det kun min garage, så jeg tror jeg satser på bare at slå algerne ned med klorin eller rodalon. Og så give en gang Pinotex eller to.

Nogen protester?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 25-06-09 19:49

Nu kan der vist ikke koges mere suppe på den sten

Refi, tak for dit Pinotex-link.

Vic2000, tak for dine gode kommentarer.

Det var lidt svært, men Bentjuul, du får points pga. det gode link.

Tak til alle jer andre!

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 25-06-09 19:50

Tak for svaret bentjuul.