/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
størrelse på kartofler
Fra : snusi
Vist : 1881 gange
200 point
Dato : 22-06-09 16:47

Jeg har for første gang sat kartofler, og de er rigtig fine

Nu vil jeg ikke gerne have at kartoflerne bliver større, da vi bedst kan lide små kartofler (størrelse som til brune kartofler) Er det muligt at stoppe væksten?

snusi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-06-09 16:48

Du kan kun stoppe væksten, ved at grave dem op

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-09 16:52

Citat
ved at grave dem op

Eller sætte "brunede kartofler"

Kig lidt på de forskellige sorter - ikke alle bliver lige store....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-06-09 16:54

Du kan også lade være med at tilføje vand, så vokser de ikke så meget. Lav en aftale med vejrguderne om ikke at komme med regn de næste 3 uger, eller læg plastic over.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-06-09 16:54

Hov........i dette link, står at man kan stoppe væksten ved at klippe toppen af

http://www.stam.dk/download/TMF/Projekt_Groet_Amt/kartofler.pdf

jeg har nu kun klippet toppen af hvis jeg syntes den så dårlig ud... men prøv det, og se om linket har ret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-06-09 16:56

Næsten nederst på siden, under kartoffelskimmel

Citat
Når toppen er fjernet, vokser kartoflerne ikke mere

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 22-06-09 18:02

Citat
Når toppen er fjernet, vokser kartoflerne ikke mere

ovennævnte er rigtigt.

men du skal så være klar over at de så er meget sårbare hvis jorden går hend og bliver fur fugtig, kik til dem meget ofte, to døgn så kan alle være rådne, ubrugeligt,

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 200 point
Dato : 22-06-09 19:07

Ved at fjerne toppen vil de holde op med at vokse, men de bliver ikke ved med at være "nye" kartofler ret længe.
Næste år kan du sætte kartoflerne i flere omgange.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 22-06-09 22:28

Tak for svaret BertelBrander.
Ja man lærer så længe man lever

snusi

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-06-09 22:59

Nye kartofler skal behandles ligesom hummere, alså puttes i gryden mens de er "levende", dvs samme dag som der er gravet op.....mums.
Lige så snart de har gennemgået en distribution og ligget i supermarkedet i et par dage begynder de at blive lidt kedelige.

Du husker vel at hyppe dem, altså at skrabe et lag jord over dem fra begge sider mens de vokser, som regel er det et par gange inden endelig opgravning. Den mindste smule sol de får og de bliver grønne og faktisk giftige.
Kommer der så en kraftig tordenbyge må man ud med hyppejernet igen. Farmand sendte mig ud som syvårig og hyppe kartofler......mange, vi havde som regel egne kartofler indtil den nye høst.

Så kunne det ske at sidste års høst spirede som vanvittige i det tidlige forår, man skulle ligefrem lede efter kartofler blandt de lange spirer.

Ak ja, unge mennesker(og børn) går glip af meget i dag.