/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hyldetræ/busk
Fra : hyldeborg
Vist : 3935 gange
100 point
Dato : 22-06-09 09:34

Hej!

Forleden ville NannaFlip gerne vide hvordan hun laver aflæggere af troldpil og syren. http://kandu.dk/spg137237.aspx

Jeg vil gerne lave aflægger af hyld. Er der noget jeg skal være opmærksom på der, eller kan jeg bare følge opskriften for troldpil og syren?

Er det nu jeg skal tage en aflægger, eller skal jeg hellere vente til efteråret?

Vh
hyldeborg

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 22-06-09 09:39

Hyld er noget af det mest taknemmelige, og laver også ofte aflæggere

Jeg ville gøre som de med de andre planter,og jeg ville også gøre det nu, hvis det så ikke lykkedes i første forsøg, kan du nå et par stykker mere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-06-09 09:40

Som du kan se i dette link, bliver hyld også formeret ved stiklinger

http://groups.google.com/group/dk.fritid.hus-og-have/browse_thread/thread/9f13035fc2178777

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-06-09 11:58

ja, men du skal sætte stiklingen i frisk jord, ikke den fra under hylden. Hyld har det med at forgifte jorden under sig, så ingen konkurrerende planter kan slå rod der.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-06-09 12:07

pbp_et...........den har jeg godt nok aldrig hørt før

Lige for øjeblikket er min mand og jeg igang med at rydde naboens vildnis,... imellem hyldebærtræer, stortrives jasmin, berberis, og jeg ved ikke hvad,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-06-09 23:39

Et gammelt husråd siger at man skal stjæle stiklinger for at de kan gro.
Det er måske fordi de stjæålne sager bliver gemt godt til man kommer hjem med demfra besøget hos vennerne.
så når de at tørre på snitfladen og har nemmere ved bagefter at danne rod.

Så husk at lade stiklinger tørre lidt før placering i vand eller fugtig tørv.

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 26-06-09 01:30

Tørre lidt.... Hvor længe er det mon cirka? En dag, en uge, en måned??

Godkendelse af svar
Fra : hyldeborg

Dato : 20-08-09 07:53

Tak for svaret Nordsted1.