/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Mad fra Naturen
Fra : DrDexter
Vist : 952 gange
100 point
Dato : 21-06-09 23:22

Hej =) jeg er en person som elsker at lave mad, og er nu gået lidt igang med ting fra naturen.
intil videre har jeg lavet hyldeblomst saft, sirup og "snaps" og har fundet et birketræ jeg vil tappe lidt fra selvom det ikke helt er sæson for det. Det jeg egenligt søger er nogen der kan fortælle mig hvad jeg ellers kan finde (bor i højbjerg ved århus) i naturen der kan bruges til noget spænnende i madlavningen. (evt om der er nogen steder hvor en 26 årig kan lære noget om det)
Skal lige nævnes at det IKKE omhandler bær og brændnælder og diverse salater som jeg søger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-06-09 00:57

ristede cikader og lignende græshopper er også godt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-06-09 05:45

Der er langt mere end man lige kan remse op her, alt fra små skud af skvalderkål og mælkebøtter, over snapseurter (og-bær), tang, muslinger og strandkrabber til svampe, orker du er der også vinbjergsnegle (har gjort det en gang, gør det aldrig mere, som Steinbech skrev engang, "hvis man gjorde lige så meget ud af en gammel sko ville den smage lige så godt"), selv hallucinogener har vi vildtvoksende.

Men, som i så mange andre forhold, er man nødt til at sætte sig lidt ind i tingene, man skal nødig komme hjem med en snehvid fluesvamp i den tro det er en champignon, så en tur på biblioteket og låne bøger er et godt sted at starte, og specielt med svampene er det bedst at begynde med en svampetur med kendere.

Der er lige kommet en ny bog, Vorherres Køkkenhave, skrevet af en tidlige hjemløs, der har levet af det han kunne finde i naturen, jeg har ofte læst hans klummer i hjemløsebladet "Hus forbi", men dog endnu ikke læst bogen

http://huskebloggen.blogspot.com/2009/05/vorherres-kkkenhave.html

God fornøjelse

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-06-09 08:25

Snegle, tilberedt rigtigt, og ristede myrer der har et stort indhold af proteiner.

Men det skulle måske være vegetarisk ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-06-09 12:12

Citat
Hej =) jeg er en person som elsker at lave mad, og er nu gået lidt igang med ting fra naturen.

sku' da ellers mene ALT,.. kommer fra naturen,.. selv det unaturlige / syntetiske,
lige bortset fra "månesten" 'meteoritter' og andre 'gaver' fra rummet,.. (er vel også natur)

mener du 'gratis ting',.. 'sunde ting',.. 'vegetariske ting',... der er mange 'ting' i naturen,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-06-09 12:31

Vild kørvel - kan bruges til suppe

http://natur-galleri2.private.dk/Vild%20koervl.htm

Citat
vinbjergsnegle

Dem har vi "dyrket" i bure i haven.. de stinker som bare f..... når de tilberedes

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-06-09 12:46

>Nordsted1

Syntes du det var umagen værd med sneglene? Vores sommerhus vælter med dem, jeg må omhyggeligt flytte dem når jeg slår græs, kunne sagtens få et par dusin hver gang, men gider ikke.

Først skal de gå i kasser uden mad nogle dage, så skal de smides i kogende vand, så vippes ud af huset med en kødnål, skrubbes ren for grøn slim med en børste, koges i en hvidvinslage (court boullion, når det skal være fint) flere timer, mens man fortvivlet prøver at rense sneglehuset indvendigt, så tilbage i sneglehuset, fylde efter med hvidløgs/persillesmør, drysse med lidt rasp og så i ovnen. Så smager de af viskelæder med hvidløgssmør

De er meget hyggeligere at kigge på i haven som levende, i går så jeg nogen der var ved at parre sig, dog for lidt action til at jeg gad kigge mere end 2-3 timer

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-06-09 15:13

Citat
Så smager de af viskelæder med hvidløgssmør

Pjat...så har i ikke gjort det ordentilgt

De smager så englene synger. Det er lige så godt som kalvekød.
Det er et stort arbejde men det er slidet værd
Sneglehusene ER svære at ordne men så køber man nogle i et godt supermarked og gemmer dem. De bruges igen og igen

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-06-09 15:55

Undskyld, men kan altså ikke lade være med bare at sende en lille hilsen til én i Højbjerg.

Der voksede jeg nemlig op

Har boet i udlandet i mange år.

Højbjerg (Skidenpyt ) er et dejligt sted.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-06-09 17:26

> OK, Piaskov, men tænk hvis man nu behandlede et eller andet stykke kød på samme måde, det ville garanteret være bedre.

Og, hvor mange gange har du så lavet snegle fra grunden, hvis det kun er en gang står vi lige

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-06-09 17:57

Vagnr

Citat
Syntes du det var umagen værd med sneglene?

Nej det syntes jeg ikke det var... og så var de tilmed dumme.

Når det blev regnvejr,kunne de ikke finde ud af at kravle op eller under tag... kollektivts selvmord

Det sjoveste var nok, da vi ville begynde at have dem, vi kendte ingen vi kunne få fra, så vi var på bibliotet og kunne læse os til, at de ofte var at finde ved gamle slotsruiner/borge... så iiih hvor blev vi kultureller, da vi skulle på sneglejagt

Citat
De smager så englene synger. Det er lige så godt som kalvekød.

Det sagde sneglespiserne også... men jeg kunne ikke få mig selv til at spise dem, bare tanken om stanken, kunne få mig til at miste appetitten

Accepteret svar
Fra : gedestalden

Modtaget 50 point
Dato : 23-06-09 07:42

Måske kan du få inspiration i Jette Dam Jonssons: Naturens spisekammer

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-06-09 13:41

Citat
Og, hvor mange gange har du så lavet snegle fra grunden,

Det har jeg rent faktisk gjort
Både herhjemme hvor jeg etablerede en sneglefarm og i Frankrig.
Jeg har haft vinbjergsnegle i 6 år.Men skilte mig af med dem da vi flyttede til byen.
Sååå kom ikke her du

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-06-09 13:43

http://home1.inet.tele.dk/box9975/index.htm
Et link til dem er IKKE tror at der opdrættes snegle i DK.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-06-09 14:30

>Ok, Piaskov, du er jo den rene ekspert kan jeg forstå

Men for mig, der har boet i Frankrig og spist masser af vinbjergsnegle, blev den sidste gang alligevel da jeg lavede dem selv (35 år siden) på et kollegieværelse.

I aften skal vi have lidt gæster, og til den obligatoriske afslutning på måltidet med jordbær, fløde og is skal vi have friturestegte hyldeblomster. Asparges til forret er også obligatorisk, sæsonens sidste dag

Man skal spise sæsonens danske produkter og gerne "fange" det selv i naturen.

Godkendelse af svar
Fra : DrDexter

Dato : 02-07-09 20:29

Tak for svaret gedestalden.