/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
defekt lambdasonde
Fra : jes.O
Vist : 8646 gange
25 point
Dato : 10-04-03 22:59

Hvordan checker man om lambdasonden virker, kan man måle det? Når man ikke har en Co-tester

 
 
Kommentar
Fra : geu


Dato : 10-04-03 23:22

Ja det kan man..Ohm den igennem eller mål i IT stikket. Hvilken bil er det??

Kommentar
Fra : jes.O


Dato : 10-04-03 23:27

Det er en Ford Escort 1,6 CLX 16V fra 91, har lige købt den og den tideligere ejer mente at sonden var defekt

Kommentar
Fra : geu


Dato : 10-04-03 23:45

Nu er Ford ikke lige min stærke side men hvis du nu køre for din lokale Ford mand og fedter lidt for ham vil han nok gerne måle den igennem hvis du lover ham at han må skifte den hvis den ikke dur... Så kan du jo selv gøre det hvis den er gal med den. Men forstår ikke hvordanhan kan mærke det, lyser der nogle lamper?? bruger den meget benzin?? trækker den dårligt??

Kommentar
Fra : arly


Dato : 11-04-03 00:26

Hej Jes,
Kør på autoriseret værksted og få læst fejlkoder ud. Dette vil formentlig give svaret på problemet, her får du den præcise fejlmeddelelse, fx. (Forkert signal fra lamdasonde, i kode form).
Man kan ikke umiddelbart ohme en lamdasonde.
Når lamdasonden står af går motorelektronikken over i et "nød program" som medfører en noget federe blanding, for ikke at brænde ventiler, med deraf følgende højere forurening, større brændstofforbrug.
Lamdasonden sidder jo i et "hedt" miljø, og står derfor af på grund af varme, kulde, fugt,og syre i udstødningen.

Kommentar
Fra : vissenpind


Dato : 21-04-03 20:15

Hej Jes.

Du kan sagtens selv måle din lamdasonde ud, det kræver et voltmeter, du skal sætte det på jævnspænding
så skal du finde sonden, det sidder i forrøret, og da det er en af de første biler, med kat & Lamda er
der kun en ledning, den skal du sætte den ene måleledning på, den anden skal til stel.
I tomgang skal voltene veksle mellem 0,1 til 0,9 v , det samme skal den i dellast, med pedalen i bund,
skal den vise 0,9 v, hvis ikke er sonden defekt.
Du skal ikke være bange for at den går i nødprogram, da der ikke er sådant et system på denne type bil,
selvom du kører til ford er der stor sansynlighed for at de ikke kan trække en fejlkode ud.

M.V.H
Vissenpind


Kommentar
Fra : arly


Dato : 21-04-03 22:20

Hej Jes og Vissenpind,

Det med at man sagtens selv kan måle på en Lamda sonde er nu ikke så simpelt.
Lamda sonden måler ilt indholdet i udstødnings gassen, og er ved "lamda 1,0" ganske rigtigt 150mV - 775 mV - modsvarende er "lamda 0,7" = 850 - 1000 mV og "lamda 1,2" = 50 - 75 mV.(lamda temperatur 500 - 900 grader C)

Men "hvis" lamda sonden er defekt/skredet i måleområde, så vil du jo stadig måle det du tror er rigtigt - men lamda tallet er anderledes, så du skal måle iltindhold samtidig som reference... Motor elektroniken vil så kompensere ved at have længere eller kortere indsprøjtningstider, for fed eller mager blanding..

Disse data er taget fra Robert Bosch "Technische Unterrichtung"

Med venlig hilsen
Arly


Kommentar
Fra : vissenpind


Dato : 21-04-03 23:20

Efter min læredom kan man godt gå ud fra en måling med et voltmeter, for hvis en lamdasonde regulerer korrekt skal voltene
svinge mellem 0,1 til 0,9 v, i de fleste tilfælde når en sonde er i stykker er det p.g.a at spændings spidserne blir for korte,
alså at sonden kun kommer op på 0,7v og ned på 0,2 - 0,3 v, og hvis det er tilfældet er sonden i stykker. Det er nogle fine data
som der er blevet vist, men lamdatallet 1 som er optimalt blir ikke kun udregnet af lamdasonden, for at kunne regne lamdatallet
ud er man nødt til at have en firgastester som kan måle co - co2 - hc - o2, det er ud fra alle disse værdier at lamdatallet blir regnet
ud, formelen er så lang at den ikke ville kunne være her.

Kommentar
Fra : vissenpind


Dato : 21-04-03 23:21

Efter min læredom kan man godt gå ud fra en måling med et voltmeter, for hvis en lamdasonde regulerer korrekt skal voltene
svinge mellem 0,1 til 0,9 v, i de fleste tilfælde når en sonde er i stykker er det p.g.a at spændings spidserne blir for korte,
alså at sonden kun kommer op på 0,7v og ned på 0,2 - 0,3 v, og hvis det er tilfældet er sonden i stykker. Det er nogle fine data
som der er blevet vist, men lamdatallet 1 som er optimalt blir ikke kun udregnet af lamdasonden, for at kunne regne lamdatallet
ud er man nødt til at have en firgastester som kan måle co - co2 - hc - o2, det er ud fra alle disse værdier at lamdatallet blir regnet
ud, formelen er så lang at den ikke ville kunne være her.

vissenpind

Kommentar
Fra : StillNoGood


Dato : 26-04-03 12:22

jeg kender ingen ting til hvordan man måler det eller for den sags skyld værdierne den skal ha.. men jeg her selv sådan en bil, som har haft det samme problem... Det er MEGET ment og se om den virker eller ikke gør... forskellen er om din bil kører 10+ km pr. litre eller den kører 5... den bruger nemlig ikke kun lidt mere benzin men MEGET mere hvis din sonde ikke virker... det gjorde min under alle omstændigheder.... min var ikke en 16v men ellers er det den samme slags..

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177433
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407971
Brugere : 218879

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste