/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Stegt flæsk ......... hjælp
Fra : hawaii7
Vist : 7490 gange
100 point
Dato : 21-06-09 18:40

Ja stegt flæsk kender vo nok allesammen. Hver gang jeg får det har jeg den sædvanlige diskution med konen. Jeg mener at dengang min mor levede og lavede det, var sværet på siden hård som et "flæskesvær". Jeg og konen kan kun få det til at være som et "gummibånd".
Husker jeg helt forkert eller kan man så sværet til at knase?
I så fald hvordan?

Jeg ved godt man kan lave det i en bradepande i ovnen, men der er uspiselig cafeteria mad. Det skal laves rigtig i en pande.

hawaii7

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-09 18:41

Set er kun et spørgsmål om at stege det lidt længere tid og med lidt mere varme

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 21-06-09 18:42

Manden steger altid flæsket i ovnen.... og jeg kan love dig for at sværen er sprød, og ingen svineri eller overstænkede/fingre

Flæsket bliver lagt på bagepapir i bradepanden... 175 grader indtil den ønskede farve

Nu bliver jeg sulten igen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-09 18:43

Citat
Jeg ved godt man kan lave det i en bradepande i ovnen, men der er uspiselig cafeteria mad. Det skal laves rigtig i en pande.

Ha ha, hvor er du gammeldaws

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-06-09 18:44

Muuuums

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-09 18:52

Flæsket må gerne have en ordentlig fedtkant, og ikke ligne en slankekur, når man laver flæskesteg kommer der heller ikke knasesvær hvis der ikke er et ordentligt fedtlag.

God varme (4-5 hvis der er 6 trin) og en tør pande således at fedtet kan smelte af og "fritere" sværen, hvis der ikke er nok fedt kan man spæde op med købefedt...........hvis Du har lidt til en fedtemad med sild nu og da, så kan Du altid hælde overskydende fedt tibage i bøtten hvis det ikke skal bruges til brændende kærlighed
Når det er stegt færdigt så læg det på fedtsugende papir inden servering.
Svær fra en pande bliver ikke så sprødt som en flæskesteg, men knækker alligevel let.

Velbekomme....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-09 18:57

No habla!!!!!!!!!!!

...... her knaser de - også fra panden. Sad faktisk og overvejede det den anden dag, men er ikke så stærk i persillesovs (det må jeg få lært). Men en restauration ikke så langt herfra, er specialister i stegt flæsk med persillesovs, OG bruger iøvrigt ovnen til flæsket, OG DET ER MUMS og ikke "cafeteria-mad". Bruger selv ovnen til bacon, og synes det er bedre en at stå og sprutte med en pande.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-09 18:58

Men det er vist rigtigt. Der skal noget knald på panden. Det skal ikke simre - men STEGE.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-09 19:00

BRÆNDENDE KÆRLIGHED.................

Mos lavet som en "vulkan" med fedt og flæsketerninger. Overøst med ketchup og HP..........

Vintermad (når kartoflerne er til at koge godt ud)....

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-06-09 19:15

Stegt flæsk er jo næsten danskernes nationalret

Det kan sagtens steges i ovnen med fint resultat, det gør jeg også, hvis jeg skal lave mad til mange eller bare vil gøre det lidt nemt.

Men skal det være rigtig lækkert, steger jeg flæsk på panden

Køber flæsk, der ikke er for magert!
Dernæst god varme på panden - læg flæskeskiverne på. Dæmp varmen til medium og steg skiverne til de er lysebrune og sprøde på begge sider. Hæld lidt af fedtet fra panden efterhånden som flæsket steges , ellers bliver flæsket ikke sprødt - det er meget vigtigt!!!
Velbekomme!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-06-09 19:16

P.S husk at vende flæske skiverne ofte under stegningen!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-09 19:21

Citat
Men skal det være rigtig lækkert, steger jeg flæsk på panden

Jeg vil vove den påstand,at man ikke kan smage forskel på om det er stegt i ovn eller på en pande.. fordelen er som sagt at man slipper for stænk og sprøjt på vægge og fingre

Manden tømmer også brandepanden for fedt undervejs, skal bare lige holde lidt fast i bagepapiret

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-06-09 19:31

Lige til Nordsted 1.
Inden du laver dem i ovnen, panerer du så skiverne eller kommer de direkte i ovnen?
Det lyder rigtig spændende og jeg skal i byhen i morgen og købe en ny pakke for at prøve.

hawaii7

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-06-09 19:32

Jeg medgir dig Nordsted, at det er meget nemmere i ovnen - det bruger jeg jo også - men der er altså forskel syntes jeg -ellers gad jeg da heller ikke pandestege og ha´besvær med fedtet køkken, hvis ikke jeg syntes resultatet er lidt bedre på panden .... men det er nok et spørgsmål om temperament og smagsløg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-09 19:34

hawaii7.... de kommer direkte i ovnen... den metode med at panerer dem, er fattigmandskoteletter

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 21-06-09 19:36

Det er nok noget nær den lækreste danske ret som findes uuuhhhmm
His der vælges at stege på en pande, skal man lige huske at hælde fedtet, løbende - læg evt. et grydelåg over og tryk, så flæsket bliver liggende når der hældes - gøres dette er det frahældte fedt da ikke med til at blødgøre
Jeg steger som beskrevet
Hilsen Larsigne

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-06-09 19:39

Husmandskoteletter Ikke så nedladende over for fattigfolk....

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 21-06-09 19:43

På panden skal flæsket stege i et lag fedt og først når det begynder at brune og er ved at være færdigt, hældes fedtet fra og skiverne tørsteges - og til slut lægges de på køkkenrulle eller andet fedsugende papir. Knasende sprøde!! Mums.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-06-09 19:49

jeg er med

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-06-09 19:56

Så så klumme ellers viser jeg konen din bemærkning.

Det er hende der laver dem, men ikke i morgen. Det er vel godt nok hun sparer lidt på pengene. Jeg skal jo have gerne have en god oksefilet med rødvin til en gang om ugen.

hawaii7

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 21-06-09 19:57

uha da sådan en gang flæsk med persille sovs er lige på kanten til en yndlings ret , det smager mums . jeg steger det også for god varme og får skam en pæn svær der knaser .

3773>>> persillesovs er nu ikke så svær : kom 3 dl mælk i en gryde og lad det koge op , så kommer du en blanding af 1 dl mælk og 2 spsk mel der rystet sammen i, og lader der små koge et par minutter derefter tilsætter du en pæn klat smør og salt og peber og tilsidst hakket persille .

hvis du laver den på denne måde kan det ikke gå galt . :))

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 21-06-09 20:08

Neeeej, rigtig persillesovs skal opbages

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-09 20:14

Hvis skiverne bliver paneret bliver sværen ikke sprød.

Og det hedder fattigmandskoteletter, men smager mums, dog kan man godt bruge magert flæsk her, ikke alle kan lide "skjult" fedt.

Sauce: Lav en opbagning af mel og smør/margerine, hæld lidt af det hakkede persille i og lad det svide i opbagningen.
Pøs mælk i til passende kontinens og tilsæt resten af persillen, så salt og peber, lad småkoge til melsmagen er væk, og så en spsk. af stegefedtet ned i gryden.

På restauranter tilsætter de persille efterhånden som gæsterne bestiller, nærmest for at saucen ikke skal stå og blive giftig, men det smager sg ikke som hvis det var lavet fra bunden.

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 21-06-09 20:21

lille maggi blok i sovsen giver også smagen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-06-09 21:36

Stegt flæsk har jeg fået for nylig fra min mors ovn - sprødt og smuums!

Men persillesovsen vil jeg ikke røre med en ildtang!!

Hvis man laver (som vi kalder det her) paneret flæsk, så er det ikke-røget flæsk - en ribbenssteg skåret i tynde skiver.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-06-09 21:38

Cafeteriemad er da friturestegte ting ikk'?- f.eks. flæskesteg (mishandlig.....)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-06-09 22:32

På restaurant forsteger man i en stor bradepande i ovnen flæsk i skiver, så de er godt bløde og smattede, og sættes derefter på køl. Efterhånden som ordrerne løber ind til køkkenet tages der flæsk ud og det smides i ønskebrønden. Vupti...Stegt flæsk og persillesovs på 10 min. Skulle flæsket blive surt, fordi det har stået for længe, smider man det bare i en gryde og gir det et hurtigt opkog, så er det igen klar til ønskebrønden.

Er det sidst på aftenen og man er løbet tør for flæsk, kan man lige lave 3 - 4 portioner mere, hvis man tømmer de tallerkner, hvor flæsket ikke er spist op Tør skiverne af for persillesovs og så bare en tur i ønskebrønden igen, så er de så gode som nye og kunden opdager det aldrig, men synes derimod at de er dejligt sprøde.

Så nu ved I hvorfor jeg ALDRIG kunne drømme om at spise stegt flæsk på restaurant Og så er det ikke engang løgn...jeg har set det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-09 22:36

Hawaii

Citat
Inden du laver dem i ovnen, panerer du så skiverne eller kommer de direkte i ovnen?

Du kan ikke stege paneret flæsk i ovnen....

Det får du bare brændt rasp ud af.

Paneret flæsk skal steges på en pande hvor der er godt med fedtstof

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 22-06-09 01:38

Citat
På restaurant forsteger man i en stor bradepande i ovnen flæsk i skiver, så de er godt bløde og smattede, og sættes derefter på køl. Efterhånden som ordrerne løber ind til køkkenet tages der flæsk ud og det smides i ønskebrønden. Vupti...Stegt flæsk og persillesovs på 10 min. Skulle flæsket blive surt, fordi det har stået for længe, smider man det bare i en gryde og gir det et hurtigt opkog, så er det igen klar til ønskebrønden.

Er det sidst på aftenen og man er løbet tør for flæsk, kan man lige lave 3 - 4 portioner mere, hvis man tømmer de tallerkner, hvor flæsket ikke er spist op Tør skiverne af for persillesovs og så bare en tur i ønskebrønden igen, så er de så gode som nye og kunden opdager det aldrig, men synes derimod at de er dejligt sprøde.

Hvor ulækkert altså. Sidder og får det helt dårligt ved tanken om at jeg sidste sommer fik stegt flæsk x 4 oppe i Løkken på en restaurant hvor det var KANON billigt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-06-09 01:43

Hi Hi Dont ever touch stegt flæsk m persillesovs.....ude LOOOL

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 22-06-09 01:51

Reatauranten var fyldt hver dag mellem 12.00 - 14.00, hvor retten kostede mindre end fadølene. Mit gæt er, at der på 1½ time kom 1/4 af flæskeskiverne retur til køkkenet, fordi portionerne var så store. Føj for at være dem der kom kl. 13.45.

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 22-06-09 01:52

Nå ja, og dem der kom 4 dage i træk (mig)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-06-09 01:54

LOOOL, det er nok ikke dødsensfarligt, men det er fandenbroderemig ulækkert

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-06-09 01:55

Tag du hellere en svensk pølseret...det ved man hvad er

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 22-06-09 01:55

Jeg skal til Sæby næste weekend, og har ladet mig fortælle at 2 restauranter kører med billige stjerneskud. Det tør jeg ikke prøve nu.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-06-09 02:00

Stjerneskud Puuuu ha. Jeg har hørt, at de nogen steder panerer en gl. karklud og serverer. Den virker mør, men det er fordi den er gammel og har den rette farve på grund af ælde....Smagen camoufleres med alt mulig pynt, så stol ikke på dem.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-06-09 02:03

PS
God tur til Sæby, men køb hellere en youghurt, og sikr dig ar den ikke har været åbnet

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 22-06-09 02:04

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 22-06-09 08:14

Det vigtigste er, at hælde fedtet fra, ellers står det bare og "koger" i fedtet.
Hvis man jævnligt hælder fedtet fra, skal de nok blive sprøde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-09 15:19

Citat
Det vigtigste er, at hælde fedtet fra, ellers står det bare og "koger" i fedtet.
Hvis man jævnligt hælder fedtet fra, skal de nok blive sprøde.

Og det er faktisk lige modsat.

Hvis man hælder fedtet fra bliver det ikke "stegt", men indskrumpet, branket og hårdt.

Hvis det steger i fedtet, som skal være varmt nok, bliver det sprødt....lidt på samme måde som når man steger noget i friturefedt, eller eks. koger klejner i svinefedt

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 22-06-09 15:22

Snerose tror måske, at man tømmer frituren for olie inden man steger flæsk i den, og at det derfor blir sprødt

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 22-06-09 17:40

Her laves stegt flæsk altid på grillen og hvis man har mulighed for det, så vil jeg anbefale det.
Ingen svineri indendørs og ingen duft/stank fra stegningen.

Istedetfor en maggiterning i sovsen vil jeg da anbefale lidt fedt fra flæsket.

Får da helt lyst til den ret.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-06-09 18:40

Citat
Og det er faktisk lige modsat.

Hvis man hælder fedtet fra bliver det ikke "stegt", men indskrumpet, branket og hårdt.

NEJ

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-06-09 20:46

Selvfølgelig steger man "paneret flæsk" på en pande med fedtstof

Godkendelse af svar
Fra : hawaii7

Dato : 23-06-09 06:45

Tak for svaret Nordsted1.
Har lavet steget flæsk i går i ovnen på bagepapir. Det blev rigtig godt og med en dejlig svær på siden. Vi kan snart lave et kapitel om steget flæsk her vfra KANDU til en kogebog.
Jeg takker mange gange.

hawaii7